Hoppa till innehållet

Paradox planerar att ta steget in i Kina

Kinesiska internetjätten Tencent har tecknat aktier i svenska Paradox inför spelbolagets börsnotering. Med det nya partnerskapet öppnas dörren till marknaden i Kina.

Paradox finanschef Andras Vajlok (tv) och vd och storägare Fredrik Wester.
Paradox finanschef Andras Vajlok (tv) och vd och storägare Fredrik Wester.Foto: Sven Carlsson

Det svenska spelbolaget Paradox Interactive ska börsnoteras på tisdag. Inför börsnotering har bolaget sålt aktier till ett värde av 539 miljoner kronor. 

En av köparna är det kinesiska internetbolaget Tencent, som driver Kinas största sociala nätverk och plattform för onlinespel. Bolaget har tilldelats 5,28 miljoner aktier till priset 33 kronor per aktie.

Genom att bli delägare i Paradox ska Tencent även undersöka möjligheterna att bygga upp och introducera Paradox spel på jättemarknaden i Kina, uppger spelbolaget i ett pressmeddelande.

Di Digital har tidigare rapporterat om att Minecraft-bolaget Mojang nu ger sig in på den kinesiska marknaden. För ett utländskt bolag ska kunna lansera och distribuera sina spel i Kina krävs det samarbeten med kinesiska bolag. På samma sätt som Mojang har ett avtal med Tencent-konkurrenten Netease, har Paradox nu ett samarbete med Tencent.

”Med sitt nätverk och kunskap om en marknad där vi ännu inte finns, passar Tencent perfekt. Vi tror att Tencent kommer att betyda mycket för för Paradox på kort och på lång sikt”, säger Fredrik Wester, Paradox vd, i ett skriftligt uttalande. 

Läs även: Paradox varnar börsen: ”Kommer ha bättre och sämre kvartal”

Analysbolaget Niko Partners, med inriktning på spelmarknaden i Kina, förväntar sig att intäkterna från spelindustrin i landet kommer att nå 26 miljarder dollar år 2016. Det motsvarar 217 miljarder kronor räknat i dagens valutakurs på det som kan vara den största nationella spelmarknaden i världen.

Tencent arbetar med kända titlar online som League of Legends, Dungeon & Fighter, Call of Duty Online, FIFA och Need for Speed. Tencent har också samarbetsavtal med Activision Blizzard, som äger svenska King, och hjälper till inom distribution av spel i Kina.

Det här är inte det enda nordiska spelbolaget som Tencent har visat ett intresse i. Nyhetsbyrån Bloomberg rapporterade i mitten av maj att ägaren av finska Supercell, Softbank, har varit i kontakt med potentiella köpare baserade i Kina. Tencent ska vara en av dem. 


Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera