Hoppa till innehållet

Qliros vd öppnar för bolagsförsäljningar

Qliros nytillträdda vd öppnar för försäljning av gruppens “mognare” e-handelsbolag. I stället vill han lägga mer krut på Qliros egenutvecklade betallösning.

Marcus Lindqvist, vd för Qliro, stakar ut bolagets nya riktning.
Marcus Lindqvist, vd för Qliro, stakar ut bolagets nya riktning.

”Det är en solid rapport med en tydlig riktning framåt. Vi är nöjda med att vi kan kommunicera det till marknaden”, säger Qliros vd Marcus Lindqvist.

Han tillträdde sin post i augusti 2016 med uppdraget att få ordning på ett av Stockholmsbörsens sorgebarn. På onsdagen gick också Qliro ut med en ny strategi och nya finansiella mål. Framöver ska bolaget fokusera på tre kärnområden: Marketplace (består av CDON), Fashion (där ingår bland annat e-handlaren Nelly) och Financial Services, som utgörs av en Klarna-utmanare som ska ”göra det tryggt för konsumenter att handla på nätet”.

”Vi tror att det är viktigt för oss framöver att fokusera vår verksamhet framöver i de här tre affärsområdena. Vi ser också stora synergier mellan dem. E-handeln genererar transaktionsvolymer för Financial Services som i sin tur utvecklar finansiella tjänster som sedan kommer e-handlarna tillgodo”, säger Marcus Lindqvist.

Läs mer: Han blir ny vd på Nelly

Fokus ligger på organisk tillväxt och det är i Financial Services som tillväxten är kraftigast. Segmentet växte med 70 procent jämfört med samma kvartal i fjol och intäkterna uppgick till 71,8 Mkr. Affärsområdet ska under 2019 uppnå ett rörelseresultat (ebtda) om lägst 150 miljoner kronor, enligt de nya finansiella målen.

Så förvärv finns inte på kartan för er?

”Det finns alltid möjlighet till att komplettera med förvärv. Men planen som vi har lagt är en plan för organisk tillväxt. Om vi känner att vi har möjlighet och tajmingen är rätt är förvärv inte uteslutet.”

Gymgrossisten och Lekmer ingår inte längre i kärnverksamheten då de verkar på en mogen marknad där Qliros vd förutspår att en konsolidering kommer att ske. Enligt honom letar man efter ”partnerskap” för den fortsatta driften av de två bolagen.

Ni kan alltså tänka er att sälja Gymgrossisten och Lekmer?

”Om det är bäst för bolagen och skapar bäst aktieägarvärde är det en möjlighet, men det är för tidigt att säga. Vi är öppna för försäljning, samgåenden och samarbeten.”

På börsen jublades det över beskeden från Qliro. På onsdagen rusade aktien med drygt 20 procent och är nu upp med över 30 procent det senaste året.

Läs mer: De kan köpa Kinneviks sorgebarn


Mer om Qliro i veckans Digitalpodden:

https://embed.acast.com/digitalpodden/qlirosklarna-dodare-izettlesborsplanerochtrumpstechflirt

Du hittar även Digitalpodden på Acast och direkt i iTunes


Har du lyssnat på Digitalpodden? Vad tyckte du? Ge oss gärna feedback! Vi finns på Twitter, Facebook och givetvis även på mejl

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera