I slutet av 2012 gjorde det svenska företaget Memoto succé på crowdfundingsajten Kickstarter. Totalt lyckades de få in förbeställningar för en halv miljon dollar. Året därpå rankade Internetworld bolaget, som då bytt namn till Narrative, som Sveriges näst hetaste internetföretag. Förväntningarna och publiciteten har det med andra ord inte varit något fel på.
Narrative har dessutom fått in 90 miljoner kronor i riskkapital från namnkunniga investerare som Creandum och True Ventures. Det är mer pengar och kunskap än de flesta startupföretag vågar drömma om.
Lägg till att Narratives grundare Martin Källström är en erfaren entreprenör. Det vi får, sett till ingredienserna, är ett grundrecept för framgång. Ändå går de nu in i väggen (eller för att prata revisorssvenska – i företagsrekonstruktion).
Läs även: Narrative har tömt kassan – går in i rekonstruktion
Vad var det som hände?
Det första året efter Kickstarterkampanjen gick åt till att överhuvudtaget kunna bygga kameran man utlovat köparna.
Narrative hade genom sin kampanj gjort ett åtagande att ta fram en produkt som de egentligen inte ville bygga. Först tre år efter Kickstarterkampanjen var bolaget redo att lansera Narrative Clip 2 som för att citera bolaget själva var: ”produkten vi hade velat bygga från början egentligen”. Problemet var att när de väl lyckades göra det var pengarna slut och konceptet hopplöst föråldrat i en teknikvärld som på tre år helt glömt den förr så heta ”lifelogging”-trenden.
Ett grundrecept för framgång – sett till ingredienserna.
Kickstarter är en effektiv marknadsföringsplattform. Men en succé på Kickstarter innebär också att du binder upp dina resurser på att massproducera en prototyp de kommande 12 månaderna. Narrative är långt ifrån det enda exemplet på detta, även Malmöbolaget Minut har haft liknande erfarenheter.
Visst, det var knappast Kickstarter som fällde Narrative. Men det året som bolaget tvingades lägga på kvalitets- och logistikproblem var så här i efterklokhetens tecken tämligen bortkastat. Om det är någon lärdom som andra bolag kan dra av Narratives magplask så är det att se upp för Kickstarter-fällan. När jubelropen tystnat och champagnekorkarna landat behöver en Kickstartersuccé inte vara särskilt rolig.
Tillägg: Nils Mattisson, grundare av bolaget Minut, vill dela med sig av lite extra kunskap på området: "Vår erfarenhet är att våra backers på Kickstarter skiljer sig väldigt mycket från våra vanliga kunder. Det är lätt hänt att man designar en produkt som passar entusiasterna men som sedan inte går att sälja i de breda lagren. Vi har inget facit men jag tror att man ska vara medveten om att det finns problem med att använda Kickstarter som indikation på marknadens storlek".
Läs även:
Fortsatta förluster för hajpade Narrative