Hoppa till innehållet

Uppdrag: Ta familjeimperiet Axel Johnson ut på nätet

Hon drev igenom Kinneviks miljardsatsningar på Rocket Internet och Zalando. Nu är Mia Brunell Livfors mitt uppe i att digitalisera ännu ett anrikt familjeimperium. Kommer hon att lyckas?

Axel Johnson-koncernens vd Mia Brunell Livfors.
Axel Johnson-koncernens vd Mia Brunell Livfors.Foto: Jesper Frisk

Många höjde på ögonbrynen när Mia Brunell Livfors (NTL) lämnade vd-posten för Kinnevik i början av 2014. Efter 22 år inom den snabbrörliga Stenbecksfären stod en av näringslivets mäktigaste kvinnor plötsligt till marknadens förfogande.

Caroline Berg, arvtagerska och idag ordförande för anrika Axel Johnson AB (NTL), var snabb med att ta upp tråden. 

“Jag insåg snabbt att hon skulle bli vår nya stora stjärna. Mia är en värderingsdriven och stark ledare med vinnarskalle, och är helt rätt att leda oss åren framöver”, säger Caroline Berg. 

Axel Johnson AB grundades redan 1873 och har idag cirka 22 000 anställda. I fjol steg omsättningen med knappt 5 procent till närmare 70 miljarder kronor, medan rörelsemarginalen bakade en aning till drygt 3 procent. 

I juni samma år utsågs Mia Brunell Livfors till vd för Axel Johnson. 

“Uppdraget har hela tiden varit att skapa lönsam tillväxt och ligga i framkant ur ett hållbarhetsperspektiv. Digitalisering är en viktig del av detta”, säger Mia Brunell Livfors när Di Digital intervjuar henne under Almedalsveckan.

Vid sidan av sin vd-post är Mia Brunell Livfors även ordförande i Axel Johnsons helägda butikskedjor Kicks och Åhléns, vice ordförande i majoritetsägda grossistbolaget Martin & Servera samt vice ordförande i börsbolaget Mekonomen, där Axel Johnson är största ägare med 27 procent av aktiekapitalet.

I mars i år fattade hon även ordförandeklubban i den hälftenägda börsjätten Axfood, med kedjorna Willys och Hemköp, som båda lanserar sina första nätbutiker i år. 

Läs även: Axfood ville köpa Linas Matkasse eller Mathem

Samtliga nämnda bolag har en sak gemensamt: Alla storsatsar på e-handel, även om de är i olika faser av sin utveckling. 

“Många av bolagen hade redan kommit en god bit på väg. Men vi har accelererat processen”, säger Mia Brunell Livfors.

E-handel är något hon redan har stor erfarenhet av. Under sina sista åtta år som vd för Kinnevik (NTL) ansvarade hon bland annat för att investera miljardbelopp i tyska startupfabriken Rocket Internet och e-handelsjätten Zalando.

Det är erfarenheter som kommit väl till pass på nya jobbet. Under Mia Brunell Livfors första år som vd har Axel Johnson bland annat: 

  • Fortsatt att utveckla restauranggrossisten Martin & Serveras e-handel, som snart utgör mer än häften av omsättningen på drygt 13 miljarder kronor.
  • Dragit igång Åhléns nätbutik och utvecklat Kicks e-handel.
  • Sjösatt Axfoods ambitiösa e-handelssatsning på Willys och Hemköp.
  • Ökat ägarandelen i Dustin, börsens största e-handelsbolag med ett marknadsvärde på 4,3 miljarder kronor, från 10 till 25 procent.
  • Investerat i startupbolag inom detaljhandel och mat via D-Ax, ett investmentbolag som startades ihop med riskkapitalbolaget Recapex.
  • Utvecklat tjänsten Lasingoo, en bokningsportal för verkstadstjänster som lanserades 2014 av Mekonomen ihop med en rad ledande branschaktörer.

Mia Brunell Livfors har många tankar kring dessa satsningar. Men den röda tråden handlar om att öka tillväxten och den digitala kompentensen inom koncernen, samt låta bolagen korsbefrukta varandra. 

Ett exempel på detta är D-Ax investering i Winnow, ett litet startupbolag som hjälper restauranger undvika matsvinn

Läs även: Är matsvinn nästa miljardmarknad? Därför hungrar riskkapitalisterna efter mat-startups

”De har just nu möten med Martin & Servera vars restaurangkunder gärna skulle minska detta problem”, förklarar vd:n. 

Investeringen i Dustin ser hon som långsiktig och strategisk. Bolaget, som säljer hårdvara på nätet, har utvecklats till lite av en ny ledstjärna inom koncernen. 

”Dustin är extremt duktiga på lagerhållning och logistik”, säger Mia Brunell Livfors. 

Axel Johnsons har olika forum där exempelvis vd:ar och finanschefer inom koncernen kan utbyta erfarenheter.

Sedan Mia Brunell Livfors tog över som vd har även koncernens e-handelschefer fått ett eget forum för att regelbundet mötas och utbyta erfarenheter med varandra. 

Mia Brunell Livfors har även storsatsat på utbildning och entreprenörsprogram inom det digitala området. Sedan hon tillträdde har koncernens cirka 80-toppchefer samlas en gång vart tredje månad för något de kallar ”E-days”. Senast var it-gurun Michael Ross på plats för att inspirera och analysera sfärbolagens digitala nyckeltal. 

”Det handlar delvis om inspiration. Men vi försöker även vara mycket konkreta. Vi har workshops för de olika bolagen och går igenom digitala nyckeltal som går att använda direkt”, säger Mia Brunell Livfors. 

Hon menar att e-handel erbjuder helt nya digitala styrverktyg. 

”E-handeln gör ju att man får mycket data. Men det gäller att veta vad man ska använda för att se var tillväxten finns och för att få bra prognoser. På sätt och vis är det enklare om man vet vad man ska ta tillvara”, säger hon. 

Vi överraskades av hur många som vill beställa och betala på nätet, och sedan hämta varorna i butik.

Ett exempel på detta är utvecklingen av de så kallade ”omnikanalerna” Kicks och Åhléns. Bolagen laborerar just nu mycket i att skapa ett ”sömlöst” flöde mellan butik och nätbutik, exempelvis vad gäller returer.

”Vi överraskades av hur många kunder som vill beställa och betala på nätet, och sedan hämta varorna i butik”, säger Mia Brunell Livfors. 

Detta koncept, att beställa på nätet och hämta färdigpackade varor i butik, blir nu allt viktigare inom koncernen och står i centrum för koncernbolaget Willys nya e-handelssatsning.

Axel Johnson har även dragit igång ett internt ”digitalt axelerationsprogram” tillsammans med Hyper Island, som delägs av koncernens investeringsbolag Novax. Och det senaste året han man instiftat innovationstävlingen AxLab, för att identifiera och finansiera goda idéer inom koncernen. 

”I oktober höll vi ett evenemang där vi tog in 847 idéer på 48 timmar. Vi hade en gallringsprocess, och ett ”draknäste” som utsåg två vinnare. Det hela visar att vi kan ta fram allt från helt nya affärsidéer till förbättringar inom det dagliga. Medarbetarna ser att här förväntas jag komma med idéer”, säger Mia Brunell Livfors. 

Hon säger sig ha stor nytta av sina 22 år inom Stenbecksfären och ser stora likheter mellan sfärerna. Båda är ju styrda av starka ägarfamiljer, med djupa rötter i svensk industrihistoria. Och båda har sin tyngdpunkt inom konsumentnära tjänster. 

En viktig skillnad är att 85 procent av Axel Johnsons omsättning kommer från Sverige, medan Stenbecksfären är extremt internationell. Detta är dock något som kan ändras.

Internt säger man att om tio år kommer hälften av bolagets intäkter från verksamheter som inte finns idag. 

Själv vill Mia Brunell Livfors inte ge några konkreta prognoser om framtiden. Men hon tror att koncernens mål om lönsam tillväxt bäst uppnås genom att följa kundernas handelsvanor, som just nu förändras snabbt av nätet och smarta telefoner.

“Jag vill att vi ska vara i framkant inom handel. Vi ska erbjuda kunden möjligheten att handla på det sätt som kunden vill. Det gäller att hålla örat otroligt nära marken och våga testa saker”, konstaterar hon.  


Axel Johnson-koncernen

  • Axel Johnson-koncernen består i dag av Axel Johnson International, Axstores (Åhléns, Kicks och Lagerhaus), Martin & Servera (ägarandel: 70 procent), Novax och D-Ax (som investerar i tillväxtföretag), samt börsnoterade Axfood (50 procent, med Willys, Hemköp och Axfood Närlivs), Mekonomen (26 procent) och Dustin (25 procent).

Axel Johnson AB

  • Omsättning: 70 miljarder kronor
  • Vinst: 2,2 miljarder kronor före skatt
  • Rörelsemarginal: 3,1 procent

Siffror per den sista december 2015 

Mia Brunell Livfors

  • Ålder: Född 1965, uppvuxen i byn Söderbärke i södra Dalarna.
  • Utbildning: Ekonom vid Stockholms universitet.
  • Karriär: Verksam i Kinnevik 1992–2014 varav 2006–2014 som vd.Vd och koncernchef för Axel Johnson sedan juni 2015.
  • Förtroendeuppdrag: Ordförande i Axfood, Kicks och Åhléns, vice ordförande i Mekonomen Group, vice ordförande i Martin & Servera, ledamot i Axel Johnson International, Stena, Svensk Handel och Efva Attling Stockholm.

"Lätt att överskatta gamla varumärkens kraft på nätet". Mer om Mia Brunell Livfors utmaningar i veckans Digitalpodden:

http://embed.acast.com/digitalpodden/truecallersmardromsresultatochkingshemligastartup-investering

Du hittar även Digitalpodden på Acast och direkt i iTunes


Har du lyssnat på Digitalpodden? Vad tyckte du? Ge oss gärna feedback! Vi finns på Twitter, Facebook och givetvis även på mejl

Innehåll från Publicis SapientAnnons

Från hype till att göra skillnad i den stora AI-eran

Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient
Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient

Allt fler företag står inför utmaningen att integrera AI-teknologi i sin verksamhet på ett effektivt sätt. Publicis Sapient är drivande i att stötta ledande företag att nå maximal effekt från framtidens affärsmodeller, att integrera relevant digital teknik och stärka kundupplevelser – områden där AI har en betydande roll.

Från att förstå de grundläggande stegen för att ta AI i bruk till att undvika potentiella fallgropar är det avgörande för företagsledare att driva rätt strategier för att dra nytta av AI:s fulla potential. Shivaun Anderberg, Nordic Lead Data & AI på det globala konsultföretaget Publicis Sapient, poängterar den enorma affärsnytta som AI kan generera. Hon rekommenderar starkt att det första steget, för alla aktörer, är att bedöma sin befintliga infrastruktur och kapacitet att hantera data.

– I den AI-era som vi befinner oss i är data det absolut mest värdefulla som ett företag kan ha. Det blir därför särskilt viktigt att faktiskt se över vilken typ av data ni besitter, likaså hur tillgänglig den är. Det vi har sett med våra svenska, såväl som nordiska, kunder är att alla har stora mängder data som omfattar samtliga delar av verksamheten. Det innebär att de aktivt letar efter effektiva sätt att koppla ihop och använda den för att frigöra värde – som i praktiken ska innebära effektivitetsförbättringar, kostnadsbesparingar och innovation.

Första stegen mot AI-integration

Shivaun fokuserar även på vikten av att definiera specifika, mätbara mål för vad AI ska uppnå inom bolaget, annars är risken överhängande att projekten varken blir värdeskapande eller lönsamma.

– Vi rekommenderar att börja med ett pilotprojekt, som man kan skala upp och som visar på konkret värde, innan större investeringar görs. Att etablera tydliga framgångskriterier och kontinuerlig uppföljning är helt avgörande för att säkerställa att investeringen leder till önskade resultat.

Utmaningar och lösningar

Trots de många fördelar som AI kan leda till finns det också betydande risker och utmaningar att hantera. Dålig datakvalitet kan leda till felaktiga slutsatser och beslut, och en bristfällig förändringsledning kan undergräva de anställdas engagemang och acceptans av nya system. 

– För att undvika dessa fallgropar bör företag investera i utbildning och utveckling av sina anställda samt etablera starka principer för dataskydd och etik. 

Skalning av AI i företagsmiljö

En central fråga som ofta diskuteras bland företagsledare är hur man effektivt kan skala AI från experimentella projekt till full verksamhetseffekt. 

– Det är en nyckelfråga som kommer att vara högt upp på agendan i alla styrelserum under de kommande fem åren, säger Shivaun och fortsätter: 

– För att lyckas med detta krävs en stark organisatorisk struktur, kompetensuppbyggnad och tydliga ansvarsområden. Företagen måste också hantera relevanta relationer med AI-partners och ha robusta dataflöden och system som stödjer AI-applikationer kontinuerligt. Dessutom är det viktigt att upprätthålla och säkerställa tydliga ansvar och etisk användning av tekniken.

Genom att förstå dessa nycklar kan företag förbättra sina operativa processer och säkerställa hållbara AI-strategier. Det är en investering i framtiden som kräver noggrann planering och stort engagemang på alla nivåer i organisationen, menar Shivaun och avslutar: 

– I slutändan beror skillnaden mellan ett rent AI-experiment och framgångsrik verksamhetsutveckling på vilka stöd- och ledningsfunktioner som finns tillgängliga för projekten. 

Läs mer om Publicis Sapient här

 

 

Mer från Publicis Sapient

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Publicis Sapient och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera