Annons
Ludvik Nekaj grundade Crowdsourcing week för fem år sedan. Den här veckan är han i Norrbotten. Foto: Jens Kärrman

Så kan crowdsourcing rädda landsbyggden

En Volvo XC90 utrustad med Ubers teknik för självkörande bilar. Foto: Uber

Här är de svenska bolagen som tjänar på en förarlös framtid

Erika Eliasson, chef för investerarrelationer på Lendify.

Lendify tar in 20 miljoner från hemlig investerare

Innspires vd Martin Chevalley vill byta ut boxarna mot sin kabel.

Hans startup vill förbättra hotellvistelsen – tar in 20 miljoner

Elon Musk, vd och medgrundare på Tesla.

Tesla i avtal om produktion i Kina

Missa inget! Sveriges bästa tech-och startupnyheter direkt i mejlen:

Så kan crowdsourcing rädda landsbyggden

Ludvik Nekaj grundade Crowdsourcing week för fem år sedan. Den här veckan är han i Norrbotten. Foto: Jens Kärrman
Ludvik Nekaj grundade Crowdsourcing week för fem år sedan. Den här veckan är han i Norrbotten. Foto: Jens Kärrman
Mer än hälften av världens största företag är inte förberedda för den snabba digitalisering som ekonomin går igenom just nu. Det menar crowdsourcing-gurun Epi Ludvik Nekaj. ”Alla branscher kommer att påverkas”, säger han.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Epi Ludvik Nekaj drev tidigare en reklambyrå i New York, men ägnar nu sin tid åt organisationen Crowdsourcing week som han grundade för fem år sedan. Det är en kringresande konferens som gör nedslag i framför allt Europa och Asien.

Läs mer: Nu inleds Crowdsourcingweek i Luleå 

Den här veckan är konferensen i Luleå och Vuollerim i Norrbotten. Att människor driver verksamheter tillsammans, exempelvis i kooperativ, är inget nytt. Den utveckling som intresserar Epi Ludvik Nekaj och Crowdsourcing week är när samarbetet överförs till digitala plattformar.

”Då blir världen väldigt liten och det blir möjligt att samarbeta med människor i hela världen. Då kan man producera lokalt, men sälja globalt”, säger Epi Ludvik Nekaj.

Läs mer: Spotifyveteran ska lära bolag bli mer innovativa 

Det öppnar helt nya möjligheter för mindre orter, menar han.

”Det är inte längre så att om man bor Vuollerim finns bara de jobb som är tillgängliga i byn. Det kommer på ett helt annat sätt att finnas möjlighet att jobba med det man känner för var man än bor. Det är inte nödvändigt att flytta till stora städer för att utvecklas”, säger han.

Ett av de teman som diskuteras under dagarna i Norrbotten är just regional utveckling.

Möjligheterna för mindre städer är något som många av deltagarna, som till stor del består av representanter för kommuner och företag i norra Sverige, Norge och Finland, tagit fasta på.

Läs mer: WM-datas grundare investerar i innovationsbolag

”Jag ser att det här som ett sätt att hitta nya vägar att få hit investeringar”, säger Niklas Nordström (S), kommunalråd i Luleå.

Redan för 20 år sedan började chefredaktörer och skivbolagsdirektörer känna effekterna av digitaliseringen.

”Men kraften i crowdsourcing är så mycket större”, säger Epi Ludvik Nekaj.

Crowdsourcing är ett paraplybegrepp, där även crowdfounding och delningsekonomi ingår.

I grunden handlar det om att en stor grupp människor på olika sätt samarbetar och bidrar via internet. När digitala plattformar kombineras med att många människor samarbetar och delar med sig av kunskap påverkas alla branscher.

Både transportsektorn och hotellbranschen utsätts redan via tjänster som Uber och Airbnb för stort förändringstryck.

Och fler står på tur.

”Näst ut är finans- och banksektorn, där det går fort nu. Men alla branscher kommer att påverkas. Det går inte att komma undan. Världen kommer att se väldigt annorlunda ut om tio år”, säger Epi Ludvik Nekaj.

Han menar att de stora traditionella företagen i många fall är illa rustade för de förändringar som väntar.

”En del företag ligger långt framme. Men min bedömning är att mer än hälften av världens största företag är tämligen oförberedda. Den nya tiden ställer krav som alla företag inte klarar, exempelvis en ökad öppenhet”, säger Epi Ludvik Nekaj.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post