De stora finansiella aktörerna i Sverige har hittills inte varit särskilt aktiva när det gäller investeringar i startup-bolag. Men det håller på att ändras. Nordea investerade till exempel i rabattkortsbolaget Wrapp tidigare i år. Nu meddelar nätmäklaren Nordnet att de startar en ny investeringsdel, Nordnet Ventures.
”Vi har konstaterat att vi vill vara mer aktiva på startupscenen för fintech. Nordnet Ventures är vårt initiativ för att samarbeta och investera i nya bolag”, säger Håkan Nyberg, vd för Nordnet.
Nordnet har tidigare bara gjort en investering i ett startupbolag, vilket var när man 2013 köpte den sociala spartjänsten Shareville.
”Vi snubblade över dem och investerade i bolaget. Vi är jättenöjda med det och tror att den ansatsen vi gjorde i Shareville går att replikera”, säger Håkan Nyberg.
Nordnet Ventures kommer att vara en del av Nordnets verksamhet och inte en fristående fond. Målsättningen är att investera i startups som passar att integrera i Nordnet.
”Vi har ingen ambition att bli en ren investerare. Vi vill hitta bra grejer för våra kunder och som en del i de samarbeten vi hittar vill vi också kunna investera”, säger han.
Läs mer: Nordnet värvar Klarnas produktchef
Nordnet kommer att leta potentiella investeringar i de nordiska länderna. Hur mycket pengar bolaget kommer att investera beror helt på vilka möjligheter som uppstår enligt Håkan Nyberg, som också framhåller att Nordnet kan tillföra mer än pengar.
”Vi har ambitionen att hitta bolag att samarbeta med i tidiga skeden. Nordnet har ett starkt varumärke, en halv miljon kunder och är en bank med allt vad det innebär. Vi har mycket att föra till bordet speciellt för bolag i tidiga skeden”.
Är det några sektorer som är extra intressanta?
”Vår kärnverksamhet är sparande och investeringar så vi tittar självklart inom det området. Sen händer mycket kring rådgivning men vi kommer att kolla brett och utesluter ingenting.”
Är det här ett steg mot att Nordnet blir en plattform för fintechbolag?
”Det kan bli en av konsekvenserna men det är inte det vi är ute efter. Det kan bli mer åt men vi vill inte lämna över våra kundrelationer. Utgångspunkten är att hitta företag som har produkter och tjänster som våra kunder kan tänkas gilla.”