Hoppa till innehållet

Skånska it-spelaren köper bolag – vill digitalisera byggindustrin

Det skånska it-bolaget Lundalogik gör sitt första förvärv någonsin. Nu vill bolaget vara med och digitalisera byggsektorn.

Åsa Holmström, VD, RemoteX, Erik Syrén, VD Lundalogik, Leo Berghald, Grundare RemoteX.
Åsa Holmström, VD, RemoteX, Erik Syrén, VD Lundalogik, Leo Berghald, Grundare RemoteX.

2014 köptes it-veteranbolaget Lundalogik, aktiva inom så kallade CRM-tjänster, upp av riskkapitalbolaget Monterro (NTL). Nu gör Lundabolaget sitt första förvärv någonsin, av Remotex (NTL), som utvecklar ärendehanteringssystem för bland annat fastighets- och byggbranschen.

Remotex grundades 2001 av Leo Berghald, som fortfarande är storägare i bolaget. Nu säljer han sina andelar tillsammans med de tidiga investerarna och affärsänglarna Stefan Oldgren och Klas Hillström.

”Vi har länge känt att vi saknat en helhetslösning för mobil ärendehantering för våra kunder inom bygg- och fastighetssektor samt energibolag och maskinföretag. I och med köpet får vi en färdig lösning att erbjuda dessa sektorer”, säger Lundalogiks vd Erik Syrén.

Han menar att det skett en ökad digitalisering av de aktuella sektorerna, som Lundalogik nu vill ta fasta på. Den sektor som har längst väg att gå då det kommer till digitala tjänster är byggsektorn.

Läs mer: Spår digital revolution i byggsektorn

”Det har skett en ökad konsolidering på byggmarknaden samtidigt som sektorn står inför en omfattande digitalisering”, säger Erik Syrén.

Har ni planer på ytterligare förvärv?

”Dyker det upp rätt tillfälle så utesluter vi inte det”, säger Erik Syrén.

Lundalogiks ägare Monterro har även inevsterat i bland annat Axiomatics, Hypergene och Palette.

Läs mer: "Monterro-gänget startar ny miljardfond för svenska techbolag"

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera