Hoppa till innehållet

Rocket Internet backar på börsen – lovar vända förlusterna

Rocket Internet, med Kinnevik som delägare, lovar att minska förlusterna efter ett illrött 2015. Aktien backar rejält på börsen.

Rocket Internet-grundaren Oliver Samwer.
Rocket Internet-grundaren Oliver Samwer.

Den tyska startupfabriken Rocket Internet såg sina intäkter öka med 69 procent till 22 miljarder kronor under 2015. Samtidigt uppger man att förlustfesten nådde sin kulmen under året, då portföljbolagen brände 9 miljarder kronor. 

Samtliga startupbolag i Rocket Internets stall är fortfarande olönsamma. Men bolaget uppger att rörelsemarginalen (EBITDA) förbättrades med i snitt 6 procent under året. Tre av de största bolagen utvecklas enligt plan och spås bli lönsamma innan slutet av 2017, skriver Reuters.

Rocket Internets aktie har fallit med 45 procent på Frankfurtbörsen det senaste året, mycket beroende på oro över de skenande förlusterna. Vid 10:30-tiden på torsdagen hade aktien backat ytterligare 9 procent till en kurs på 26,3 euro.

Tidigare i veckan steg aktien dock på beskedet att man sålt en storpost i en av de mest förslutbringande startupbolagen, e-modebolaget Lazada till kinesiska e-handelsjätten Alibaba. Lazada kan beskrivas som en slags Zalando för Sydostasien. Även svenska Kinnevik var inblandat i affären.

Läs mer: Så ska Kinnevik investera sina Lazada-pengar

Rocket Internet grundades i Berlin 2007 av bröderna Oliver, Alexander och Marc Samwer och har sedan dess startat dussintals e-handelsbutiker. Målet är att bygga morgondagens Amazon och Alibaba i Europa, samt i nya marknader som Ryssland, Latinamerika och delar av Asien.

Svenska Kinnevik äger drygt 13 procent av bolaget. Kinneviks aktie steg dock inledningsvis under torsdagen på en rapport om den e-modegrupp man äger ihop med Rocket Internet.

Läs mer: Kinneviks modejätte växer så det knakar 

Av sina 14 största startupbolag lyfte Rocket Internet under torsdagen fram Namshi, ett e-modebolag i Mellanöstern, och Westwing, en möbelbutik på nätet, som bolag som snabbt närmar sig lönsamhet. De rapporterade även stark tillväxt för Hellofresh, en tysk version av Linas Matkasse, och den afrikanska e-handelsbutiken Jumia. Matkassebolaget beskrivs fortfarande som en börskandidat i media, trots de skrotade noteringsplanerna i slutet av förra året.

Läs mer: Hellofresh ställer in börsnotering

Rocket Internet uppger att man hade en kassa på 16,5 miljarder kronor i slutet av 2015. Man har även tillgång till investeringskapital från en fond som inrättades i januari och som innehåller 6 miljarder kronor i öronmärkt kapital, upp från tidigare 3,4 miljarder kronor.

Innehåll från Publicis SapientAnnons

Från hype till att göra skillnad i den stora AI-eran

Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient
Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient

Allt fler företag står inför utmaningen att integrera AI-teknologi i sin verksamhet på ett effektivt sätt. Publicis Sapient är drivande i att stötta ledande företag att nå maximal effekt från framtidens affärsmodeller, att integrera relevant digital teknik och stärka kundupplevelser – områden där AI har en betydande roll.

Från att förstå de grundläggande stegen för att ta AI i bruk till att undvika potentiella fallgropar är det avgörande för företagsledare att driva rätt strategier för att dra nytta av AI:s fulla potential. Shivaun Anderberg, Nordic Lead Data & AI på det globala konsultföretaget Publicis Sapient, poängterar den enorma affärsnytta som AI kan generera. Hon rekommenderar starkt att det första steget, för alla aktörer, är att bedöma sin befintliga infrastruktur och kapacitet att hantera data.

– I den AI-era som vi befinner oss i är data det absolut mest värdefulla som ett företag kan ha. Det blir därför särskilt viktigt att faktiskt se över vilken typ av data ni besitter, likaså hur tillgänglig den är. Det vi har sett med våra svenska, såväl som nordiska, kunder är att alla har stora mängder data som omfattar samtliga delar av verksamheten. Det innebär att de aktivt letar efter effektiva sätt att koppla ihop och använda den för att frigöra värde – som i praktiken ska innebära effektivitetsförbättringar, kostnadsbesparingar och innovation.

Första stegen mot AI-integration

Shivaun fokuserar även på vikten av att definiera specifika, mätbara mål för vad AI ska uppnå inom bolaget, annars är risken överhängande att projekten varken blir värdeskapande eller lönsamma.

– Vi rekommenderar att börja med ett pilotprojekt, som man kan skala upp och som visar på konkret värde, innan större investeringar görs. Att etablera tydliga framgångskriterier och kontinuerlig uppföljning är helt avgörande för att säkerställa att investeringen leder till önskade resultat.

Utmaningar och lösningar

Trots de många fördelar som AI kan leda till finns det också betydande risker och utmaningar att hantera. Dålig datakvalitet kan leda till felaktiga slutsatser och beslut, och en bristfällig förändringsledning kan undergräva de anställdas engagemang och acceptans av nya system. 

– För att undvika dessa fallgropar bör företag investera i utbildning och utveckling av sina anställda samt etablera starka principer för dataskydd och etik. 

Skalning av AI i företagsmiljö

En central fråga som ofta diskuteras bland företagsledare är hur man effektivt kan skala AI från experimentella projekt till full verksamhetseffekt. 

– Det är en nyckelfråga som kommer att vara högt upp på agendan i alla styrelserum under de kommande fem åren, säger Shivaun och fortsätter: 

– För att lyckas med detta krävs en stark organisatorisk struktur, kompetensuppbyggnad och tydliga ansvarsområden. Företagen måste också hantera relevanta relationer med AI-partners och ha robusta dataflöden och system som stödjer AI-applikationer kontinuerligt. Dessutom är det viktigt att upprätthålla och säkerställa tydliga ansvar och etisk användning av tekniken.

Genom att förstå dessa nycklar kan företag förbättra sina operativa processer och säkerställa hållbara AI-strategier. Det är en investering i framtiden som kräver noggrann planering och stort engagemang på alla nivåer i organisationen, menar Shivaun och avslutar: 

– I slutändan beror skillnaden mellan ett rent AI-experiment och framgångsrik verksamhetsutveckling på vilka stöd- och ledningsfunktioner som finns tillgängliga för projekten. 

Läs mer om Publicis Sapient här

 

 

Mer från Publicis Sapient

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Publicis Sapient och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera