Hoppa till innehållet

Nicklas Storåkers utmanar branschen med ny robotrådgivare

Nu tar den förre börs-vd:n och investeraren Nicklas Storåkers sats för att utmana finansbranschen. Inom kort lanseras robotrådgivaren Lysa.

Samtidigt trycker konkurrenten Opti på gasen.

Henrik Littecke, Bo Becker, Emilie Andersson, Nicklas Storåkers, Ingrid Lindquist och Patrik Adamson (vd).
Henrik Littecke, Bo Becker, Emilie Andersson, Nicklas Storåkers, Ingrid Lindquist och Patrik Adamson (vd).Foto: Jonas Eng.

Det är inte bara nätmäklare och digitala betal- och fakturatjänster som pressar finansbranschen. Internationellt har så kallade robotrådgivare börjat ta marknadsandelar från en lukrativ del av branschen, den ofta provisionsdrivna rådgivningen.

Läs mer: Fyra nya robotfirmor startar i Sverige 

Efter bara 18 månaders utvecklingsarbete lanserar nu ett gäng erfarna teknik- och finansproffs robotrådgivaren Lysa i Sverige. Alla nödvändiga tillstånd är på plats och bolaget är godkänt som värdepappersbolag av Finansinspektionen.

”Det här är den bästa sparprodukten som jag har stått bakom. Till ett mycket lågt pris får man den bästa riskjusterade avkastning som går att få”, säger Nicklas Storåkers.

Som tidigare vd under drygt ett decennium för nätmäklaren Avanza har han en gedigen erfarenhet av hur fajten med storbankerna tas.

I dag är Nicklas Storåkers vd för Pricerunner samt gör investeringar med Karl-Johan Persson och Nordstjernan i bolaget NS Intressenter. Tillsammans med grundarna Patrik Adamson, Henrik Littecke och Emilie Andersson har Nicklas Storåkers skjutit till riskkapital i Lysa. Samtliga åtta anställda i bolaget är delägare.

De vill inte uppge hur mycket pengar det handlar om, men enligt Bolagsverket tog Lysa in 20 Mkr i kapital så sent som i vintras.

Några förebilder för Lysa?

”Vi har bland annat tittat på stora amerikanska aktörer som Wealthfront och Betterment. De växer mycket snabbt nu”, säger Nicklas Storåkers.

Läs mer: Så ska Kinneviks robotrådgivare Betterment utmana bankerna 

Lysa är en investeringstjänst för alla sparare. Minsta insättning är en tusenlapp.

Den största poängen är att spararen, med eller utan rådgivningsstöd, anger vilken risknivå som är lämplig. Därefter hålls samma risknivå över tiden, exempelvis 70 procent aktier och 30 procent räntebärande tillgångar.

Läs mer: Kinnevik investerar halv miljard i robotrådgivare

”Jag är övertygad om att det här är framtidens kapitalförvaltning. Men skiftet går inte över en natt, vi står inför ett maratonlopp.”

Avgiften för att spara i Lysa ligger mellan 0,29 och 0,39 procent av kapitalet, och avgiften anges alltid i kronor.

”Även avgifter i underliggande fonder är inkluderade. De rabatter vi får av fondbolagen för att vi är en stor aktör går direkt in på kundens konto”, säger Patrik Adamson, vd och grundare.

”Vi har inga intressekonflikter med kunden och letar reda på bra produkter, som vi bara väljer om av- gifterna är låga”, säger han.

Lysas vd beskriver bolagets marginaler som lövtunna.

”På sikt behöver vi få in mycket pengar för att bli lönsamma”, säger han.

Hur gör ni fondurvalet?

”Fonderna utvärderas efter flera kriterier. De viktigaste är låga avgifter, följsamhet mot index och att de samspelar med övriga fonder så att kundens totala risk blir lägre.”

Fondurvalet görs tillsammans med Lysas investeringsråd, där en av medlemmarna är Bo Becker, professor i finansiell teori vid Handelshögskolan.

En konkurrent inom robotrådgivning är Opti (NTL), med finansprofilen Ann Grevelius (NTL) som en av medgrundarna. I bolagets mobilapp kan kunderna kostnadsfritt utvärdera sina fonder efter både pris och prestation. 80 procent av användarna sänker sina fondkostnader till bibehållen kvalitet, enligt Opti.

I slutet av sommaren räknar Opti med att lansera en portföljprodukt.

”Intresset är mycket stort, men det tar tid att bygga långsiktiga relationer. Med tanke på det låga förtroende som kunderna har för banker och rådgivare är vi övertygade om att marknaden är redo för nya aktörer och lösningar”, säger Ann Grevelius.

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera