Hoppa till innehållet

Möt miljardären bakom kvinnornas favoritkatalog: Pinterest

Katalogsajten Pinterest har på sex år lockat till sig över 100 miljoner användare, de flesta av dem kvinnor. ”Vi ville skapa en plats som man kan göra väldigt personlig”, säger medgrundaren Evan Sharp.

Pinterests medgrundare Evan Sharp på besök i Stockholm.
Pinterests medgrundare Evan Sharp på besök i Stockholm.Foto: Amanda Lindgren

Pinterest är ett socialt nätverk som fungerar som en stor visuell katalog. Sedan starten har sajten över 100 miljoner användare. Bolaget värderades i fjol till 11 miljarder dollar, motsvarande 88 miljarder kronor.

”Varför kan man inte samla allt man gillar på nätet i en katalog, sa Ben Silbermann till mig 2009”, säger Pinterest medgrundare Evan Sharp på scenen på Sthlm Tech Fest. 

Tillsammans med Ben Silbermann startade Evan Sharp Pinterest 2010 och efter några år på Google gick Evan Sharp över för att jobba heltid med katalogsajten.

Jag ser pins som lego fast för ens liv. Det är lite som Minecraft fast på jorden.

Evan Sharp är utbildad arkitekt och under sin presentation hyllar han skandinaviska uppfinningar som Lego, Brio och Minecraft. Under den efterföljande intervjun med Di Digital, beskriver han hur dessa produkter passar ihop med hans Pinterest.

”Jag ser pins som Lego fast för ens liv. Det är lite som Minecraft fast på jorden. Idéerna man hittar på Pinterest blir en del av den du är och vad du vill vara”, säger Evan Sharp.

Läs även: Svenskarna som designar Pinterest

Silicon Valley-baserade Evan Sharp lägger huvudet i händerna ett par gånger under intervjun för att samla tankarna. Möjligtvis är det jetlagen som sätter sina spår.

Pinterest, som har över 100 miljoner aktiva användare i månaden, har än så länge USA som största marknad, men sajten växer även i Europa, enligt bolaget. I Sverige, Danmark och Norge uppges antalet användare fördubblats under det senaste året men Evan Sharp vill inte gå in närmare på hur många det rör sig om.

”Vad vi försöker göra nu är att erbjuda en lokal erfarenhet av Pinterest. Bara nyligen har upplevelsen av att använda Pinterest blivit lika bra utanför USA som i USA. Det är därför vi växer så mycket nu”, säger Evan Sharp.

Trots att Evan Sharp ser sin sajt som en inspirationskälla till exempelvis nästa semesterresa, det perfekta bröllopet eller till ens barns födelsedagskalas, är det mer än hälften som besöker Pinterest för ett annat ändamål: att shoppa. Och det rör sig mestadels om kvinnor. Enligt statistik från Emarketers är närmare 80 procent av sajtens användare just kvinnor.

”Jag tycker att det är jättebra men det var aldrig vår strategi. Det måste ha något att göra med vad Pinterest är bra för och det har något som lockar speciellt kvinnor. Jag tror att det är många kvinnor som ser det som sin plats”, säger Evan Sharp.

Läs även: Pinterest köper hyllad app – vill åt svensk talang

I juni i fjol började Pinterest erbjuda möjligheten att göra snabba köp direkt på sajten. Med ett växande antal köp ökar intresset från annonsörer, och därmed intäkterna.

I fjol uppgick Pinterests intäkter till 100 miljoner dollar, alltså 846 Mkr, enligt Wall Street Journal. Det är mer än fem gånger så mycket som under 2014. Hittills har startupbolaget tagit in cirka 11 miljarder kronor i sju finansieringsrundor.

Det har även ryktats om att Pinterest sneglar mot börsen men än så länge ser Evan Sharp fördelar med att vara ett privat företag. 

”En av fördelarna med att vara ett privatägt företag för tillfället är att vi inte i tid och otid behöver försvara vår tillväxt utan har lyxen att tänka mer långsiktigt. Vi tar in pengar för att bygga något riktigt stort och en dag kommer vi säkert behöver mer kapital och då får vi se hur vi gör”, säger Evan Sharp.

Före den senaste rundan värderades Pinterest till 93 miljarder kronor, vilket även har fått värdet på Evan Sharps personliga förmögenhet att skjuta i höjden. Som 33-åring dyker han nu upp på Forbes miljardärslista som en av de yngsta att nå dit. Det är däremot något som Evan Sharp gärna viftar bort.  

Men precis som andra techprofiler som efter en exit har satsat på filantropiska projekt kan Evan Sharp se en framtid där han arbetar med något annat. 

”Det kanske låter lite tråkigt, men jag har alltid velat arbeta inom byggbranschen. Det är en av de svåraste industrierna att ändra på och som står för hälften av alla koldioxidutsläpp. Där finns det en enorm möjlighet att göra världen bättre. Med min bakgrund som arkitekt ser jag den möjligheten och jag ser inte många andra som jobbar med det”, säger Evan Sharp.

Läs även: Klarna-miljardären: ”De flesta saker vi gör kommer att misslyckas”

Innehåll från TelinkAnnons

Svenskt molnväxel bolag i framkant med AI teknik på vanliga mobilsamtal

I en tid då snabbhet och effektivitet är viktigt för företag introducerar Telink AI-lösningar som syftar till att förbättra affärsprocesser. Med artificiell intelligens i sitt arbetsflöde kan företag snabbare få insikter och minska tidskrävande administration.

Telinks AI-teknologi hjälper till med transkribering och sammanfattning av helt vanliga samtal, vilket ger en snabb översikt över huvudpunkterna i varje diskussion. Detta bidrar till att viktiga detaljer och insikter inte riskerar att missas, och underlättar snabb uppföljning och beslutsfattande.

– Artificiell intelligens optimerar arbetsprocesserna genom att automatisera vanliga uppgifter och behandla omfattande datamängder snabbare än tidigare. Detta gör att vi kan ägna mer tid och uppmärksamhet åt kreativa och strategiska initiativ, vilket leder till förbättrad effektivitet och innovation i alla typer av organisationer, säger Aziz Jdidi - vd, Telink.

Telink är kompatibelt med alla stora svenska teleoperatörer. Detta gör det lätt för företag att använda Telink oberoende av vilken teleoperatör de använder. Systemet är designat för att vara enkelt att installera och använda, vilket gör det möjligt för företag att snabbt integrera det i sin verksamhet.

Effektivisera CRM-system genom att automatiskt transkribera och lagra samtal

Telink inkluderar också verktyg för att effektivisera användningen av CRM-system. Genom att automatiskt transkribera och lagra samtal i relevanta kundprofiler, minskas behovet av manuellt arbete och företag kan hålla sin kundinformation aktuell och tillgänglig.

En annan funktion hos Telink är dess AI-assistent, som automatiserar skapandet av att-göra-listor och kalenderinbjudningar baserade på information från samtal och samtidigt uppdaterar CRM-systemet. Detta frigör tid för företagsledare att fokusera på strategiska mål istället för administrativa uppgifter.

Efter att ha upplevt brist av denna sorts verksamhetskritisk information tog vi initiativ till att samarbeta med Meetric, väletablerade inom transkriberingsteknologi i Skandinavien. Detta partnerskap ledde till utvecklingen och slutprodukten av Telink AI.

Med Telink kan företag förbättra sin produktivitet, beslutsprocesser och kundservice. Företag som vill effektivisera sin verksamhet kan dra nytta av Telink AIs funktioner för att uppnå bättre resultat och ökad lönsamhet.

Mer information finns på Telinks hemsida. 

 

Mer från Telink

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Telink och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera