Hoppa till innehållet

Så kan crowdsourcing rädda landsbyggden

Mer än hälften av världens största företag är inte förberedda för den snabba digitalisering som ekonomin går igenom just nu. Det menar crowdsourcing-gurun Epi Ludvik Nekaj. ”Alla branscher kommer att påverkas”, säger han.

Ludvik Nekaj grundade Crowdsourcing week för fem år sedan. Den här veckan är han i Norrbotten. Foto: Jens Kärrman
Ludvik Nekaj grundade Crowdsourcing week för fem år sedan. Den här veckan är han i Norrbotten. Foto: Jens Kärrman

Epi Ludvik Nekaj drev tidigare en reklambyrå i New York, men ägnar nu sin tid åt organisationen Crowdsourcing week som han grundade för fem år sedan. Det är en kringresande konferens som gör nedslag i framför allt Europa och Asien.

Läs mer: Nu inleds Crowdsourcingweek i Luleå 

Den här veckan är konferensen i Luleå och Vuollerim i Norrbotten. Att människor driver verksamheter tillsammans, exempelvis i kooperativ, är inget nytt. Den utveckling som intresserar Epi Ludvik Nekaj och Crowdsourcing week är när samarbetet överförs till digitala plattformar.

”Då blir världen väldigt liten och det blir möjligt att samarbeta med människor i hela världen. Då kan man producera lokalt, men sälja globalt”, säger Epi Ludvik Nekaj.

Läs mer: Spotifyveteran ska lära bolag bli mer innovativa 

Det öppnar helt nya möjligheter för mindre orter, menar han.

”Det är inte längre så att om man bor Vuollerim finns bara de jobb som är tillgängliga i byn. Det kommer på ett helt annat sätt att finnas möjlighet att jobba med det man känner för var man än bor. Det är inte nödvändigt att flytta till stora städer för att utvecklas”, säger han.

Ett av de teman som diskuteras under dagarna i Norrbotten är just regional utveckling.

Möjligheterna för mindre städer är något som många av deltagarna, som till stor del består av representanter för kommuner och företag i norra Sverige, Norge och Finland, tagit fasta på.

Läs mer: WM-datas grundare investerar i innovationsbolag

”Jag ser att det här som ett sätt att hitta nya vägar att få hit investeringar”, säger Niklas Nordström (S), kommunalråd i Luleå.

Redan för 20 år sedan började chefredaktörer och skivbolagsdirektörer känna effekterna av digitaliseringen.

”Men kraften i crowdsourcing är så mycket större”, säger Epi Ludvik Nekaj.

Crowdsourcing är ett paraplybegrepp, där även crowdfounding och delningsekonomi ingår.

I grunden handlar det om att en stor grupp människor på olika sätt samarbetar och bidrar via internet. När digitala plattformar kombineras med att många människor samarbetar och delar med sig av kunskap påverkas alla branscher.

Både transportsektorn och hotellbranschen utsätts redan via tjänster som Uber och Airbnb för stort förändringstryck.

Och fler står på tur.

”Näst ut är finans- och banksektorn, där det går fort nu. Men alla branscher kommer att påverkas. Det går inte att komma undan. Världen kommer att se väldigt annorlunda ut om tio år”, säger Epi Ludvik Nekaj.

Han menar att de stora traditionella företagen i många fall är illa rustade för de förändringar som väntar.

”En del företag ligger långt framme. Men min bedömning är att mer än hälften av världens största företag är tämligen oförberedda. Den nya tiden ställer krav som alla företag inte klarar, exempelvis en ökad öppenhet”, säger Epi Ludvik Nekaj.

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera