Det var i somras som svenska Tictail tog in nära 200 miljoner kronor i riskkapital från namnkunniga investerare som svenska Creandum och engelska Balderton Capital. Investeringen var ett rejält kliv framåt för den unga, svenska e-handelsplattformen, som grundades så sent som 2012.
Pengarna ska gå till att etablera uppstickaren Tictail som en stor spelare för marknaden för e-handelsplattformar, som idag domineras av främst den amerikanska giganten Etsy.
Läs mer: Tictail tar in jätteinvestering
De båda bolagens affärsidé är snarlik – att erbjuda småföretagare en plattform för att enkelt komma igång med e-handel – men de skiljer sig radikalt sett till storleken. I skrivande stund använder drygt 85 000 e-handlare Tictail som plattform, vilket är småpotatis jämte Etsys dryga 1,4 miljoner aktiva e-handlare.
I en intervju med tidningen The Guardian ger nu grundaren Carl Waldekrantz en inblick i strategin för att positionera sitt eget bolag jämte konkurrensen.
Etsy ställer hårda krav på bolag som vill använda tjänsten: enbart handgjorda och icke-massproducerade föremål får säljas på plattformen. Tictail ska istället vara öppet för alla. Därmed vill företaget bli platsen ditt handlare vänder sig när de vill växla upp sin produktion och ta steget mot massproduktion, vilket diskvalificerar dem från att använda Etsy. “Vissa av våra handlare har på sätt och vis tagit examen från Etsy”, säger Carl Waldekrantz.
“Vi vill låta communityn avgöra vilka som är de bästa produkterna, vilka som blir de stora hittarna, istället för att säga ‘det här är vad som är tillåtet’. Man kan säga att vi vill demokratisera e-handeln,” säger han till The Guardian.
Som stöd för sin idé pekar han på att Etsy i fjol stängde av nästan 170 000 handlare för brott mot företagets “nonintellectual property”-regelverk. Ett sådant brott mot reglerna skulle kunna vara att produkterna till salu inte klassats som handgjorda.
Strategin tycks vara ett försök att positionera Tictail mitt emellan Etsy och plattformar som Amazon, som används även av stora, etablerade företag. Men Carl Waldekrantz är samtidigt tydlig med att småbutikskänslan är nyckeln i Tictails strategi.
“När du är i en stad som Barcelona så promenerar du ned för en liten gata och hittar en liten boutique. Du går in och har en konversation med butiksägaren och lär känna honom. Du köper inte bara en produkt, du ger stöd åt en småföretagare”, säger han för att illustrera den typ av köpupplevelse som Tictail vill främja.
Tictails största marknader är idag Sverige, Storbritannien, Frankrike och Tyskland. Men trots stora investeringar och snabb expansion har bolaget ännu i princip inga intäkter. I fjol redovisade bolaget intäkter på blygsamma 794 000 kronor.
Läs mer: Lista: De hajpade internetbolagen som tjänar mindre än en pizzeria