Hoppa till innehållet

Så ska svenska Tictail konkurrera med jättarna

Med 200 miljoner kronor i nytt riskkapital ska svenska Tictail ta upp kampen med webbens e-handelsjättar. Nu avslöjar vd Carl Waldekrantz hur han vill positionera sitt bolag jämte konkurrensen.

Tictails vd och grundare Carl Waldekrantz
Tictails vd och grundare Carl WaldekrantzFoto: Oskar Omne

Det var i somras som svenska Tictail tog in nära 200 miljoner kronor i riskkapital från namnkunniga investerare som svenska Creandum och engelska Balderton Capital. Investeringen var ett rejält kliv framåt för den unga, svenska e-handelsplattformen, som grundades så sent som 2012.

Pengarna ska gå till att etablera uppstickaren Tictail som en stor spelare för marknaden för e-handelsplattformar, som idag domineras av främst den amerikanska giganten Etsy.

Läs mer: Tictail tar in jätteinvestering

De båda bolagens affärsidé är snarlik – att erbjuda småföretagare en plattform för att enkelt komma igång med e-handel – men de skiljer sig radikalt sett till storleken. I skrivande stund använder drygt 85 000 e-handlare Tictail som plattform, vilket är småpotatis jämte Etsys dryga 1,4 miljoner aktiva e-handlare.

I en intervju med tidningen The Guardian ger nu grundaren Carl Waldekrantz en inblick i strategin för att positionera sitt eget bolag jämte konkurrensen.

Etsy ställer hårda krav på bolag som vill använda tjänsten: enbart handgjorda och icke-massproducerade föremål får säljas på plattformen. Tictail ska istället vara öppet för alla. Därmed vill företaget bli platsen ditt handlare vänder sig när de vill växla upp sin produktion och ta steget mot massproduktion, vilket diskvalificerar dem från att använda Etsy. “Vissa av våra handlare har på sätt och vis tagit examen från Etsy”, säger Carl Waldekrantz.  

“Vi vill låta communityn avgöra vilka som är de bästa produkterna, vilka som blir de stora hittarna, istället för att säga ‘det här är vad som är tillåtet’. Man kan säga att vi vill demokratisera e-handeln,” säger han till The Guardian.

Som stöd för sin idé pekar han på att Etsy i fjol stängde av nästan 170 000 handlare för brott mot företagets “nonintellectual property”-regelverk. Ett sådant brott mot reglerna skulle kunna vara att produkterna till salu inte klassats som handgjorda.

Strategin tycks vara ett försök att positionera Tictail mitt emellan Etsy och plattformar som Amazon, som används även av stora, etablerade företag. Men Carl Waldekrantz är samtidigt tydlig med att småbutikskänslan är nyckeln i Tictails strategi.

“När du är i en stad som Barcelona så promenerar du ned för en liten gata och hittar en liten boutique. Du går in och har en konversation med butiksägaren och lär känna honom. Du köper inte bara en produkt, du ger stöd åt en småföretagare”, säger han för att illustrera den typ av köpupplevelse som Tictail vill främja.

Tictails största marknader är idag Sverige, Storbritannien, Frankrike och Tyskland. Men trots stora investeringar och snabb expansion har bolaget ännu i princip inga intäkter. I fjol redovisade bolaget intäkter på blygsamma 794 000 kronor.

Läs mer: Lista: De hajpade internetbolagen som tjänar mindre än en pizzeria




 

Innehåll från Publicis SapientAnnons

Från hype till att göra skillnad i den stora AI-eran

Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient
Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient

Allt fler företag står inför utmaningen att integrera AI-teknologi i sin verksamhet på ett effektivt sätt. Publicis Sapient är drivande i att stötta ledande företag att nå maximal effekt från framtidens affärsmodeller, att integrera relevant digital teknik och stärka kundupplevelser – områden där AI har en betydande roll.

Från att förstå de grundläggande stegen för att ta AI i bruk till att undvika potentiella fallgropar är det avgörande för företagsledare att driva rätt strategier för att dra nytta av AI:s fulla potential. Shivaun Anderberg, Nordic Lead Data & AI på det globala konsultföretaget Publicis Sapient, poängterar den enorma affärsnytta som AI kan generera. Hon rekommenderar starkt att det första steget, för alla aktörer, är att bedöma sin befintliga infrastruktur och kapacitet att hantera data.

– I den AI-era som vi befinner oss i är data det absolut mest värdefulla som ett företag kan ha. Det blir därför särskilt viktigt att faktiskt se över vilken typ av data ni besitter, likaså hur tillgänglig den är. Det vi har sett med våra svenska, såväl som nordiska, kunder är att alla har stora mängder data som omfattar samtliga delar av verksamheten. Det innebär att de aktivt letar efter effektiva sätt att koppla ihop och använda den för att frigöra värde – som i praktiken ska innebära effektivitetsförbättringar, kostnadsbesparingar och innovation.

Första stegen mot AI-integration

Shivaun fokuserar även på vikten av att definiera specifika, mätbara mål för vad AI ska uppnå inom bolaget, annars är risken överhängande att projekten varken blir värdeskapande eller lönsamma.

– Vi rekommenderar att börja med ett pilotprojekt, som man kan skala upp och som visar på konkret värde, innan större investeringar görs. Att etablera tydliga framgångskriterier och kontinuerlig uppföljning är helt avgörande för att säkerställa att investeringen leder till önskade resultat.

Utmaningar och lösningar

Trots de många fördelar som AI kan leda till finns det också betydande risker och utmaningar att hantera. Dålig datakvalitet kan leda till felaktiga slutsatser och beslut, och en bristfällig förändringsledning kan undergräva de anställdas engagemang och acceptans av nya system. 

– För att undvika dessa fallgropar bör företag investera i utbildning och utveckling av sina anställda samt etablera starka principer för dataskydd och etik. 

Skalning av AI i företagsmiljö

En central fråga som ofta diskuteras bland företagsledare är hur man effektivt kan skala AI från experimentella projekt till full verksamhetseffekt. 

– Det är en nyckelfråga som kommer att vara högt upp på agendan i alla styrelserum under de kommande fem åren, säger Shivaun och fortsätter: 

– För att lyckas med detta krävs en stark organisatorisk struktur, kompetensuppbyggnad och tydliga ansvarsområden. Företagen måste också hantera relevanta relationer med AI-partners och ha robusta dataflöden och system som stödjer AI-applikationer kontinuerligt. Dessutom är det viktigt att upprätthålla och säkerställa tydliga ansvar och etisk användning av tekniken.

Genom att förstå dessa nycklar kan företag förbättra sina operativa processer och säkerställa hållbara AI-strategier. Det är en investering i framtiden som kräver noggrann planering och stort engagemang på alla nivåer i organisationen, menar Shivaun och avslutar: 

– I slutändan beror skillnaden mellan ett rent AI-experiment och framgångsrik verksamhetsutveckling på vilka stöd- och ledningsfunktioner som finns tillgängliga för projekten. 

Läs mer om Publicis Sapient här

 

 

Mer från Publicis Sapient

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Publicis Sapient och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera