Hoppa till innehållet

Savelend utmanar Toborrow med ny tjänst

Låneförmedlaren Savelend växer snabbt och går med vinst för första gången. Bolaget söker nu 20 miljoner i riskkapital till en ny utlåningstjänst för företag.

Ludwig Pettersson, vd för Savelend. Foto: Savelend
Ludwig Pettersson, vd för Savelend. Foto: Savelend

Det Gävlegrundade lånebolaget Savelend trefaldigar omsättningen för 2016 till 14,6 miljoner kronor. Året innan hamnade omsättningen på drygt 4 Mkr. Samtidigt gör bolaget, som grundades 2013, sin första vinst på årsbasis på cirka 200 000 kronor.

”Det är roligt när hårt jobb lönar sig. Vi hade positivt kassaflöde under merparten av 2016, men valde att investera överskottet i tillväxt”, säger Ludwig Pettersson, vd för Savelend (NTL).

Savelend ägnar sig åt att förmedla lån mellan långivare, så kallade peer-to-peer-lån. Bolaget har sett ett ökat intresse bland personer som vill låna ut sina pengar till en årsavkastning på mellan 5 och 15 procent. Den höga avkastningen gör det förhållandevis enkelt att locka långivare i denna era av närmast obefintlig ränta på många sparkonton. 

Läs mer: Låneförmedlaren Savelend får grönt ljus av FI

Men till skillnad från vissa konkurrenter som Toborrow (NTL) sätts inte Savelends ränta av ett auktionsförfarande. Istället sätter Savelend själva räntan genom att göra en riskbedömning av låntagarna.

”2016 var ett uppbyggnadsår för oss. Vi siktar på att dubbla omsättningen i år, förmedla lån för en kvarts miljard kronor och göra en del nyckelrekryteringar”, säger vd Ludwig Pettersson.

Läs mer: Problembolagen som tynger Toborrow

I april hoppas Savelend utmana just Toborrow genom att lansera en ny tjänst för företagslån. 

”Tjänsten vänder sig främst till företag som vill låna mellan 10 000 kronor, upp till 3 miljoner kronor. Vi vänder oss till kreditvärdiga bolag med god historik, god lönsamhet och en hållbar affärsmodell. Vi ser en lucka på marknaden där bankerna inte tar sig tiden att genomföra små lån på ett kostnadseffektivt sätt”, säger Ludwig Pettersson.

Nästa steg blir att ta in kapital för att finansiera denna expansion. Ludwig Pettersson hoppas ta in cirka 20 Mkr under andra kvartalet i år.

”Vi ska fokusera på Sverige de kommande åren. Marknaden för företagslån är ju värd 2 000 miljarder kronor, så det fins en del att göra”, säger Ludwig Pettersson.

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera