Narrative, som utvecklade en portabel minikamera, tog efter en hyllad Kickstarter-kampanj in 90 Mkr i riskkapital och hann lansera två versioner av sin kamera ”Clip”. Kort därefter stod det klart att pengarna skulle börja sina.
Narrative ansökte om konkurs i september med huvudspåret är att försöka sälja delar av bolaget till nya investerare.
När det stod klart att Narrative hade finansieringsproblem skrev Di Digitals Viktor Ström att Narrative hade hamnat något han kallade för Kickstarter-fällan.
Bolaget hade nämligen tagit in pengar från mindre finansiärer för att sedan lägga ett år på att massproducera en prototyp kanske bara efterfrågades av de som hade skänkt pengar, och inte marknaden i stort.
Läs mer: ”Narrative föll i Kickstarter-fällan”
Nu tillstår Oskar Kalmaru, en av Narratives fem grundare, att en lyckad crowdfundingkampanj kan föra med sig stora problem för startupbolag.
Ditt företag är inte en crowdfunding-kampanj.
Kortfattat beskriver han problemet som att det som ens Kickstarter- eller Indiegogo-fans vill inte alltid är det bästa för bolaget på längre sikt.
Det finns dock flera fördelar med Crowdfunding, enligt Narrative-grundarens inlägg på Medium. De motiverar till exempel medarbetarna att arbeta mot ett mål och ser bra ut i investerarnas ögon.
Till nackdelarna hör dock att det tillkommer kostnader i form av avgifter till förmedlaren, produktionskostnader för själva kampanjen och frakt av produkten. Det krävs enligt Oskar Kalmaru också en mycket större och mer blandad testpublik för att se om produkten faktiskt passar marknaden. Finansiärernas åsikter om produkten är sannolikt heller inte representativ för konsumenter i allmänhet.
”Leverera det du har lovat dina backers, men prioritera det som är viktigast för bolaget på lång sikt,” skriver Narrative-grundaren i ett inlägg för senare publicering.
”Ditt företag är inte en crowdfunding-kampanj.”
Läs mer: Narrative ansöker om konkurs – ”räkna inte med att hajpen håller i sig”