Hoppa till innehållet

Tio startupbolag som vill rädda arbetsmarknaden

Kritiken mot Arbetsförmedlingen är massiv. Det finns det däremot en rad startupbolag som har innovativa lösningar för hur man bättre lyckas.

Några av startupbolagen som vill lösa problem på arbetsmarknaden.
Några av startupbolagen som vill lösa problem på arbetsmarknaden.

Arbetsförmedlingen har lägst förtroende bland alla myndigheter.

Samtidigt går riktar sig allt fler startupbolag mot just arbetsmarknaden. De ser problem, och därmed affärsmöjligheter.

Detta är Di Digitals lista över tio bolag som på olika sätt vill lösa problem på arbetsmarknaden:


Skräddarsydda rekryteringar

Foto:

Teamtailor (NTL) erbjuder en tjänst för arbetsgivare med möjlighet att skräddarsy ett eget kandidathanteringssystem som sätts ihop på ett par timmar. Man har sedan starten 2013 konstant ökat i omsättning och bara från maj till september i år ökade man användarantalet från 4 500 till 6 000.

Läs mer: Teamtailor trefaldigar sin omsättning i år


Ökade omsättningen med 626 procent

Foto:

Vakanta (NTL) är en plattform som levererar samarbeten med konsultbolag, bemanningsföretag och frilansare. Bolaget sköter administrationen med att skapa uppdrag, skicka förfrågningar, utvärdera kandidater, boka intervjuer, anlita och hantera konsulter och kontakt med olika leverantörer. Portalen gör det enkelt för köparen att jämföra produkter från olika leverantörer vid olika beställningar.

2014 hade bolaget 69 000 kronor i omsättning, vilket ökade till en halv miljon kronor i fjol. Den största investeringen har bolaget fått från kusinerna Hans och Per Victor, som totalt lagt in 13 Mkr i bolaget.

Läs mer: Konsulttjänst byter aktier mot annonsplatser för 9 miljoner


Rekryteringstjänst för nyanlända

Foto:

Just Arrived (NTL) är nya på rekryteringsmarknaden. Bolaget bildades i april i år och tror att den bästa vägen in i samhället för nyanlända är genom jobb. Detta vill man tillgodogöra genom att ansluta nyanlända med företag som behöver hjälp med arbetskraft.

Just Arriveds digitala plattform erbjuder möjligheten för företag att lätt posta simpla uppdrag och matcha dem med den kompetens de nyanlända besitter. Just Arrived översätter även uppdragen till olika språk.

Bolaget har fått investeringar från fem affärsänglar, däribland grundarna av ryska köp- och säljsajten Avito, Filip Engelbert och Jonas Nordlander.

Läs mer: Klarna-grundare satsar miljoner på flyktingar


Northzone-backad kontaktyta

Foto:

Talangjaktstjänsten Sqore (NTL) bildades 2008 och har sedan dess ökat i omsättning varje år. Tjänsten man tillhandahåller går ut på att företag, universitet och organisationer runt om i världen skapar tävlingar och utmaningar för att utvärdera de jobbsökande kandidaterna.

”Vi gör jobbannonser på steroider”, sa Gustav Borgefalk, en av bolagets medgrundare till Di Digital tidigare i april.

Riskkapitalbolaget Northzone har även klivit in i ägarkretsen med en investering på 30 Mkr under 2015. Sqore har även ökat personalstyrkan och gick till exempel från 22 anställda 2014 till 35 anställda 2015. Bolaget bakom varumärket Sqore heter Student competitions.

Läs mer: Sqore lyfter med Northzone-pengar


Hovra för att få kontaktuppgifter

Foto:

Aevy (NTL) förmedlar en tjänst som ska göra det enklare att komma i kontakt med människor. Genom att hovra ett namn i din webbläsare så dyker personens kontaktuppgifter upp med mejl och en mindre presentation. Även här är det Northzone som stått för investeringen med 20 Mkr in i bolaget fördelat under 2015 och 2016. Aevy mer än dubblade omsättningen till 1,7 Mkr för 2015.

Läs mer: Här är Northzones nya hemliga investering


Uber för småjobb

Foto:

Selfiejobs (NTL) beskriver tjänsten som ”Sveriges nya Arbetsförmedling”. Likt Tinder går tjänsten ut på att användaren skapar en profil i appen, fyller med information och sedan är det bara till att likea företag som då får användarens cv skickat till sig.

Läs mer: Åtta heta trender i den svenska delningsekonomin


Vill förändra karriärsbeslut

Foto:

Careereye (NTL) är ett annat bolag som driver en jobb- och karriärscommunity som ska hjälpa människor att utvärdera och jämföra olika arbetsgivare utifrån vad som är viktigt för dem när de söker ett arbete. Deras mission beskrivs som att förändra människors sätt att fatta karriärsbeslut. Förra året omsatte bolaget 17,2 Mkr.

Läs mer: Svenska jobbsajten Careereye tar in Spiltan som delägare


För både arbetsgivaren och jobbsökaren

Foto:

Cruitway (NTL) är en marknadsplats för främst unga talanger och erbjuder sina tjänster via mobilapp och webb. Tjänsten erbjuder även arbetsgivare ett smidigt alternativ till de traditionella rekryterings- och bemanningsbyråerna direkt via den egna digitala plattformen. Bolaget har ökat omsättningen med över 500 procent sedan föregående år.

Läs mer: Hälften av hennes bolag lockar nytt kapital


Bästa karriärsverktyget sedan handslaget?

Foto:

Auranest (NTL) beskriver sig som det bästa karriärsverktyget sedan handslaget. Med tre steg kan du registrera dig, skicka ut din profil och sedan söka jobb. 2015 ökade bolaget omsättning till 3,4 Mkr från 1,1 Mkr 2014. Bonnier News, som även äger Dagens industri, har investerat 5 Mkr i bolaget.

Läs mer: Bonnier bygger vidare på nätet


Videofrågor från arbetsgivaren

Foto:

Yobber (NTL) tycker att personlighet inte framgår i Times New Roman och tjänsten går därför ut på att arbetssökaren får svara på videofrågor som förberetts av arbetsgivaren. Investeringar har kommit från Almi Invest och Myrina.

Läs mer: Rekryteringsbolaget Yobber tar in 4 miljoner kronor i kapital

Bolag vi missade!

Grow Internationals (NTL) riktar in sig mot företag och organisationer och för att hjälpa dem att få utländska talanger att etablera sig på arbetsmarknaden och trivas.

Happyr (NTL) automatiserar rekryteringsprocessen med en robot som tar emot ansökningar och sållar bland kandidater.


Fotnot: Textens ursprungliga formulering ”startupbolagen som gör Arbetsförmedlingens jobb” har tagits bort.

Länkarna i texten går till nordictechlist.com, en databas om bolagen, investerarna och personerna i den nordiska techsektorn.

Har vi missat något bolag i vår lista? Tipsa oss gärna på digital@di.se.

Innehåll från Publicis SapientAnnons

Från hype till att göra skillnad i den stora AI-eran

Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient
Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient

Allt fler företag står inför utmaningen att integrera AI-teknologi i sin verksamhet på ett effektivt sätt. Publicis Sapient är drivande i att stötta ledande företag att nå maximal effekt från framtidens affärsmodeller, att integrera relevant digital teknik och stärka kundupplevelser – områden där AI har en betydande roll.

Från att förstå de grundläggande stegen för att ta AI i bruk till att undvika potentiella fallgropar är det avgörande för företagsledare att driva rätt strategier för att dra nytta av AI:s fulla potential. Shivaun Anderberg, Nordic Lead Data & AI på det globala konsultföretaget Publicis Sapient, poängterar den enorma affärsnytta som AI kan generera. Hon rekommenderar starkt att det första steget, för alla aktörer, är att bedöma sin befintliga infrastruktur och kapacitet att hantera data.

– I den AI-era som vi befinner oss i är data det absolut mest värdefulla som ett företag kan ha. Det blir därför särskilt viktigt att faktiskt se över vilken typ av data ni besitter, likaså hur tillgänglig den är. Det vi har sett med våra svenska, såväl som nordiska, kunder är att alla har stora mängder data som omfattar samtliga delar av verksamheten. Det innebär att de aktivt letar efter effektiva sätt att koppla ihop och använda den för att frigöra värde – som i praktiken ska innebära effektivitetsförbättringar, kostnadsbesparingar och innovation.

Första stegen mot AI-integration

Shivaun fokuserar även på vikten av att definiera specifika, mätbara mål för vad AI ska uppnå inom bolaget, annars är risken överhängande att projekten varken blir värdeskapande eller lönsamma.

– Vi rekommenderar att börja med ett pilotprojekt, som man kan skala upp och som visar på konkret värde, innan större investeringar görs. Att etablera tydliga framgångskriterier och kontinuerlig uppföljning är helt avgörande för att säkerställa att investeringen leder till önskade resultat.

Utmaningar och lösningar

Trots de många fördelar som AI kan leda till finns det också betydande risker och utmaningar att hantera. Dålig datakvalitet kan leda till felaktiga slutsatser och beslut, och en bristfällig förändringsledning kan undergräva de anställdas engagemang och acceptans av nya system. 

– För att undvika dessa fallgropar bör företag investera i utbildning och utveckling av sina anställda samt etablera starka principer för dataskydd och etik. 

Skalning av AI i företagsmiljö

En central fråga som ofta diskuteras bland företagsledare är hur man effektivt kan skala AI från experimentella projekt till full verksamhetseffekt. 

– Det är en nyckelfråga som kommer att vara högt upp på agendan i alla styrelserum under de kommande fem åren, säger Shivaun och fortsätter: 

– För att lyckas med detta krävs en stark organisatorisk struktur, kompetensuppbyggnad och tydliga ansvarsområden. Företagen måste också hantera relevanta relationer med AI-partners och ha robusta dataflöden och system som stödjer AI-applikationer kontinuerligt. Dessutom är det viktigt att upprätthålla och säkerställa tydliga ansvar och etisk användning av tekniken.

Genom att förstå dessa nycklar kan företag förbättra sina operativa processer och säkerställa hållbara AI-strategier. Det är en investering i framtiden som kräver noggrann planering och stort engagemang på alla nivåer i organisationen, menar Shivaun och avslutar: 

– I slutändan beror skillnaden mellan ett rent AI-experiment och framgångsrik verksamhetsutveckling på vilka stöd- och ledningsfunktioner som finns tillgängliga för projekten. 

Läs mer om Publicis Sapient här

 

 

Mer från Publicis Sapient

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Publicis Sapient och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera