Hoppa till innehållet

Fulspel när mat-appar krigar om krogar

De konkurrerande mattjänsterna Wolt och Foodora har hamnat rejält i luven på varandra i Stockholm. Foodora hotar att kasta ut restauranger som jobbar med konkurrenten.

Till vänster: Delar av grundarteamet bakom Wolt. till höger: Felipe Gutierrez, Sverigechef på Foodora.
Till vänster: Delar av grundarteamet bakom Wolt. till höger: Felipe Gutierrez, Sverigechef på Foodora.

Det råder fullt krig på marknaden för matleveranser i Stockholms innerstad. För ett par veckor sedan gjorde mattjänsten Wolt entré i huvudstaden, uppbackade med 90 Mkr i färskt riskkapital från EQT Ventures och Niklas Zennströms riskkapitalbolag Atomico. Det finskgrundade bolaget har rönt stora framgångar i sin hemstad Helsingfors, där en tiondel av befolkningen använder Wolt-appen.

Lanseringen innebär hård konkurrens framförallt för Delivery Hero-ägda Foodora, som fram tills nyligen var en del av Rocket Internet-koncernen och därmed även hade Kinnevik som delägare. Foodora har varit verksamma i Stockholm sedan i somras och erbjuder en snarlik tjänst. Det handlar om hemleveranser av mat från ett antal hundra restauranger i Stockholm och Göteborg.

Läs även: Ratade uppköp – Wolt tar in 90 Mkr från EQT och Atomico

Sedan ett par veckor tillbaka har Foodoras ledning i Stockholm börjat ta kontakt med restauranger som använder både Foodora och Wolt för leveranser och bett dem lämna konkurrentens plattform.

Flera restaurangägare beskriver det som att Foodora ställt dem inför ett ultimatum.

“De ringer och säger att ‘jobbar du med Wolt så får du inte jobba med oss’”, säger en restaurangägare i centrala Stockholm.

Han ber att få vara anonym då han idag får runt 30 procent av sin försäljning via Foodora och är rädd för att stöta sig med bolaget.

“Det känns tufft. Jag har ju fått många av mina stamkunder att konvertera till Foodora för att det var enklare och smidigare. Nu används det emot mig”, fortsätter restaurangägaren.

Jag har fått många av mina stamkunder att konvertera till Foodora för att det var enklare och smidigare. 

Liknande kritik kommer från restaurangägaren Maxos Kersh, som driver falafelbaren Maxos i centrala Stockholm.

“Jag fick ett samtal där det hänvisades till ett kontrakt där det stod att jag har inte tillåtelse att samarbeta med andra. I mina öron säger de att de äger mig”, säger Maxos Kersh.

“För mig är det en principsak. Jag vill vara fri. Jag vill inte att någon ska kunna bestämma över mig”, fortsätter han.

I mina öron säger de att de äger mig.

Felipe Gutierrez, Sverigechef på Foodora, bekräftar att företaget tagit kontakt med “ett antal” restauranger om just Wolt.

Han menar dock att restaurangägarna själva valt att skriva på exklusivitetsavtal med Foodora, i utbyte mot bättre exponering och mer marknadsföringsstöd i tjänsten.

“Det är upp till våra partner att välja om de vill ge oss exklusivitet. Situationen vi står inför nu är att de valt att börja samarbeta med konkurrenten. Låt oss då se över hur vi ska gå vidare. Det som kan hända är att vi tar en paus och stänger ned dem under tiden som vi gör om kontraktet”, säger Felipe Gutierrez till Di Digital.

Juhani Mykkänen, medgrundare och numera även Sverigechef på Wolt, är kritisk till Foodoras agerande.

“Vi tycker att restaurangerna ska kunna välja själva. Vi kräver aldrig exklusivitet i våra avtal. Låt den bästa tjänsten vinna istället, det tjänar alla på”, säger han.

Han berättar vidare att Wolt nu drar igång en pr-offensiv tillsammans med just Maxos Kersh. Från och med tisdag eftermiddag och veckan ut kommer Wolt-kunder kunna beställa hämtmat från hans restaurang för bara 1 krona.

“Vi täcker kostnaderna veckan ut. Vi försöker stötta de restauranger som jobbar med oss”, säger Juhani Mykkänen.

Läs även: Foodora-chefen: "Vi dubblar omsättningen varje vecka"

Innehåll från Publicis SapientAnnons

Från hype till att göra skillnad i den stora AI-eran

Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient
Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient

Allt fler företag står inför utmaningen att integrera AI-teknologi i sin verksamhet på ett effektivt sätt. Publicis Sapient är drivande i att stötta ledande företag att nå maximal effekt från framtidens affärsmodeller, att integrera relevant digital teknik och stärka kundupplevelser – områden där AI har en betydande roll.

Från att förstå de grundläggande stegen för att ta AI i bruk till att undvika potentiella fallgropar är det avgörande för företagsledare att driva rätt strategier för att dra nytta av AI:s fulla potential. Shivaun Anderberg, Nordic Lead Data & AI på det globala konsultföretaget Publicis Sapient, poängterar den enorma affärsnytta som AI kan generera. Hon rekommenderar starkt att det första steget, för alla aktörer, är att bedöma sin befintliga infrastruktur och kapacitet att hantera data.

– I den AI-era som vi befinner oss i är data det absolut mest värdefulla som ett företag kan ha. Det blir därför särskilt viktigt att faktiskt se över vilken typ av data ni besitter, likaså hur tillgänglig den är. Det vi har sett med våra svenska, såväl som nordiska, kunder är att alla har stora mängder data som omfattar samtliga delar av verksamheten. Det innebär att de aktivt letar efter effektiva sätt att koppla ihop och använda den för att frigöra värde – som i praktiken ska innebära effektivitetsförbättringar, kostnadsbesparingar och innovation.

Första stegen mot AI-integration

Shivaun fokuserar även på vikten av att definiera specifika, mätbara mål för vad AI ska uppnå inom bolaget, annars är risken överhängande att projekten varken blir värdeskapande eller lönsamma.

– Vi rekommenderar att börja med ett pilotprojekt, som man kan skala upp och som visar på konkret värde, innan större investeringar görs. Att etablera tydliga framgångskriterier och kontinuerlig uppföljning är helt avgörande för att säkerställa att investeringen leder till önskade resultat.

Utmaningar och lösningar

Trots de många fördelar som AI kan leda till finns det också betydande risker och utmaningar att hantera. Dålig datakvalitet kan leda till felaktiga slutsatser och beslut, och en bristfällig förändringsledning kan undergräva de anställdas engagemang och acceptans av nya system. 

– För att undvika dessa fallgropar bör företag investera i utbildning och utveckling av sina anställda samt etablera starka principer för dataskydd och etik. 

Skalning av AI i företagsmiljö

En central fråga som ofta diskuteras bland företagsledare är hur man effektivt kan skala AI från experimentella projekt till full verksamhetseffekt. 

– Det är en nyckelfråga som kommer att vara högt upp på agendan i alla styrelserum under de kommande fem åren, säger Shivaun och fortsätter: 

– För att lyckas med detta krävs en stark organisatorisk struktur, kompetensuppbyggnad och tydliga ansvarsområden. Företagen måste också hantera relevanta relationer med AI-partners och ha robusta dataflöden och system som stödjer AI-applikationer kontinuerligt. Dessutom är det viktigt att upprätthålla och säkerställa tydliga ansvar och etisk användning av tekniken.

Genom att förstå dessa nycklar kan företag förbättra sina operativa processer och säkerställa hållbara AI-strategier. Det är en investering i framtiden som kräver noggrann planering och stort engagemang på alla nivåer i organisationen, menar Shivaun och avslutar: 

– I slutändan beror skillnaden mellan ett rent AI-experiment och framgångsrik verksamhetsutveckling på vilka stöd- och ledningsfunktioner som finns tillgängliga för projekten. 

Läs mer om Publicis Sapient här

 

 

Mer från Publicis Sapient

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Publicis Sapient och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera