Hoppa till innehållet

Ska bli ett “Swish för utlandsbetalningar”

Nystartade Transfer Galaxy vill blir ett “Swish för utlandsbetalningar”. Efter ett par år i uppstartsfasen har bolaget tagit in runt två miljoner kronor från bland annat Backing Minds, med H&M:s vd Karl-Johan Persson i ryggen.

Yosef Mohamed, vd för Transfer Galaxy, och Khalid Qassim, ordförande, på Sthlm Tech Fest 2016.
Yosef Mohamed, vd för Transfer Galaxy, och Khalid Qassim, ordförande, på Sthlm Tech Fest 2016.Foto: Amanda Lindgren

Det började med en stegrande irritation över de dåliga öppettiderna och höga priserna på Dahabshiil, en somalisk konkurrent till Western Union. Barndomsvännerna Khalid Qassim och Yosef Mohamed stod på det loka Dahabshiil-ombudet hemma i Vivalla i Örebro och överförde pengar till släkten i Somalia.

”Jag sa till Yosef att man borde skapa ett Swish för det här överföringarna”, säger Khalid Qassim.

Yosef Mohamed höll med och de bestämde sig i princip där och då för att starta bolag.

Jag skulle inte bli förvånad om Backing Minds fortsätter att investera i oss

”Jag tänkte hur svårt kan det vara”, skrattar Yosef Mohamed, som idag är vd och medgrundare för Transfer Galaxy (NTL).

De två kompletterade varandra väl. Khalid Qassim är ekonom i botten. Yosef Mohamed är högskoleingenjör från KTH. Men för att bygga själva tjänsten behövde de hjälp. Yosef bjöd därför in sin lillebror, systemutvecklaren Ali Mohamed, som tredje medgrundare.

”Ali är hjärnan bakom tekniken”, säger Yosef Mohamed.

I november i fjol lanserades Transfer Galaxy. I dag är det en fungerande tjänst som erbjuder pengaöverföringar på nätet från Sverige till ett 10-tal länder i Afrika och Asien. Och man gör det till en serviceavgift på cirka 4 procent av beloppet. 

”Vi vill få ner avgiften till 3 procent. Men om man jämför är det redan billigt! Dahabshiil tar 10 procent och amerikanska Western Union tar 10–15 procent beroende på land”, säger Yosef Mohamed och hänvisar till en jämförelse från Konsumentverket.

Just nu sker merparten av överföringarna till Somalia och Kenya, där många somalier bor. Något förenklat kopplar systemet ihop svenska internetbanker med olika teleoperatörer i mottagarländerna.

Inte minst i Somalia, som plågats av flera decennier av inbördeskrig, har de privatägda teleoperatörerna blivit en ofattbart viktig del av landets infrastruktur. Tjänsterna är billiga, tillförlitliga och tekniskt avancerade. Detta trots att kunderna fortfarande använder gamla gsm-telefoner av typen Nokia.

”Eftersom Somalia inte har finansiella institutioner har teleoperatörerna även axlat rollen som bank. I princip alla använder telefonen för att betala räkningar, köpa varor och göra överföringar till varandra. Banktjänsterna är gratis med abonnemanget”, förklarar Yosef Mohamed.

Än så länge har Transfer Galaxy endast nått ut till cirka 600 återkommande kunder. Men tillväxten är snabb, 15–20 procent per månad, enligt grundarna. Och sedan lanseringen för åtta månader sedan har man hjälpt till med överföringar på cirka 13,5 miljoner kronor.

Vidare har man lockat till sig kring 2 Mkr i så kallat såddkapital.

Läs mer: Storbanker skapar egen kryptovaluta

En investerare är affärsängeln Emad Zand, mannen bakom hörapparatsbolaget Avesina.

Men den största, och mest uppmärksammade, investeringen kommer från riskkapitalfonden Backing Minds (NTL), med pengar från H&M:s vd Karl-Johan Persson, syskonparet William och Selma Olsson, som är arvtagare till Stena Line-imperiet, Oriflame-familjen Af Jochnick samt Collector Bank-grundaren Lena Apler.

”Vi hade identifierat det här området som intressant redan innan vi kom i kontakt med Transfer Galaxy. Men det dök upp ganska fort när vi började höra oss för i vårt kontaktnätverk”, säger Susanne Najafi, partner på Backing Minds.

Läs mer: H&M-backad fond ska hitta startup-succéer bortom Stureplan

Hon får medhåll från sin kollega, Sara Wimmercranz , även hon partner på Backing Minds.

”Grundarna bakom Transfer Galaxy har hittat en lösning på ett problem som hundratals miljoner människor i världen upplever”, säger hon.

Pengarna kommer väl till pass. Men grundarna bakom Transfer Galaxy tror på en ny kapitalrunda, en så kallad a-runda redan till årsskiftet.

”Jag skulle inte bli förvånad om Backing Minds fortsätter att investera i oss. Det verkar gilla oss”, ler Yosef Mohamed.

Läs mer: Här är H&M-chefens dolda techimperium

Han hoppas utöka marknaden genom ett nytt, dyrköpt tillstånd från Finansinspektionen.

”Vi är en registrerad betaltjänstleverantör. Men det räcker bara i Sverige. För att kunna erbjuda överföringar från hela Europa behöver vi bli ett betalningsinstitut. Det söker man också hos Finansinspektionen, men processen kostar en hel del”, säger han.

Lyckas man med det tror grundarna att de kan komma upp i nivån 10 000–20 000 kunder ganska fort.

Men tillväxtmöjligheten är närmast oändlig.

”Det finns 2,5 miljarder människor i världen utan bankkonton. Vidare kan dessa överföringar betyda mycket för hela biståndssektorn”, säger Yosef Mohamed.

Fotnot: Sedan denna artikel publicerades har Dahabshiil hört av sig och hävdat att deras avgifter är lägre än vad Transfer Galaxy påstår. Di Digital har därför lagt in en länk till Konsumentverkets jämförelse som visar att den totala avgiften för att skicka 1000 kronor med Dahabshiil till Somalia är 110 kronor, det vill säga 11 procent. Värt att notera är att Transfer Galaxy ännu inte ingår i Konsumentverkets jämförelse.

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera