Hoppa till innehållet

Optimizer investerar i modesajt

Svenskgrundade Optimizer Invest köper in sig i modesajten Frontmen. Bolaget är grundat av TV4-profilen Oscar Arrsjö och spås omsätta 15 miljoner kronor i år.

Johan Kinnander, investeringsansvarig på Optimizer Invest, och Oscar Arrsjö, vd och grundare Frontmen. ilen Oscar Arrsjö.
Johan Kinnander, investeringsansvarig på Optimizer Invest, och Oscar Arrsjö, vd och grundare Frontmen. ilen Oscar Arrsjö.

Optimizer Invest (NTL) är främst känt för sin börsnotering av spelbolaget Catena Media tidigare i år. Nu investerar man även i modesajten Frontmen, grundat av TV4-profilen Oscar Arrsjö.

”Vi tror på Oscar Arrsjö som entreprenör. Mode är en tuff bransch, men vi tror att sektorn kommer att fortsätta växa på nätet och vi tror på bolagets idéer”, säger Johan Kinnander, investeringsansvarig på Optimizer Invest.

Investeringen sker i samarbete med investmentbolaget Wellstreet, som kända för att vara operativt engagerade i sina innehav.

”Detta är en följdinvestering på totalt två miljoner kronor som görs ihop med Wellstreet. Vi står för merparten av beloppet”, säger Johan Kinnander, som tidigare var Nordenchef på Google.

Läs mer: Optimizer ringer in 310 Mkr till startup-köp

Bakom Wellstreet står Mikael Wintzell, tidigare kommersiell chef på Klarna, och e-handelsprofilen Sïmon Saneback. Optimizer och Wellstreet har tidigare saminvesterat i Reve (NTL), en modeapp som låter användare lägga ut sina ”looks” och på så vis driva trafik till modesajter på nätet.

Hur mycket Optimizer investerat i Frontmen totalt vill han inte säga.

”Men vårt ägande ligger inom det spann på 10-15 procent som vi tycker är sunt för oss. Grundarna är fortfarande majoritetsägare”, säger han.

Vi hjälper drivna män i karriären att med rätt yttre förutsättningar nå sina mål.

Frontmen kan beskrivas som en kurerad modesajt för män, en slags blandning mellan modetidning och nätbutik.

”Vi är övertygade om att män har stort behov av inspiration och guidning när det gäller stil och herrmode. Vi hjälper drivna män i karriären att med rätt yttre förutsättningar nå sina mål”, säger bolagets vd och medgrundare Oscar Arrsjö, även känd som modeexpert i TV4:s Nyhetsmorgon.

Frontmen heter egentligen Fashionisland Sverige AB och grundades 2008. Men i augusti i fjol återlanserades verksamheten under varumärket Frontmen, med en ny sajt och app baserad på plattformen Magento.

Frontmens övriga två grundare är Mathias Hulvén, som agerar teknikchef, och Oscars far Christer Arrsjö, med en bakgrund inom logistik.

Under verksamhetsåret som slutade den sista juni 2014 omsatte bolaget 4,8 Mkr med en förlust på närmare en halv miljon kronor. Sedan dess har man bytt redovisningsmetod till kalenderår.

”2016 ska vi omsätta cirka 15 Mkr och vi räknar med vinst redan nästa år”, säger Oscar Arrsjö.


Optimizer Invest

Optimizer Invest är en slags kombinerad startupfabrik och riskkapitalbolag med kontor på Malta, i London och Marbella. Bolaget grundades 2012 av svenskarna Henrik Persson Ekdahl och Mikael Riese Harstad samt norrmannen André Lavold.

Samtliga var med och byggde upp Betsafe, som såldes till Betsson för cirka 70 miljoner euro i juni 2011, och alla har en bakgrund inom att starta, sälja och notera bolag inom den lukrativa bettingsektorn.

Bolaget noterade tidigare i år Catena Media, ett affiliatebolag som driver trafik till olika spelbolag, med ett börsvärde på 2,9 miljarder kronor.

Utöver det sålde man nyligen sitt bettingbolag Betit Group och innehavet i spelbolaget Igaming Cloud till norska Gaming Innovation Group i en affär värd drygt 700 miljoner kronor i aktier. Man har även ett 20-tal bolag i portföljen.

Läs mer: Optimizer säljer spelbolag för 700 Mkr 

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera