Hoppa till innehållet

Klarna-konkurrenten Stripe i samarbete med Kina-jättar

Klarna-konkurrenten Stripe har ingått i ett globalt avtal med Alipay och Wechat Pay. De två kinesiska betalkungarna har 520 miljoner, respektive 600 miljoner användare.

Stripes grundare John och Patrick Collison. Foto: Stripe
Stripes grundare John och Patrick Collison. Foto: Stripe

Det amerikanska betaltjänstföretaget Stripe har ingått globalt avtal med Alipay och Wechat Pay som gör det möjligt för bolagets handlare att kunna acceptera betalningar från kinesiska kunder. 

”Oavsett om vi befinner oss på östra eller västra halvklotet fokuserar vi på att förse företag med de verktyg och den infrastruktur som de behöver för att lyckas i den moderna ekonomin,” säger John Collison, vd och medgrundare av Stripe i ett uttalande.

 

Det nya upplägget började gälla under helgen och innebär att Stripes handlare nu kan ta emot betalningar från kinesiska kunder som använder sig av Alipay och Wechat Pay.

Stripe vill bygga en enhetlig infrastruktur för internetekonomin.

Stripe uppger att man hoppas att det nya samarbetet ska hjälpa bolagets kunder att driva upp intäkterna i Kina där kreditkorten står för endast en marginell del av användningen.

”Stripe vill bygga en enhetlig infrastruktur för internetekonomin. Genom att vi fördjupar vårt befintliga samarbete med Alipay och ingår i ett nytt samarbete med Wechat Pay, möjliggör vi för företag att på ett enkelt sätt få tillgång till den en gång ogenomträngliga kinesiska marknaden och på ett sätt som konsumenterna föredrar”, säger vd John Collison. 

Läs mer: Stripe: ”Sverige är en stark marknad för oss”

Alipay och Wechat Pay är de digitala betaltjänsterna till Alibaba-kontrollerade Ant Financal och internetjätten Tencent. Alipay har 520 miljoner användare, medan Wechat Pay kan stoltsera med mer än 600 miljoner användare.

”Med målsättning att skapa ett globalt kontantfritt samhälle, har Alipay utvecklats från en digital betallösning till att möjliggöra en ny livsstil för kinesiska konsumenter och resenärer långt bortom Kinas gränser. Vi är glada över att kunna fördjupa vårt samarbete med Stripe och koppla samman globalt sinnade kinesiska konsumenter med hundratusentals företag runt om i världen som använder Stripe”, säger Souheil Badran, vd för Alipay i Nordamerika.

Amerikanska Stripe lanserades 2010 med en mjukvara som gör det möjligt att ta emot betalningar på webbsajter och i appar. Tjänsten finns idag i 25 länder.

Finwire / Di Digital

Specialpodd om Alibaba: ”Lär av Jack Ma innan det är för sent”

Innehåll från TelinkAnnons

Svenskt molnväxel bolag i framkant med AI teknik på vanliga mobilsamtal

I en tid då snabbhet och effektivitet är viktigt för företag introducerar Telink AI-lösningar som syftar till att förbättra affärsprocesser. Med artificiell intelligens i sitt arbetsflöde kan företag snabbare få insikter och minska tidskrävande administration.

Telinks AI-teknologi hjälper till med transkribering och sammanfattning av helt vanliga samtal, vilket ger en snabb översikt över huvudpunkterna i varje diskussion. Detta bidrar till att viktiga detaljer och insikter inte riskerar att missas, och underlättar snabb uppföljning och beslutsfattande.

– Artificiell intelligens optimerar arbetsprocesserna genom att automatisera vanliga uppgifter och behandla omfattande datamängder snabbare än tidigare. Detta gör att vi kan ägna mer tid och uppmärksamhet åt kreativa och strategiska initiativ, vilket leder till förbättrad effektivitet och innovation i alla typer av organisationer, säger Aziz Jdidi - vd, Telink.

Telink är kompatibelt med alla stora svenska teleoperatörer. Detta gör det lätt för företag att använda Telink oberoende av vilken teleoperatör de använder. Systemet är designat för att vara enkelt att installera och använda, vilket gör det möjligt för företag att snabbt integrera det i sin verksamhet.

Effektivisera CRM-system genom att automatiskt transkribera och lagra samtal

Telink inkluderar också verktyg för att effektivisera användningen av CRM-system. Genom att automatiskt transkribera och lagra samtal i relevanta kundprofiler, minskas behovet av manuellt arbete och företag kan hålla sin kundinformation aktuell och tillgänglig.

En annan funktion hos Telink är dess AI-assistent, som automatiserar skapandet av att-göra-listor och kalenderinbjudningar baserade på information från samtal och samtidigt uppdaterar CRM-systemet. Detta frigör tid för företagsledare att fokusera på strategiska mål istället för administrativa uppgifter.

Efter att ha upplevt brist av denna sorts verksamhetskritisk information tog vi initiativ till att samarbeta med Meetric, väletablerade inom transkriberingsteknologi i Skandinavien. Detta partnerskap ledde till utvecklingen och slutprodukten av Telink AI.

Med Telink kan företag förbättra sin produktivitet, beslutsprocesser och kundservice. Företag som vill effektivisera sin verksamhet kan dra nytta av Telink AIs funktioner för att uppnå bättre resultat och ökad lönsamhet.

Mer information finns på Telinks hemsida. 

 

Mer från Telink

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Telink och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera