Hoppa till innehållet

Såpoperan kring Hyperloop One fortsätter

Efter att Hyperloop One mottagit en stämningsansökan om mobbning, svågerpolitik och slösaktighet går bolaget till motattack. I en motfordran kräver nu bolaget medgrundaren Brogan Bambrogan och tre före detta anställda på över 2 miljarder kronor.

Hyperloop Ones medgrundare Shervin Pishevar, vd:n Rob Lloyd och bolagets andra grundare Brogan Bambrogan.
Hyperloop Ones medgrundare Shervin Pishevar, vd:n Rob Lloyd och bolagets andra grundare Brogan Bambrogan.

Juli månad har inte bjudit på bra publicitet för Hyperloop One. Det började med att bolaget, som vill ta Elon Musks vakuum-transport till Sverige, drabbades av en spektakulär stämning för drygt en vecka sedan.

Läs även: Hyperloop-bolag vill utmana Sveriges snabbtåg

Stämningsansökan, som medgrundaren Brogan Bambrogan och ytterligare tre anställda står bakom, vittnar om hur Hyperloop One och medgrundaren Shervin Pishevar har brutit mot arbetsrätten, gjort felaktiga uppsägningar, kontraktsbrott, ärekränkning och åsamkat känslomässig stress och misshandel.

Bland annat ska Shervin Pishevars bror ha lagt en hängsnara på Brogan Bambrogans skrivbord. Senare samma dag ska Brogan Bambrogan ha tvingats till att ta tjänsteledigt.

Foto:

Till vänster: En video som uppges föreställa Afshin Pishevar, Shervin Pishevars bror, bärandes på en hängsnara. Till höger: Brogan Bambrogan med den omskrivna snaran.

I helgen kunde Di Digital rapportera att Shervin Pishevar har försökt att få resterande anställda över på sin sida genom att ge upp en stor del av sina röstberättigade aktier i bolaget. Men turerna kring bolaget slutat inte där.

Nu uppges Hyperloop One stämma Brogan Bambrogan och tre före detta anställda på över 2 miljarder kronor, skriver Wall Street Journal

Den nya stämningsansökan hävdar att Brogan Bambrogan och hans kollegor försökte ta över bolaget genom en kupp och när den misslyckades, ska de ha konspirerat för att starta ett konkurrerande företag. Bland annat ska de ha köpt domänen ”hyperlooptoo.com”.

Brogan Bambrogans advokat uppger dock att domänen var registrerad som ett skämt och inte var tänkt för att bedriva verksamhet genom. 

Om Brogan Bambrogan, tidigare ingenjör på Elon Musks SpaceX, nu kommer att starta en konkurrerande verksamhet till Hyperloop One återstår att se. Däremot är det nog säkert att säga att såpoperan kring bolaget inte över. 

Innehåll från Publicis SapientAnnons

Från hype till att göra skillnad i den stora AI-eran

Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient
Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient

Allt fler företag står inför utmaningen att integrera AI-teknologi i sin verksamhet på ett effektivt sätt. Publicis Sapient är drivande i att stötta ledande företag att nå maximal effekt från framtidens affärsmodeller, att integrera relevant digital teknik och stärka kundupplevelser – områden där AI har en betydande roll.

Från att förstå de grundläggande stegen för att ta AI i bruk till att undvika potentiella fallgropar är det avgörande för företagsledare att driva rätt strategier för att dra nytta av AI:s fulla potential. Shivaun Anderberg, Nordic Lead Data & AI på det globala konsultföretaget Publicis Sapient, poängterar den enorma affärsnytta som AI kan generera. Hon rekommenderar starkt att det första steget, för alla aktörer, är att bedöma sin befintliga infrastruktur och kapacitet att hantera data.

– I den AI-era som vi befinner oss i är data det absolut mest värdefulla som ett företag kan ha. Det blir därför särskilt viktigt att faktiskt se över vilken typ av data ni besitter, likaså hur tillgänglig den är. Det vi har sett med våra svenska, såväl som nordiska, kunder är att alla har stora mängder data som omfattar samtliga delar av verksamheten. Det innebär att de aktivt letar efter effektiva sätt att koppla ihop och använda den för att frigöra värde – som i praktiken ska innebära effektivitetsförbättringar, kostnadsbesparingar och innovation.

Första stegen mot AI-integration

Shivaun fokuserar även på vikten av att definiera specifika, mätbara mål för vad AI ska uppnå inom bolaget, annars är risken överhängande att projekten varken blir värdeskapande eller lönsamma.

– Vi rekommenderar att börja med ett pilotprojekt, som man kan skala upp och som visar på konkret värde, innan större investeringar görs. Att etablera tydliga framgångskriterier och kontinuerlig uppföljning är helt avgörande för att säkerställa att investeringen leder till önskade resultat.

Utmaningar och lösningar

Trots de många fördelar som AI kan leda till finns det också betydande risker och utmaningar att hantera. Dålig datakvalitet kan leda till felaktiga slutsatser och beslut, och en bristfällig förändringsledning kan undergräva de anställdas engagemang och acceptans av nya system. 

– För att undvika dessa fallgropar bör företag investera i utbildning och utveckling av sina anställda samt etablera starka principer för dataskydd och etik. 

Skalning av AI i företagsmiljö

En central fråga som ofta diskuteras bland företagsledare är hur man effektivt kan skala AI från experimentella projekt till full verksamhetseffekt. 

– Det är en nyckelfråga som kommer att vara högt upp på agendan i alla styrelserum under de kommande fem åren, säger Shivaun och fortsätter: 

– För att lyckas med detta krävs en stark organisatorisk struktur, kompetensuppbyggnad och tydliga ansvarsområden. Företagen måste också hantera relevanta relationer med AI-partners och ha robusta dataflöden och system som stödjer AI-applikationer kontinuerligt. Dessutom är det viktigt att upprätthålla och säkerställa tydliga ansvar och etisk användning av tekniken.

Genom att förstå dessa nycklar kan företag förbättra sina operativa processer och säkerställa hållbara AI-strategier. Det är en investering i framtiden som kräver noggrann planering och stort engagemang på alla nivåer i organisationen, menar Shivaun och avslutar: 

– I slutändan beror skillnaden mellan ett rent AI-experiment och framgångsrik verksamhetsutveckling på vilka stöd- och ledningsfunktioner som finns tillgängliga för projekten. 

Läs mer om Publicis Sapient här

 

 

Mer från Publicis Sapient

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Publicis Sapient och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera