Hoppa till innehållet

Mat på nätet spås växa med 1,6 miljarder i år

Livsmedelsförsäljningen på nätet spås växa med 38 procent till 5,7 miljarder kronor i år. Det spår Svensk Handel i en färsk rapport.

Mat.se, med hemmamarknad i Göteborg, är en av de startupbolag som utmanar livsmedelsjättarna på nätet.
Mat.se, med hemmamarknad i Göteborg, är en av de startupbolag som utmanar livsmedelsjättarna på nätet.Foto: Mat.se

Allt fler svenskar handlar livsmedel på nätet. Under 2015 köpte en av fem konsumenter mat på nätet och försäljningen ökade med 39 procent till 4,1 miljarder kronor. I år spås handeln växa med ytterligare 38 procent till 5,7 miljarder kronor.

Det visar rapporten Digital mathandel 2016, som publiceras av Svensk Digital Handel, en intresseorganisation inom arbetsgivarorganisationen Svensk Handel.

E-handel håller på att bli rutin.

Slår prognosen in innebär det att mat på nätet kommer att ha fördubblat sin omsättning på två år.

”Nätet ändrar inte bara på vårt konsumtionsbeteende utan också på våra liv. När vi slipper lägga tid på att bära hem tunga kassar från affären, får vi mycket tid över till annat”, säger Jonas Ogvall, vd på Svensk Digital Handel.

Läs mer: Axfood ratar uppköp - laddar för e-handelsoffensiv

Den digitala mathandeln har dock långt kvar innan man hinner ikapp andra delar av e-handeln. Endast cirka 1,4 procent av livsmedelshandelns enorma omsättning på drygt 280 miljarder om året sker på nätet.

De närmaste åren stundar en tuff kamp mellan startupbolag som Mathem, Mat.se och Linas Matkasse å ena sidan, och livsmedelskoncerner som Axfood och Ica å den andra. Striden pågår redan i landets storstäder och väntas sprida sig till mindre orter de kommande åren.

Läs mer: De drar in 6 miljarder på livsmedel på nätet

Många av de konsumenter som i dag inte har handlat på nätet uppger att de skulle handla om möjligheten fanns på den ort där de bor, enligt rapporten.

Allt som allt uppger en tiondel av de som inte handlat mat på nätet att de kommer att göra det under det kommande året. En av fyra som i dag handlar mat på nätet uppger också att de kommer att öka sin konsumtion.

Läs mer: "I USA är det Amazon som utmanar livsmedelsjättarna"

”E-handel håller för många konsumenter på att bli rutin. Särskilt de yngre generationerna är vana vid att handla på nätet. När de nu börjar få barn utgör de en växande kundbas som hellre gör något annat med sin tid och energi än att handla mat i fysiska butiker”, säger Jonas Ogvall.

Han spår även att beställningar via mobilen, när man är på språng, blir allt viktigare de närmaste åren.

Innehåll från Publicis SapientAnnons

Från hype till att göra skillnad i den stora AI-eran

Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient
Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient

Allt fler företag står inför utmaningen att integrera AI-teknologi i sin verksamhet på ett effektivt sätt. Publicis Sapient är drivande i att stötta ledande företag att nå maximal effekt från framtidens affärsmodeller, att integrera relevant digital teknik och stärka kundupplevelser – områden där AI har en betydande roll.

Från att förstå de grundläggande stegen för att ta AI i bruk till att undvika potentiella fallgropar är det avgörande för företagsledare att driva rätt strategier för att dra nytta av AI:s fulla potential. Shivaun Anderberg, Nordic Lead Data & AI på det globala konsultföretaget Publicis Sapient, poängterar den enorma affärsnytta som AI kan generera. Hon rekommenderar starkt att det första steget, för alla aktörer, är att bedöma sin befintliga infrastruktur och kapacitet att hantera data.

– I den AI-era som vi befinner oss i är data det absolut mest värdefulla som ett företag kan ha. Det blir därför särskilt viktigt att faktiskt se över vilken typ av data ni besitter, likaså hur tillgänglig den är. Det vi har sett med våra svenska, såväl som nordiska, kunder är att alla har stora mängder data som omfattar samtliga delar av verksamheten. Det innebär att de aktivt letar efter effektiva sätt att koppla ihop och använda den för att frigöra värde – som i praktiken ska innebära effektivitetsförbättringar, kostnadsbesparingar och innovation.

Första stegen mot AI-integration

Shivaun fokuserar även på vikten av att definiera specifika, mätbara mål för vad AI ska uppnå inom bolaget, annars är risken överhängande att projekten varken blir värdeskapande eller lönsamma.

– Vi rekommenderar att börja med ett pilotprojekt, som man kan skala upp och som visar på konkret värde, innan större investeringar görs. Att etablera tydliga framgångskriterier och kontinuerlig uppföljning är helt avgörande för att säkerställa att investeringen leder till önskade resultat.

Utmaningar och lösningar

Trots de många fördelar som AI kan leda till finns det också betydande risker och utmaningar att hantera. Dålig datakvalitet kan leda till felaktiga slutsatser och beslut, och en bristfällig förändringsledning kan undergräva de anställdas engagemang och acceptans av nya system. 

– För att undvika dessa fallgropar bör företag investera i utbildning och utveckling av sina anställda samt etablera starka principer för dataskydd och etik. 

Skalning av AI i företagsmiljö

En central fråga som ofta diskuteras bland företagsledare är hur man effektivt kan skala AI från experimentella projekt till full verksamhetseffekt. 

– Det är en nyckelfråga som kommer att vara högt upp på agendan i alla styrelserum under de kommande fem åren, säger Shivaun och fortsätter: 

– För att lyckas med detta krävs en stark organisatorisk struktur, kompetensuppbyggnad och tydliga ansvarsområden. Företagen måste också hantera relevanta relationer med AI-partners och ha robusta dataflöden och system som stödjer AI-applikationer kontinuerligt. Dessutom är det viktigt att upprätthålla och säkerställa tydliga ansvar och etisk användning av tekniken.

Genom att förstå dessa nycklar kan företag förbättra sina operativa processer och säkerställa hållbara AI-strategier. Det är en investering i framtiden som kräver noggrann planering och stort engagemang på alla nivåer i organisationen, menar Shivaun och avslutar: 

– I slutändan beror skillnaden mellan ett rent AI-experiment och framgångsrik verksamhetsutveckling på vilka stöd- och ledningsfunktioner som finns tillgängliga för projekten. 

Läs mer om Publicis Sapient här

 

 

Mer från Publicis Sapient

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Publicis Sapient och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera