Hoppa till innehållet

Narrative-grundaren: Här är problemen med Kickstarter

Fel produkt till en kundgrupp som inte är representativ. Det är två av problemen med kampanjer på sajter som Kickstarter, enligt Oskar Kalmaru, en av grundarna till konkursdrabbade Narrative.

Narratives Oskar Kalmaru på tiden då bolaget hette Wemoto.
Narratives Oskar Kalmaru på tiden då bolaget hette Wemoto.Foto: TT

Narrative, som utvecklade en portabel minikamera, tog efter en hyllad Kickstarter-kampanj in 90 Mkr i riskkapital och hann lansera två versioner av sin kamera ”Clip”. Kort därefter stod det klart att pengarna skulle börja sina.

Narrative ansökte om konkurs i september med huvudspåret är att försöka sälja delar av bolaget till nya investerare.

När det stod klart att Narrative hade finansieringsproblem skrev Di Digitals Viktor Ström att Narrative hade hamnat något han kallade för Kickstarter-fällan.

Bolaget hade nämligen tagit in pengar från mindre finansiärer för att sedan lägga ett år på att massproducera en prototyp kanske bara efterfrågades av de som hade skänkt pengar, och inte marknaden i stort.

Läs mer: ”Narrative föll i Kickstarter-fällan”

Nu tillstår Oskar Kalmaru, en av Narratives fem grundare, att en lyckad crowdfundingkampanj kan föra med sig stora problem för startupbolag.

 

Ditt företag är inte en crowdfunding-kampanj.

 

Kortfattat beskriver han problemet som att det som ens Kickstarter- eller Indiegogo-fans vill inte alltid är det bästa för bolaget på längre sikt.

Det finns dock flera fördelar med Crowdfunding, enligt Narrative-grundarens inlägg på Medium. De motiverar till exempel medarbetarna att arbeta mot ett mål och ser bra ut i investerarnas ögon.

Till nackdelarna hör dock att det tillkommer kostnader i form av avgifter till förmedlaren, produktionskostnader för själva kampanjen och frakt av produkten. Det krävs enligt Oskar Kalmaru också en mycket större och mer blandad testpublik för att se om produkten faktiskt passar marknaden. Finansiärernas åsikter om produkten är sannolikt heller inte representativ för konsumenter i allmänhet.

”Leverera det du har lovat dina backers, men prioritera det som är viktigast för bolaget på lång sikt,” skriver Narrative-grundaren i ett inlägg för senare publicering.

”Ditt företag är inte en crowdfunding-kampanj.”

Läs mer: Narrative ansöker om konkurs – ”räkna inte med att hajpen håller i sig”

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera