Hoppa till innehållet

Miljardnota för Spotifys nya Stockholmskontor

Spotify antyder ofta att man kan minska andelen medarbetare i Sverige om inte villkoren för techbolag förbättras. Men årsredovisningen vittnar om nya hyresåtaganden i Stockholm i miljardklassen, avslöjar Di Digital.

Spotifys nuvarande huvudkontor på Birger Jarlsgatan i Stockholm.
Spotifys nuvarande huvudkontor på Birger Jarlsgatan i Stockholm.

Spotify tar allt större plats i debatten om Stockholms bostadsbrist. Under året har musikjätten vid åtskilliga tillfällen antytt att man kan tvingas skala ner andelen medarbetare i landet om inte förutsättningarna för startupbolag förbättras.

Läs mer: Spotify-grundarna hotar med landsflykt

 I ett öppet brev i april krävde man exempelvis programmering i skolan, bättre villkor för personaloptioner och större tillgång på bostäder i Stockholm.

”Vi tvingas därför nu konstatera, att om inga förändringar sker, så måste vi överväga att expandera mer i andra länder istället för Sverige”, skrev grundarna Daniel Ek och Martin Lorentzon i brevet.

Om inga förändringar sker, så måste vi överväga att expandera mer i andra länder

Kraven inspirerade evenemanget Sthlm Tech Fest att samla branschen till en protest utanför riksdagen för ett par veckor sedan.



Omkring 60 personer dök upp vid protesterna utanför riksdagen i Stockholm.

Läs mer: Så många anslöt sig till Spotifys kamp


I dag tycks musikjätten tona ner sitt utspel.

”Om Sverige inte förmår hantera dessa frågor så kommer det att slå mot hela landet långsiktigt. Vi har aldrig signalerat att flytta hela vår verksamhet från Sverige, men om förutsättningarna inte förändras så kommer Spotify att låta tillväxten ske i andra länder”, säger Spotifys globala HR-chef Katarina Berg i en skriftlig kommentar till Di Digital.

Ökningen är ett resultat av ett påskrivet hyresavtal för nya kontor i Stockholm

Spotifys årsredovisning ger däremot en annan bild av verkligheten. Här är det knappast tal om några flyttplaner. Tvärtom har man tecknat långa hyresavtal för miljardbelopp i Stockholm.

Av årsredovisningen för 2015 framgår att musiktjänstens åtaganden för kontorshyra närmast trefaldigats, från 680 miljoner kronor till närmare 2 miljarder kronor mellan 2014 och 2015.

Enligt årsredovisningen beror ökningen – som altså motsvarar närmare 1,3 miljarder kronor – främst på nya hyresavtal i Stockholm.

”Ökningen är ett resultat av ett påskrivet hyresavtal för nya kontor i Stockholm”, skriver Spotify i årsredovisningen.

Största ökningen, drygt 800 Mkr, sker inom en kategori som avser hyresavtal på 5–10 år.

”Som företag måste Spotify hela tiden fatta beslut och hyresavtal i Sverige är ett sådant. Det hindrar oss dock inte från att löpande ompröva och utveckla vårt sätt att arbeta”, säger Spotifys globala HR-chef Katarina Berg.

Spotify hade i snitt 1 610 medarbetare under 2015, enligt årsredovisningen.

”Antalet medarbetare i Sverige är närmare 1 000 i dag”, säger Spotifys nordiska kommunikationschef Sofie Grant.

Merparten av de svenska medarbetarna jobbar på det nuvarande Stockholmskontoret på Birger Jarlsgatan 61.

Spotify är registrerat i Luxemburg och har även kontor i London, New York och på andra håll i världen.

 


Läs även:

Spotifys börsplaner flyttades fram i fjol

Spotify ser en börsnotering som sitt troligaste framtidsscenario. Samtidigt sköt bolaget planerna på framtiden under 2015, enligt årsredovisningen.

Spotify växer så det knakar – dubblade omsättningen i fjol

Musikjätten Spotify omsatte 18,2 miljarder kronor i fjol. Även förlusterna växer, men inte alls i samma takt.


Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera