Det sociala nätverket Pinterest tjänar alla sina pengar på annonser. För 2017 siktar bolaget på att ha över 500 miljoner dollar i intäkter i år, uppger flera källor till Recode. Jämfört med 2016 skulle ett utfall i den nivån motsvara en ökning med hela 67 procent.
Samtidigt bedömer vissa av uppgiftslämnarna det som inte osannolikt att Pinterest klarar av att trycka upp försäljningen till 600 miljoner dollar under 2017.
Läs även: Svenskarna som designar Pinterest
Det har tidigare ryktats om att Pinterest sneglar mot börsen och även Recodes källor nämner även en potentiell sådan. Enligt dem har bolaget inga planer på en listning inom en snar framtid men man håller sakta på att förbereda sig för ett sådant steg. Pinterest anställde så sent som i höstas sin första finanschef i Todd Morgenfeld från Twitter, skriver Finwire.
Samtidigt har Evan Sharp, en av grundarna, sett fördelar med att behålla företaget privatägt.
”En av fördelarna med att vara ett privatägt företag för tillfället är att vi inte i tid och otid behöver försvara vår tillväxt utan har lyxen att tänka mer långsiktigt. Vi tar in pengar för att bygga något riktigt stort och en dag kommer vi säkert behöver mer kapital och då får vi se hur vi gör”, sa Evan Sharp till Di Digital i september i fjol.
Hittills har startupbolaget tagit in cirka 11 miljarder kronor i sju finansieringsrundor och Pinterest värderas idag till 11 miljarder dollar, motsvarande 97 miljarder kronor. En värdering på 20 miljarder dollar för Pinterest beskrevs däremot inte som omöjlig av Recodes källor. Jämförelsen görs med Snap som hade en omsättning på 400 miljoner dollar året innan börsnoteringen och värderades till över 20 miljarder kronor.
Läs även: Möt miljardären bakom kvinnornas favoritkatalog: Pinterest
En talesperson för Pinterest avböjde att kommentera bolagets försäljningsmål och sade att man för närvarande inte har några planer på en börsnotering då all fokus ligger på att växa företaget.