Hoppa till innehållet

Nytt intäktsrekord för Splay - drar in över 120 miljoner

Splay var först ut i Sverige med att samla Youtube-stjärnor i ett nätverk. Bolagets färska årsredovisning visar att det fortsätter att löna sig. 

Vigor Sörman, grundare och vd av Splay.
Vigor Sörman, grundare och vd av Splay.

Splay grundades 2012 och var först i Sverige med att starta ett annonsnätverk med Youtube-stjärnor. Den snabba starten har visat sig vara guld värd. Fortfarande i dag fem år senare behåller bolaget toppositionen i Sverige och Norden. 

Eftersom Splay sedan ett par år tillbaka ägs av mediejätten MTG redovisar de inte längre separat hur det går för bolaget. Men med hjälp av Splays färska årsredovisning och grundaren Vigor Sörman har Di Digital fått en inblick i bolagets utveckling.

2016 omsatte den svenska delen av Splay 77 miljoner kronor, en ökning från 47 miljoner kronor året innan. Men de siffrorna ger bara en del av bilden. 

"Man kan säga att det som syns där är intäkterna från den svenska verksamheten och de större kostnaderna för till exempel utveckling som vi lagt i Sverige. Utan att nämna några exakta siffror så nådde vi totalt en omsättning på över 120 miljoner kronor i fjol", säger Vigor Sörman grundare och vd för Splay. 

Det innebär också att förlusten, som i det svenska bolaget summerar till nära 19 miljoner kronor, är lägre i förhållande till den totala omsättningen.  

Läs mer: Splay startar e-handel med Nelly-grundaren 

Sedan MTG köpte 81 procent av aktierna i Splay har bolaget fokuserat på att bli ett digitalt mediehus som både samlar influencers och utvecklar annonslösningar åt externa varumärken. Splay har på så sätt gått ifrån att vara ett influencer-nätverk samtidigt som en rad nya bolag dykt upp på influencer-marknaden. 

"Vi tog för två år sedan beslutet att gå från att vara ett MCN (Multi Channel Network) och bara hyra ut influencers till att bli ett digitalt mediehus. Jag personligen skulle varken skapa ett MCN, Youtube-nätverk eller influencer-nätverk i dag. Det är extremt hård konkurrens och en överetablering. Jag tror vi kommer att få se en utslagning och konsolidering på marknaden", säger Vigor Sörman. 

Splays främsta konkurrent i Sverige har de senaste åren varit United Screens. Bolaget, som finansierats av mediejätten Bonnier, omsatte i fjol 78 miljoner kronor och har varit Splay i hälarna de senaste åren. Faktum är att United Screens i dag är större än Splay på Youtube räknat i videovisningar och prenumeranter enligt mättjänsten Socialblade. Men Vigor Sörman ger inte mycket för det sättet att mäta storlek. 

"Vi satsar på att vara ett premiumnätverk med få men stora profiler som har hög relevans på våra marknader. För oss är antalet visningar helt irrelevant. Det viktiga är att vi har det bästa innehållet och den största och bästa räckvidden i Norden. Vi signar inte upp massa kanaler bara för att få visningar som vi inte tjänar pengar på", säger Vigor Sörman.

Läs mer: United Screens och Splay i pajkastning om tittarsiffror 

Influencer-marknaden har i år skakats av annonsflykt från Youtube efter att annonsörer fått sitt innehåll visat tillsammans med stötande innehåll.  

"Det har visat hur viktigt det är att sitta på innehåll som är 'brand safe'. En annonsör bryr sig inte om antalet visningar om innehållet inte är sådant som man som varumärke vill synas kring", säger Vigor Sörman. 

Hur framtidsplanerna ser ut för Splay kan Vigor Sörman inte avslöja eftersom ägarbolaget MTG är noterat och inte ger sådana prognoser. Fokus ligger dock på fortsatt tillväxt i Norden. 

"Vår styrka är att vi är störst och var först ut. Vi är den enda aktören som byggt nordiskt erbjudande på allvar. Den stora utmaningen nu är att lyckas skala upp ännu mer och bygga fler kontor", säger han.

Hur länge blir du själv kvar?

"Än så länge är det fruktansvärt kul så det vore dumt att tänka på något annat. Det är klart att det är ett annat bolag i dag med nästan 100 anställda jämfört med när man satt i en källare för några år sedan. Men det är väldigt roligt och utmanande". 

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera