Hoppa till innehållet

Sex svenska spel är nominerade till SXSW Gaming Awards

På SXSW i Austin koras vinnarna till festivalens spelpris den 19 mars. Bland finalisterna finns sex svenska spel, bland andra Paradox Interactives ”Pillars of Eternity” och Dices ”Star Wars Battlefront”.

Dataspelsbranschens Johanna Nylander hyllar de svenska spelbolagen.
Dataspelsbranschens Johanna Nylander hyllar de svenska spelbolagen.Foto: Jesper Frisk

För tredje året i rad koras de bästa spelen på South by Southwest, SXSW Gaming Awards. Sex svenska spelutvecklare är med i striden. Paradox Interactives ”Pillars of Eternity” och Avalanche studios ”Just Cause” är två av spelen som är nominerade. Även Dice är nominerade i tre kategorier för sitt spel ”Star Wars Battlefront”, Image & Form för sitt Steamworld Heist, Frictional Games för SOMA och Snakebird från Noumenon Games. 

Varför går det så bra för svenska spel? Enligt Johanna Nylander, samhällsansvarig på Dataspelsbranschen, har det att göra med den svenska arbetsmoralen.

Vi har bara nått början av det svenska spelundret

 ”Vi är väldigt duktiga på det vi gör. Om man tittar på svenska bolag generellt så har man hög nivå på kvalitén men även en kreativ ådra. Spelbranschen är också en bransch som drivs väldigt mycket av passion”, säger Johanna Nylander.

Dataspelsbranschens senaste uppskattning för hur mycket den svenska spelmarknaden är värd uppgår till 26 miljarder kronor.

”Det är framförallt en växande bransch, det ska man ta fasta på. Vi har bara nått början av det svenska spelundret”, säger Johanna Nylander.

Läs även: Skräckspelet SOMA från Helsingborg säljer som smör

 Och även om hälften av de svenska spelbolagen som är nominerade till pris på SXSW sitter i Stockholm så finns det undantag. Bland andra Helsingborgbaserade Frictional games, Göteborgs Image and Forms och Blekingeuppstickaren Noumenon games som är nominerad i kategorin spelarnas favorit.

”Det är nog speciellt roligt för de mindre bolagen att bli nominerade. För de stora bolagen är det ett erkännande att de har ett spel som räknas även i sådana här sammanhang”, säger Johanna Nylander.

Förutom de svenska spelen som är nominerade på SXSW finns även Pewdipie på listan. Felix Kjellberg är däremot inte nominerad för sitt spel ”Legend of the Brofist” utan till priset som den mest underhållande onlinepersonligheten.

Läs även: Blogg: Årets stora mediehändelse – redan?

Läs även: Ångdrivna robotar blev ett genombrott för Image & Form


Det här är SXSW

  • South by Southwest (förkortat SXSW) är världens största festival för musik, teknik och "de kreativa industrierna".
  • Festivalen, som grundades år 1987, har blivit känd som en grogrund för nya trender i den digitala världen. Tjänster som Twitter, Foursquare och senare även videotjänsten Meerkat fick alla sitt genombrott på SXSW.
  • Di Digital bevakar årets festival på plats i Austin. Här hittar du alla våra artiklar och intervjuer därifrån.

Innehåll från Publicis SapientAnnons

Från hype till att göra skillnad i den stora AI-eran

Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient
Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient

Allt fler företag står inför utmaningen att integrera AI-teknologi i sin verksamhet på ett effektivt sätt. Publicis Sapient är drivande i att stötta ledande företag att nå maximal effekt från framtidens affärsmodeller, att integrera relevant digital teknik och stärka kundupplevelser – områden där AI har en betydande roll.

Från att förstå de grundläggande stegen för att ta AI i bruk till att undvika potentiella fallgropar är det avgörande för företagsledare att driva rätt strategier för att dra nytta av AI:s fulla potential. Shivaun Anderberg, Nordic Lead Data & AI på det globala konsultföretaget Publicis Sapient, poängterar den enorma affärsnytta som AI kan generera. Hon rekommenderar starkt att det första steget, för alla aktörer, är att bedöma sin befintliga infrastruktur och kapacitet att hantera data.

– I den AI-era som vi befinner oss i är data det absolut mest värdefulla som ett företag kan ha. Det blir därför särskilt viktigt att faktiskt se över vilken typ av data ni besitter, likaså hur tillgänglig den är. Det vi har sett med våra svenska, såväl som nordiska, kunder är att alla har stora mängder data som omfattar samtliga delar av verksamheten. Det innebär att de aktivt letar efter effektiva sätt att koppla ihop och använda den för att frigöra värde – som i praktiken ska innebära effektivitetsförbättringar, kostnadsbesparingar och innovation.

Första stegen mot AI-integration

Shivaun fokuserar även på vikten av att definiera specifika, mätbara mål för vad AI ska uppnå inom bolaget, annars är risken överhängande att projekten varken blir värdeskapande eller lönsamma.

– Vi rekommenderar att börja med ett pilotprojekt, som man kan skala upp och som visar på konkret värde, innan större investeringar görs. Att etablera tydliga framgångskriterier och kontinuerlig uppföljning är helt avgörande för att säkerställa att investeringen leder till önskade resultat.

Utmaningar och lösningar

Trots de många fördelar som AI kan leda till finns det också betydande risker och utmaningar att hantera. Dålig datakvalitet kan leda till felaktiga slutsatser och beslut, och en bristfällig förändringsledning kan undergräva de anställdas engagemang och acceptans av nya system. 

– För att undvika dessa fallgropar bör företag investera i utbildning och utveckling av sina anställda samt etablera starka principer för dataskydd och etik. 

Skalning av AI i företagsmiljö

En central fråga som ofta diskuteras bland företagsledare är hur man effektivt kan skala AI från experimentella projekt till full verksamhetseffekt. 

– Det är en nyckelfråga som kommer att vara högt upp på agendan i alla styrelserum under de kommande fem åren, säger Shivaun och fortsätter: 

– För att lyckas med detta krävs en stark organisatorisk struktur, kompetensuppbyggnad och tydliga ansvarsområden. Företagen måste också hantera relevanta relationer med AI-partners och ha robusta dataflöden och system som stödjer AI-applikationer kontinuerligt. Dessutom är det viktigt att upprätthålla och säkerställa tydliga ansvar och etisk användning av tekniken.

Genom att förstå dessa nycklar kan företag förbättra sina operativa processer och säkerställa hållbara AI-strategier. Det är en investering i framtiden som kräver noggrann planering och stort engagemang på alla nivåer i organisationen, menar Shivaun och avslutar: 

– I slutändan beror skillnaden mellan ett rent AI-experiment och framgångsrik verksamhetsutveckling på vilka stöd- och ledningsfunktioner som finns tillgängliga för projekten. 

Läs mer om Publicis Sapient här

 

 

Mer från Publicis Sapient

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Publicis Sapient och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera