Hoppa till innehållet

Så ska de förenkla rekryteringen

Med backning från Clas Ohlson-arvingarna och Summerbursts grundare lanserar Huntee sin plattform för rekryteringsbolag och arbetsgivare. ”Tänk dig att du kan nå alla rekryterings- och bemanningsbolag på ett ställe”, säger grundaren Tommy Inkilä.

Teamet bakom Huntee: Anders Boström, Tommy Inkilä, Marianne Boström, Matts Härsing och Dimitri Haid.
Teamet bakom Huntee: Anders Boström, Tommy Inkilä, Marianne Boström, Matts Härsing och Dimitri Haid.Foto: Pressbild.

Tommy Inkilä har det senaste året drivit en rekryteringstjänst för bolag som söker finsktalande personer. Efter att ha insett svårigheten med att nå ut till möjliga arbetsgivare som söker det, har han nu en annan affärsidé – en sajt som samlar alla rekryterings- och bemanningsbolag på en plats.

”Tänk dig att du som arbetsgivare kan nå ut till alla rekryteringsfirmor på ett och samma ställe. Bara skriv in vilken profil du söker och få sen förslag från olika rekryteringsbolag som kanske sitter på just den kandidaten du vill ha”, säger Tommy Inkilä.

”Det är det som är tanken med det här.”

I dag finns det över tusen rekryteringsbolag i Sverige, vissa med särskilda inriktningar, som exempelvis språk, kodare och nyanlända. Men Tommy Inkiläs Huntee kommer inte att fungera som en jämförelsesajt mellan de olika rekryteringsbolagen utan snarare som ett verktyg för att snabbt nå ut med rekryteringsförfrågningar. Genom att få olika förslag från rekryteringsbolag inom 48 timmar kommer arbetsgivaren själv kunna välja vilket förslag de vill gå vidare med.

Läs även: Tio startupbolag som vill rädda arbetsmarknaden

Huntee har backning av Haid-familjen, även kända som Clas Ohlson-ättlingar, samt Summerbursts grundare Anders Boström. Rekryteringssajten som lanseras på måndagen har tagit in 1 miljon kronor för att kunna sätta igång projektet. 

”Miljonen har vi tagit in för att dra igång bolaget och växa organiskt. Vi vill inte övervärdera bolaget och pumpa in pengar det första vi gör, utan vi vill fokusera på att faktiskt få det att fungera”, säger Tommy Inkilä. 

Enligt Tommy Inkilä är det ökade antalet rekryteringsbolag både ett tecken på högkonjunktur men även att det har kommit in nya personer i branschen som ser problem som kan lösas. Exempel på trenden är Jan Dinkelspiels 10Xrecruit (NTL) , Sipus Syncaccelerator, som precis som Just Arrived (NTL) har tagit plats på Norrsken, samt startupbolagen Sqore (NTL), Yobber (NTL), Cruitway (NTL), Vakanta (NTL) och Teamtailor (NTL).

Läs även: Jan Dinkelspiel startar rekryteringssajt för kodare 

För att skydda sig mot en kommande lågkonjunktur vänder sig Huntee till fler än enbart rekryteringsbolag.

”När det är lågkonjunktur brukar många istället köra projektanställningar för att vara lite mer försiktig. Vi kommer även att ha bemanningsföretagen på vår sajt”, säger Tommy Inkilä.

För att hålla sig oberoende tar Huntee inte ut en kommission från rekryteringsbolagen utan istället kommer bolaget att tjäna pengar genom att ta ut en fast månadskostnad. 

Vi vill inte övervärdera bolaget och pumpa in pengar det första vi gör.

Tommy Inkilä har stora planer för Huntee. Efter att ha lyckats slå igenom på den svenska marknaden hoppas han även kunna ta bolaget ut i Europa.

”Nästa land är Finland sedan går vi vidare till fler länder. Om du söker en marknadschef från kontoret i Stockholm ska du även kunna nå ut till rekryteringsbolag i Storbritannien. Vi måste börja jobba mer effektivt och över gränserna om vi ska kunna göra ett större avtryck.”

Läs även: Just Arrived flyttar in i Norrskens lokaler 

NTL-länkarna i texten går till Nordic Tech List, en öppen användargenererad databas med investerarna och bolagen på den nordiska techscenen.

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera