Hoppa till innehållet

Prisad reklamoptimerare i Göteborg satsar på global expansion

Som finalister i IBM Slush Startup Award och med intresse från flera riskkapitalbolag vill entreprenörerna bakom Perfectbanner nu lansera sin produkt världen över. 

Utseende är inte allt, men i reklamvärlden är det viktigt. Det enligt teamet bakom Perfectbanner. I korta ordalag så förbättrar företagets optimeringsplattform kundernas nätannonser genom att automatiskt testa och välja ut den annons som får flest klick eller leder till mest försäljning.

Eller som säljchefen Aleksander Gassowski uttrycker det:

“Det är en automatisk anpassning av annonsernas utseende, baserad på hur kunder reagerar, i realtid.”

Perfectbanner är en produkt från bolaget Good Times Media, som startades av John Vallin och David Pettersson hösten 2014 i Göteborg. Duon rekryterade kort därefter in Samir El-Sabini som vd i det nya bolaget.

Läs även: Chalmers Ventures vill sätta Göteborg på startup-kartan

“De hade redan gjort samma sak fast i mindre skala så det var väldigt lätt att tro på affärsidén. Jag tackade ja och sedan skulle vi helt enkelt börja bygga företag tillsammans, vilket visade sig vara en jävla resa. Vi tyckte att vi var extremt förberedda men det var ändå väldigt mycket man inte hade koll på", säger Samir El-Sabini.

På ett år har företaget vuxit från 7 till 19 anställda. I somras lanserades betaversionen av Perfectbanner.

“Det var jättebuggigt till en början. Det var en MVP om man tar bort V eller kanske P:et”, säger Samir El-Sabini.

Produkten har sedan dess förbättrats och släpptes till försäljning i mitten av oktober. På kundlistan finns redan bolag som C More, Bonnier Gaming och Schibsted. 

I förra veckan på Slush i Helsingfors valdes Perfectbanner ut som en av tre finalister, bland 1 500 inskickade bidrag, i tävlingen IBM Slush Startup Award.

“IBM gillar oss. Det är bra”, säger Samir El-Sabini.


Nyligen klev även Ubers nya Sverigechef, Alok Alström, in som styrelseledamot i bolaget. En rekrytering som förhoppningsvis kommer att öppna fler dörrar, enligt grundarna.

Samtal pågår med flera riskkapitalbolag om finansiering, säger Samir El-Sabini. Planen är att ta in mellan 15–25 miljoner kronor i början av nästa år.

”Det kommer vi att behöva för att göra den sista pushen. Hur bra det än går organiskt så tror jag att möjligheten att kunna ta den här marknaden är liten annars.”

Men Sverige är inte det bästa landet att börja på, enligt Samir El-Sabini. Perfectbanner har större potential i länder som USA, Kina och Malaysia, menar han.

Däremot vill Samir El-Sabini gärna behålla anknytningen till Göteborg.

”Jag tror att vi alltid kommer att ha kvar vårt kontor här. En anledning är att det är mycket lättare att rekrytera i Göteborg än i Stockholm. Jag upplever att vi har mycket högre talangpool när det gäller programmering och sedan finns det inte så många häftiga arbetsplatser i Göteborg, vilket gör att när vi söker folk får vi in ansökningar av massor av välkvalificerade personer”.

Läs även: Startup-eliten samlades i Helsingfors – här är alla Di Digitals artiklar från Slush 2015

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera