Hoppa till innehållet

Nu väger digital kunskap tungt i börsbolagens vd-jakt

Börsbolag söker samhällsmedveten vd med erfarenhet från digitaliseringsprocess. Så skulle en hypotetisk jobbannons för en ny vd kunna se ut, enligt topprekryterare.

Michaëla Blomquist, vd på Michaël Berglund. Foto: Jack Mikrut
Michaëla Blomquist, vd på Michaël Berglund. Foto: Jack Mikrut

"Många kunder frågar oss om hjälp att hitta personer med rätt erfarenheter i samband med förändring och transformation, inte minst digitalisering”, säger Rune Jörgensen, chef på Stuart Spencers Stockholmskontor.

Det är en bild som delas av Anna Schauman, vd på Novare Executive Search.

”Digitalisering kräver stora investeringar och utmanar de befintliga affärsmodellerna, så att ha varit med om en framgångsrik digitaliseringsprocess är värt mycket. Det är en bristkompetens just nu”, säger hon.

Läs mer: Sara Öhrvall: "Digitalt gap skapar problem"

Löner pressas också upp – dels av att arbetsmarknaden blir allt rörligare men också av att det just saknas kompetens på många områden, enligt Anna Schauman.

”Företagen har bråttom. Rörligheten tvingar företag att vara snabba för att knyta till sig de bästa kandidaterna”, säger hon.

Enligt Michaëla Blomquist, vd på Michaël Berglund, läggs allt större vikt vid person än på formella kvalifikationer.

Man tittar mer på att matcha företagskultur och eventuella utmaningar med en personlighet mer än bara ett track record”, säger hon.

Allmänna samhällstrender såsom hållbarhet och mångfald påverkar också vilken typ av egenskaper som efterfrågas.

”Man efterfrågar oväntade profiler och samhällsmedvetna kandidater. Man är medveten om att det är lönsamt med mångfaldiga snarare än enfaldiga grupper”, säger Michaëla Blomquist.

Vikten av personliga egenskaper märks också i vilka referenser som företagen efterfrågar.

”Förr ville man ha referenser från tidigare chefer, men i dag läggs större vikt vid medarbetare och kollegor. Förr i världen kunde en chef sparka nedåt och slicka uppåt, men det går inte längre, det kommer fram. Det betyder inte att man letar efter ett helgon, tvärtom. En modern ledare ska vara öppen och våga be om hjälp. Sårbarhet är modernare än någonsin”, säger Michaëla Blomquist.

Även rekryteringen av styrelseledamöter påverkas av samhällsutvecklingen, enligt Rune Jörgensen på Stuart Spencer.

”Man breddar kompetenser och erfarenheter för att spegla den omvärld bolaget befinner sig i och för att kunna vara bästa möjliga stöd till vd och övriga ledningsgruppen”, säger han.

Läs även: Fyra av tio bolag saknar digital strategi

Innehåll från Publicis SapientAnnons

Från hype till att göra skillnad i den stora AI-eran

Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient
Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient

Allt fler företag står inför utmaningen att integrera AI-teknologi i sin verksamhet på ett effektivt sätt. Publicis Sapient är drivande i att stötta ledande företag att nå maximal effekt från framtidens affärsmodeller, att integrera relevant digital teknik och stärka kundupplevelser – områden där AI har en betydande roll.

Från att förstå de grundläggande stegen för att ta AI i bruk till att undvika potentiella fallgropar är det avgörande för företagsledare att driva rätt strategier för att dra nytta av AI:s fulla potential. Shivaun Anderberg, Nordic Lead Data & AI på det globala konsultföretaget Publicis Sapient, poängterar den enorma affärsnytta som AI kan generera. Hon rekommenderar starkt att det första steget, för alla aktörer, är att bedöma sin befintliga infrastruktur och kapacitet att hantera data.

– I den AI-era som vi befinner oss i är data det absolut mest värdefulla som ett företag kan ha. Det blir därför särskilt viktigt att faktiskt se över vilken typ av data ni besitter, likaså hur tillgänglig den är. Det vi har sett med våra svenska, såväl som nordiska, kunder är att alla har stora mängder data som omfattar samtliga delar av verksamheten. Det innebär att de aktivt letar efter effektiva sätt att koppla ihop och använda den för att frigöra värde – som i praktiken ska innebära effektivitetsförbättringar, kostnadsbesparingar och innovation.

Första stegen mot AI-integration

Shivaun fokuserar även på vikten av att definiera specifika, mätbara mål för vad AI ska uppnå inom bolaget, annars är risken överhängande att projekten varken blir värdeskapande eller lönsamma.

– Vi rekommenderar att börja med ett pilotprojekt, som man kan skala upp och som visar på konkret värde, innan större investeringar görs. Att etablera tydliga framgångskriterier och kontinuerlig uppföljning är helt avgörande för att säkerställa att investeringen leder till önskade resultat.

Utmaningar och lösningar

Trots de många fördelar som AI kan leda till finns det också betydande risker och utmaningar att hantera. Dålig datakvalitet kan leda till felaktiga slutsatser och beslut, och en bristfällig förändringsledning kan undergräva de anställdas engagemang och acceptans av nya system. 

– För att undvika dessa fallgropar bör företag investera i utbildning och utveckling av sina anställda samt etablera starka principer för dataskydd och etik. 

Skalning av AI i företagsmiljö

En central fråga som ofta diskuteras bland företagsledare är hur man effektivt kan skala AI från experimentella projekt till full verksamhetseffekt. 

– Det är en nyckelfråga som kommer att vara högt upp på agendan i alla styrelserum under de kommande fem åren, säger Shivaun och fortsätter: 

– För att lyckas med detta krävs en stark organisatorisk struktur, kompetensuppbyggnad och tydliga ansvarsområden. Företagen måste också hantera relevanta relationer med AI-partners och ha robusta dataflöden och system som stödjer AI-applikationer kontinuerligt. Dessutom är det viktigt att upprätthålla och säkerställa tydliga ansvar och etisk användning av tekniken.

Genom att förstå dessa nycklar kan företag förbättra sina operativa processer och säkerställa hållbara AI-strategier. Det är en investering i framtiden som kräver noggrann planering och stort engagemang på alla nivåer i organisationen, menar Shivaun och avslutar: 

– I slutändan beror skillnaden mellan ett rent AI-experiment och framgångsrik verksamhetsutveckling på vilka stöd- och ledningsfunktioner som finns tillgängliga för projekten. 

Läs mer om Publicis Sapient här

 

 

Mer från Publicis Sapient

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Publicis Sapient och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera