Donationstjänsten Flattr har sedan Peter Sunde och Linus Olsson startade tjänsten 2010 haft som mål att utan annonser skapa intäkter för bland annat skribenter, fotografer och musiker. Användaren donerar en summa pengar varje månad som fördelas genom att användaren flattrar – eller smickrar – en tjänst eller en sida genom att klicka på en Flattr-knapp som installeras på respektive sida.
Nu skapar Flattr tillsammans med Eyeo, företaget bakom världens mest nedladdade annonsblockerare Adblock plus, tjänsten Flattr plus som utan en enda knapptryckning ska ge innehållsproducenter betalt för artiklar, videor eller poddar.
Annonser måste inte vara onda, men många irriterar sig på dem
Tjänsten mäter lokalt i webbläsaren hur mycket uppmärksamhet och engagemang användaren ger en artikel eller en sida och när ett visst tröskelvärde uppnåtts sker en betalning i bakgrunden. I slutet av månaden får användaren ett mejl där det framgår vilka sidor man stöder.
”Vi tyckte att ett klick skulle vara enkelt nog, men det är lätt att glömma bort eller bli bekväm och inte klicka på knappen som gör att innehållsskaparen får betalt. Därför bygger vi en lösning som kräver noll klick efter installationen”, säger Linus Olsson.
Läs mer: Internetbolagen räddar inte jobben
Han säger att Flattr plus ska ge användaren en bättre upplevelse och mediehusen intäkter som annars riskerar att gå förlorade.
”Vi vill lösa problemet med att det inte finns en alternativ monetäriseringsmodell utanför de traditionella annonserna. Annonser måste inte vara onda, men många irriterar sig på dem och det är mycket tracking bakom.”
... finns en risk att den goda journalistiken måste tumma på sin objektivitet
Linus Olsson menar att bara för att användaren väljer att stänga ute annonser betyder det inte att man inte vill bidra ekonomiskt, bara att man inte vill göra det genom annonser.
”I det långa loppet finns det en risk för att den goda journalistiken måste tumma på sin objektivitet för att kunna tjäna pengar, native-annonseringen kryper allt närmare. I papperstidningen löser det sig själv – om det är för mycket annonser slutar folk köpa tidningen, men så fungerar det inte riktigt på nätet”, säger han.
Lösningen kan då istället bli att använda annonsblockerare som helt stänger ute annonser från webbsidorna som användaren besöker. Det innebär uteblivna annonsintäkter för mediehusen. Men Linus Olsson menar att människor är beredda att betala för kvalitativt innehåll så länge upplevelsen inte störs av annonser.
Läs mer: Annie Lööf: Bostads-satsa på startups
”Det logiska exemplet är Wikipedia som varje år samlar in pengar till sin tjänst. Om det fungerar där så borde det gå att lösa på andra marknader också och om du gör ett bra innehåll så kommer du att tjäna pengar.”
För att få utbetalningar från Flattr plus krävs att sajtägaren registrerar sig hos företaget. Därefter sker utbetalningar automatiskt varje månad. Enligt Eyeo har Adblock plus 100 miljoner användare och med den nuvarande användarbasen är målet att i slutet av 2017 generera intäkter på 500 miljoner dollar, motsvarande drygt 4 miljarder kronor, om året genom Flattr plus.
Flattr plus kommer att släppa in beta-användare i större skala under sommaren och tanken är att få in publicisterna under hösten. I slutet av året ska tjänsten finnas i stor skala och kunna integreras i Adblock plus.
I samband med samarbetet gör Eyeo en mindre investering i Flattr. Hur mycket vill Linus Olsson inte säga.
Läs mer: Peter Sunde: ”Delningsekonomin är extremkapitalism i fårakläder”