Hoppa till innehållet

Nya miljoner och ny vd till Kleerup-backad startup

Det svenska musikbolaget Elias vill utrota tjatiga musikslingor i spel. Nu tar de in nya pengar, utser en ny vd och berättar att deras motor kommer att stå för musiken i Josef Fares hett emotsedda spel.

Musikbolaget Elias nya vd: Staffan Dahl. Foto: Annika Falkuggla
Musikbolaget Elias nya vd: Staffan Dahl. Foto: Annika Falkuggla

"Elias är ett bolag som har suttit i källaren och byggt länge, men inte riktigt visat upp sig. Det här är ett bra tillfälle att ta bolaget ut i världen", säger Staffan Dahl, som är nybliven vd på musikteknikbolaget Elias (NTL), till Di Digital.

Tidigare vd:n och tillika medgrundaren Kristofer Eng blir istället produktchef på bolaget som bygger en musikmotor som anpassar musiken efter vad som händer i datorspel och gör övergångarna smidiga.

Läs mer: Doldisbolaget Elias kliver fram – har Kleerup som investerare

Staffan Dahl har 20 års erfarenhet från marknadsföring och försäljning inom spel och media. Han har bland annat jobbat på Boxer och Comhem och på ett svenskt bolag som utvecklade och sålde mjukvara och plattformar för kasinooperatörer. De senaste åren har han drivit sportstartupen Sportway, som nyligen bytte ägare.

I anslutning till vd-bytet tar bolaget in 4 miljoner kronor från de befintliga investerarna, till vilka räknas bland annat musikern Andreas Kleerup och riskkapitalbolaget Wellstreet. 

De nya pengarna ska användas till att vidareutveckla plattformen. Och för att sälja på nya sätt.

I dag är bolaget Elias inte riktigt anpassat för att nå ut till små utvecklare, berättar Staffan Dahl.

Men med hjälp av den nya investeringen ska Elias ta fram en nedskalad produkt.

"Tänk dig att en indieutvecklare sitter i Japan och gör ett spel. Då ska den personen kunna gå in på vår sajt, ta fram kortet och ladda ned mjukvaran. Idag är systemet anpassat bara för stora studios men det ska vi ändra på."

Nyligen ingick Elias ett partnerskap med den finska spelstudion Rovio Entertainment.

Det är en fjäder i hatten för oss att finnas i ett storskaligt spel som det här.

Nu går bolaget även ut med att deras motor ska användas i regissören och spelutvecklaren Josef Faress spelstudios Hazelight kommande spel "A Way Out",  som nyligen lovordades på spelmässan E3 i Los Angeles.

"Det är en fjäder i hatten för oss att finnas i ett storskaligt spel som det här. Vi får ett väldigt bra spel som referenskund och kan visa konkret hur Elias fungerar", säger Staffan Dahl.

Läs även: Var världsledande på spel för blinda – nu fixar han spelen för seende

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera