Det amerikanska betaltjänstföretaget Stripe har ingått globalt avtal med Alipay och Wechat Pay som gör det möjligt för bolagets handlare att kunna acceptera betalningar från kinesiska kunder.
”Oavsett om vi befinner oss på östra eller västra halvklotet fokuserar vi på att förse företag med de verktyg och den infrastruktur som de behöver för att lyckas i den moderna ekonomin,” säger John Collison, vd och medgrundare av Stripe i ett uttalande.
Det nya upplägget började gälla under helgen och innebär att Stripes handlare nu kan ta emot betalningar från kinesiska kunder som använder sig av Alipay och Wechat Pay.
Stripe vill bygga en enhetlig infrastruktur för internetekonomin.
Stripe uppger att man hoppas att det nya samarbetet ska hjälpa bolagets kunder att driva upp intäkterna i Kina där kreditkorten står för endast en marginell del av användningen.
”Stripe vill bygga en enhetlig infrastruktur för internetekonomin. Genom att vi fördjupar vårt befintliga samarbete med Alipay och ingår i ett nytt samarbete med Wechat Pay, möjliggör vi för företag att på ett enkelt sätt få tillgång till den en gång ogenomträngliga kinesiska marknaden och på ett sätt som konsumenterna föredrar”, säger vd John Collison.
Läs mer: Stripe: ”Sverige är en stark marknad för oss”
Alipay och Wechat Pay är de digitala betaltjänsterna till Alibaba-kontrollerade Ant Financal och internetjätten Tencent. Alipay har 520 miljoner användare, medan Wechat Pay kan stoltsera med mer än 600 miljoner användare.
”Med målsättning att skapa ett globalt kontantfritt samhälle, har Alipay utvecklats från en digital betallösning till att möjliggöra en ny livsstil för kinesiska konsumenter och resenärer långt bortom Kinas gränser. Vi är glada över att kunna fördjupa vårt samarbete med Stripe och koppla samman globalt sinnade kinesiska konsumenter med hundratusentals företag runt om i världen som använder Stripe”, säger Souheil Badran, vd för Alipay i Nordamerika.
Amerikanska Stripe lanserades 2010 med en mjukvara som gör det möjligt att ta emot betalningar på webbsajter och i appar. Tjänsten finns idag i 25 länder.
Finwire / Di Digital
Specialpodd om Alibaba: ”Lär av Jack Ma innan det är för sent”