Hoppa till innehållet

Miljardnota för Spotifys nya Stockholmskontor

Spotify antyder ofta att man kan minska andelen medarbetare i Sverige om inte villkoren för techbolag förbättras. Men årsredovisningen vittnar om nya hyresåtaganden i Stockholm i miljardklassen, avslöjar Di Digital.

Spotifys nuvarande huvudkontor på Birger Jarlsgatan i Stockholm.
Spotifys nuvarande huvudkontor på Birger Jarlsgatan i Stockholm.

Spotify tar allt större plats i debatten om Stockholms bostadsbrist. Under året har musikjätten vid åtskilliga tillfällen antytt att man kan tvingas skala ner andelen medarbetare i landet om inte förutsättningarna för startupbolag förbättras.

Läs mer: Spotify-grundarna hotar med landsflykt

 I ett öppet brev i april krävde man exempelvis programmering i skolan, bättre villkor för personaloptioner och större tillgång på bostäder i Stockholm.

”Vi tvingas därför nu konstatera, att om inga förändringar sker, så måste vi överväga att expandera mer i andra länder istället för Sverige”, skrev grundarna Daniel Ek och Martin Lorentzon i brevet.

Om inga förändringar sker, så måste vi överväga att expandera mer i andra länder

Kraven inspirerade evenemanget Sthlm Tech Fest att samla branschen till en protest utanför riksdagen för ett par veckor sedan.



Omkring 60 personer dök upp vid protesterna utanför riksdagen i Stockholm.

Läs mer: Så många anslöt sig till Spotifys kamp


I dag tycks musikjätten tona ner sitt utspel.

”Om Sverige inte förmår hantera dessa frågor så kommer det att slå mot hela landet långsiktigt. Vi har aldrig signalerat att flytta hela vår verksamhet från Sverige, men om förutsättningarna inte förändras så kommer Spotify att låta tillväxten ske i andra länder”, säger Spotifys globala HR-chef Katarina Berg i en skriftlig kommentar till Di Digital.

Ökningen är ett resultat av ett påskrivet hyresavtal för nya kontor i Stockholm

Spotifys årsredovisning ger däremot en annan bild av verkligheten. Här är det knappast tal om några flyttplaner. Tvärtom har man tecknat långa hyresavtal för miljardbelopp i Stockholm.

Av årsredovisningen för 2015 framgår att musiktjänstens åtaganden för kontorshyra närmast trefaldigats, från 680 miljoner kronor till närmare 2 miljarder kronor mellan 2014 och 2015.

Enligt årsredovisningen beror ökningen – som altså motsvarar närmare 1,3 miljarder kronor – främst på nya hyresavtal i Stockholm.

”Ökningen är ett resultat av ett påskrivet hyresavtal för nya kontor i Stockholm”, skriver Spotify i årsredovisningen.

Största ökningen, drygt 800 Mkr, sker inom en kategori som avser hyresavtal på 5–10 år.

”Som företag måste Spotify hela tiden fatta beslut och hyresavtal i Sverige är ett sådant. Det hindrar oss dock inte från att löpande ompröva och utveckla vårt sätt att arbeta”, säger Spotifys globala HR-chef Katarina Berg.

Spotify hade i snitt 1 610 medarbetare under 2015, enligt årsredovisningen.

”Antalet medarbetare i Sverige är närmare 1 000 i dag”, säger Spotifys nordiska kommunikationschef Sofie Grant.

Merparten av de svenska medarbetarna jobbar på det nuvarande Stockholmskontoret på Birger Jarlsgatan 61.

Spotify är registrerat i Luxemburg och har även kontor i London, New York och på andra håll i världen.

 


Läs även:

Spotifys börsplaner flyttades fram i fjol

Spotify ser en börsnotering som sitt troligaste framtidsscenario. Samtidigt sköt bolaget planerna på framtiden under 2015, enligt årsredovisningen.

Spotify växer så det knakar – dubblade omsättningen i fjol

Musikjätten Spotify omsatte 18,2 miljarder kronor i fjol. Även förlusterna växer, men inte alls i samma takt.


Innehåll från Leksands KnäckebrödAnnons

Klimatmärkt knäckebröd – en investering i framtiden

Leksands Knäckebröd är ett av tre svenska livsmedelsföretag som kan skryta med klimatmärkning på sina förpackningar.

– Det är ett sätt att kommunicera vårt starka fokus på hållbarhet och klimat. Att kartlägga hela produktionskedjan ger oss en fullständig bild av var vi står oss idag och ett bra underlag för framtida förbättringar, säger Peter Joon, företagets vd.

Det finns mycket man kan lära sig genom att läsa det finstilta på en matförpackning. Numera kan man även kan få information om en varas hållbarhet och klimatavtryck. Enbart tre svenska företag har klimatmärkning på sina förpackningar och Leksands Knäckebröd är ett av dem.

– Vi har jobbat hårt med hållbarhetsarbetet under många år. 2021 tog vi steget fullt ut och började klimatmärka vårt knäckebröd.

Leksands Knäckebröd följer brödets påverkan på miljön hela vägen från fält till butik.

– Vi kartlägger hela produktionskedjan i detalj. I beräkningen inkluderas allt från råvaror och jordbruk, tillverkning, energiavfall i produktion och förpackningsmaterial såväl som transporter till butik och konsumentsvinn.

Hållbar produktion under två sekler

Produkterna har ett genomsnittligt klimatavtryck på 0,578 CO2e per kilo.

– Det är kul att äntligen svart på vitt kunna visa hur bra vi är. Detta är en riktigt bra siffra, men vi ska bli ännu bättre, säger Peter Joon, vd och sjätte generationens bagarmästare.

Peter berättar att företaget jobbade med hållbarhet redan på 1950-talet, då hans farfar började återvinna värmen från ugnarna som ett led i att sänka energikostnaderna. Vid närmare eftertanke, menar Peter, har inriktningen mot hållbarhet funnits ända sedan starten på 1800-talet.

– Vi har en gammal ärofull traditionen som vi förvaltar och utvecklar för kommande generationer. Min gammelfarmors mormor Jakobs Karin visste att man måste hushålla med resurserna. Vi fortsätter i samma anda nästan tvåhundra år senare.

Höga krav på råvaror

Peter berättar om alla de åtgärder som gör att Leksands Knäckebröd kan skryta med ett lågt klimatavtryck:

– Vi väljer närodlad råg och hämtar vatten från vår egen källa i Badelundaåsen. Vi byter bilar och frakter till fossilfria alternativ och ska installera solpaneler på bageriets tak. Vi har tagit bort all plast i kassar, muggar och kartongband och återvinner all värme från ugnarna till lokalvärme och varmvatten. Ugnarna värms med grön och lokalproducerad el, främst från Trängslet i Älvdalen.

Förbättringar för kommande generationer

Det är inte dyrare att vara grön, menar Peter Joon.

– Vi måste alltid var konkurrenskraftiga prismässigt. Miljöarbetet och besparing går ofta hand i hand. Att vi tar tillvara all överskottsvärme från ugnarna och använder den för uppvärmningen av lokalerna och allt varmvatten sparar både pengar och energi.

Hållbarhetsarbete kan kommuniceras på två sätt – genom att man slår sig på bröstet eller jobbar med ödmjuk självkritik. Enligt Peter Joon väljer Leksands Knäckebröd det sistnämnda.

– Vi har infört klimatmärkningen för att kunna genomföra framtida förbättringar där de ger bäst resultat. Vi är ett familjeföretag och vi tittar inte på kvartalsekonomi – vi tittar på sekel. Min tid som vd är bara en kort stund och sedan tar någon annan över. Leksands Knäckebröd ska leva i många generationer till, då är det minsta vi kan göra att ha ett fortsatt starkt fokus på hållbarhet och klimat, avslutar Peter.

 

 

Mer från Leksands Knäckebröd

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Leksands Knäckebröd och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera