Hoppa till innehållet

Så kan Mälardalen påverkas av Amazons intåg

Ett begränsat antal nya arbetstillfällen men ökad regional attraktionskraft. Det är förväntningarna på Amazons svenska storsatsning.

Facebook, Amazon och Digiplex är tre aktörer som har öppnat datacenter i Sverige.
Facebook, Amazon och Digiplex är tre aktörer som har öppnat datacenter i Sverige.

Facebook i Luleå, Digiplex i Upplands Väsby och kinesiska blockchainbolaget Canaan Creative i Boden. Och snart Amazon Web Services i Mälardalen.

Men hur påverkas Sverige egentligen när ett datacenter öppnar?

Det handlar, som i så många fall inom techsektorn, inte om ett särskilt stort antal direkta arbetstillfällen.

Läs mer: Amazon öppnar tre datacenter i Sverige

Facebook började bygga sin första serverhall utanför USA i Luleå 2011. Bolaget som driver datacentret, Pinnacle Sweden, omsatte 2015 1,6 miljarder kronor, men antalet anställda var 20. Holdingbolaget Facebook Sweden har inga anställda.

Det är superkul för Sverige att Amazon går in här

Digiplex har miljardsatsat på att etablera datacenter i Upplands Väsby utanför Stockholm, med Nasdaq som första kund. Det svenska bolaget Digiplex Stockholm omsatte 2015 endast 5,7 miljoner kronor med fem anställda i bolaget.

Facebooks svenska bolag noterade en vinst på 65 Mkr 2015, vilket gav 15 Mkr i skatteintäkter det året. Digiplex svenska bolag är ännu inte lönsamt.

Läs mer: Sveriges nya finanscentrum: Upplands Väsby

Om man får tro Facebook stannar effekterna inte vid de enskilda bolagen. Under bolagets första tio år i Luleå kommer 9 miljarder kronor att investeras i etablering och drift av centret, enligt en rapport som Boston Consulting Group färdigställde 2014 på uppdrag av Facebook.

I den summan ingår till exempel investering om 4 miljarder kronor från Mark Zuckerburgs bolag. Under 2012 var 1 000 heltidsanställda arbetare involverade i projektet att etablera Facebook i Luleå, enligt rapporten.

”Facebook-etableringen har påverkat Luleå väldigt positivt. Det skapar en framtidstro och ett engagemang utöver de reella investeringarna”, säger Patrik Öhlund, chef för Node Pole, som marknadsför norra Sverige som destination både för datacenter och batteritillverkning, till Di Digital.

Node Pole ägs sedan 2016 av Vattenfall och Skelleftekraft.

”Det är superkul för Sverige att Amazon går in här. Det stärker argumentet för Sverige som destination för liknande etableringar och gör vårt jobb lättare.”

Läs mer: Amazons molnchef: "En marknad som omsätter biljoner" 

Hur mycket pengar Amazon investerar i Sverige vill internetjätten inte uppge men det rör sig om tre datacenter, det vill säga fler än vad Facebook har åtagit sig hittills. Över tid kan det röra sig om miljarder dollar, säger bolaget i intervjun med Di Digital.

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera