Hoppa till innehållet

Rymdroboten Unibap går till börsen

Rymdföretaget Unibap ska till börsen. I samband med introduceringen på First North tar bolaget in 23 miljoner kronor.

Unibap d:n Fredrik Bruhn och bolagets smarta robotögon.
Unibap d:n Fredrik Bruhn och bolagets smarta robotögon.Foto: Unibap.

Efter att ha utvecklat teknik för rymdsatelliter vill Uppsalabolaget Unibap (NTL) revolutionera tillverkningsindustrin. Med hjälp av sin egenutvecklade teknik ska bolaget utrusta industrirobotar med artificiell intelligens.

Unibap, som ingår i Europeiska rymdstyrelsens företagsinkubator i Sverige (ESA BIC Sweden), började redan 2013 ta fram molntjänster för rymden. Genom att använda AI kunde bolaget göra smarta bildanalysverktyg som gör det möjligt för satelliter att skicka prognoser istället för bilder från rymden. Sedan i maj i fjol har bolagets teknik använts på rymdbaserade satelliter.

Läs även: Så heta är rymdbolagen på börsen 

”Själva uppfinningen var att lösa problemet med bra servrar i rymden. Systemen i rymden kräver att de drar lite ström, att de är driftsäkra och att man kan sköta underhållet utan fysisk tillgång. När vi hade gjort det ville vi kombinera de serverlösningarna med robotar inom industrin”, säger bolagets vd och medgrundare Fredrik Bruhn.

Tekniken bygger på mjuk- och hårdvara som analyserar bilder på samma sätt som den mänskliga hjärnan bearbetar synintryck.

Under hösten 2016 tog bolaget in 22 miljoner kronor i en såddinvestering. Nu tar man klivet in på First North.

”En anledning till att vi gör det nu är att vi ser ett fönster i marknaden. Först hade vi tänkt vänta lite längre men det här är ett bra tillfälle att växa snabbare. Samtidigt uppfattas ett börsnoterat bolag som tyngre och det är viktigt för många av våra potentiella kunder”, säger Fredrik Bruhn.

Läs även: 20 miljoner till svenska rymdbolag

Bolaget hade det senaste räkenskapsåret en omsättning på 8 Mkr. I och med börsintroduktionen tar Unibap in ytterligare 23 Mkr, varav 14 Mkr redan har säkrats i teckningsåtaganden. 

”Vi har varit kundfinansierade från start och nu ska vi ta ett uppbyggnadsår för att få allt på plats”, säger Fredrik Bruhn.

Teckningsperioden för övriga aktier kommer att vara öppen från 6 till 17 mars och kommer att hanteras av Mangold Fondkommission. Den första handelsdagen på First North är planerad till den 27 mars.

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera