Hoppa till innehållet

Snappcar tar in närmare 100 miljoner – växlar upp i Sverige

Bildelningstjänsten Snappcar ska med en investering från biluthyraren Europcar växa i Stockholmsregionen. ”Vi undervärderade behovet av en lokal förankring när det gällde den svenska marknaden”, säger vd:n Victor van Tol.

Victor van Tol är vd och grundare av bildelningstjänsten Snappcar.
Victor van Tol är vd och grundare av bildelningstjänsten Snappcar.Foto: Snappcar.

Holländska Snappcar är en bildelningstjänst som gör det möjligt för privatpersoner att hyra ut sina egna bilar. Som ett Airbnb fast för bilar. 

Under hösten 2015 köpte Snappcar det svenskgrundade bolaget Flexidrive, som hade en nästan identisk affärsidé. En av grundarna stannade kvar på Snappcar och har fortsatt bygga bolaget i Sverige. Från att ha haft 10 000 registrerade användare med sammanlagt 1 600 bilar i Stockholmsområdet i oktober 2015 har bolaget i dag cirka 15 000 registrerade användare, uppger vd:n Victor van Tol.

Läs även: Holländska Snappcar köper svenska Flexidrive 

”Vi fokuserar hellre på aktiva användare eftersom det ger en bättre bild av verksamheten. Men vi brukar inte uppge specifika tal. Däremot kan jag säga att vi har hundratals bilar och tusentals aktiva användare i Stockholmsregionen”, säger han. 

Snappcar tar nu in en av de största biluthyrarna i Europa, Europcar Group, som delägare. Bolaget går in med 10 miljoner euro, motsvarande 98 miljoner kronor, och får i gengäld 20 procent av bolaget. Därmed värderas bolaget till närmare en halv miljard kronor. 

Planen är att inom de närmaste månaderna fördubbla teamet i Stockholm och även satsa på att marknadsföra tjänsten.

Företaget, som även har lanserats i Amsterdam och Köpenhamn, har över 250 000 medlemmar som delar på 30 000 bilar. Med kapitaltillskottet planeras en expansion till nya marknader i Europa men även en större satsning på Köpenhamn och Stockholm.

”Marknaden i Stockholmsområdet är fortfarande väldigt liten och omogen. I all ärlighet kan jag säga att vi undervärderade behovet av en lokal förankring när det gällde den svenska marknaden. Vi har nu tagit fram en hemsida som ser ut och känns mer svensk”, säger Victor van Tol och fortsätter: 

”Innan investeringen hade vi inte kapitalet för att satsa på Sverige. Planen är att inom de närmaste månaderna fördubbla teamet i Stockholm och även satsa på att marknadsföra tjänsten.” 

Läs även: Audi lägger ned sin svenska bilpoolstjänst 

Det finns ett flertal bildelningstjänster i Sverige men de flesta fungerar som bilpooler där företagen själva äger bilarna. Exempel på dessa är Volvos Sunfleet, BMW:s Drivenow och den norska elbilspoolen Moveabout. Samtidigt har marknaden inte varit tillräckligt stor för alla. Både Car2go och Audi unite har fått lägga ned.

Snappcars främsta konkurrent i Sverige är danska Gomore, som både har en bilpoolstjänst och en bildelningstjänst mellan privatpersoner. Gomore startade i Sverige för två år sedan och har idag 60 000 medlemmar, varav 6 000 är bilägare, uppger Åsmund Hogstad som är marknadschef för bolaget i Sverige och Norge.

Han välkomnar mer konkurrens i Sverige.

”Sverige ligger efter inom bildelning jämfört med de andra länderna i Norden. Det behövs fler aktörer som kan utbilda marknaden tillsammans. Men det är positivt att intresset för delningsekonomin växer i Sverige”, säger Åsmund Hogstad.

Det som är utmaningen är att få bilägare att komma över den uppfattade risken med att låna ut sin bil.

En fråga som brukar komma upp är hur man hanterar försäkringsfrågan för de som hyr ut sitt privata fordon. Enligt Snappcars vd täcks alla möjliga skador som bilen kan få av försäkringsbolaget IF och av den som hyr.

”Problem är inte att hitta personer som besöker vår sajt och som vill dela bil med andra. Den förändringen har redan skett. Det som är utmaningen är att få bilägare att komma över den uppfattade risken med att låna ut sin bil”, säger Victor van Tol. 

”Men hur vi ser på ägandet av en bil är på väg att förändras. Att vi redan har 30 000 personer som är villiga att dela sin bil med andra betyder att vi redan lyckats skapa en liten spricka i den traditionella synen på bilägande”. 

Läs även: Debatt: ”Delningsekonomi är att dela på ägodelar – Uber är arbetsförmedling”

Missa inget viktigt från Di Digital. Följ oss på Facebook och anmäl dig till vårt kostnadsfria nyhetsbrev för att nås av nyheterna först:
Foto:

Innehåll från WintAnnons

Wint är Sveriges bästa bokföringstjänst

Med AI:s höga framfart har allt fler aktörer i bokföringsbranschen velat hoppa på tåget och många pratar om automatisering. Men vad automatisering innebär, och hur mycket av det faktiska jobbet de olika tjänster och program som finns på marknaden gör, skiljer sig åt.

Många aktörer i branschen slåss om att påvisa högst automatiseringsgrad. I praktiken handlar det om hur mycket av jobbet som görs av tjänsten och hur mycket av jobbet som görs av användaren själv. 

Nu står det klart att Bokföringssystem.se utnämner Wint till Sveriges främsta bokföringstjänst, med motiveringen att Wint inte bara erbjuder ett bokföringsprogram – de levererar en helhetslösning som överträffar konkurrenterna genom sin förmåga att både automatisera bokföringen och att sömlöst förenkla det administrativa arbetet för sina användare (Se hela resultatet från bokföringssystem.se här). Bokföringssystem.se sätter Wint i topp med orden: ”Den bokföringstjänst som kan mest är Wint. Alltså Sveriges bästa bokföringstjänst när vi gör vår heltäckande granskning.”

Sedan starten 2021 har Bokföringssystem.se jämfört digitala bokföringstjänster och program. Deras sätt att mäta baseras på en grundlig analys av över 100 funktioner, där faktorer som automatiseringsgrad, användarvänlighet, support och möjligheten till en papperslös bokföring vägs samman. Genom detta sätt kan de sedan se hur mycket som bidrar till en smidig bokföring och därefter ge ett betyg. 

Extern länk: Läs mer om bokföringstjänsten Wint här  

Tidsvinst för användaren på riktigt

Wint får 84 poäng av de 100 möjliga, före andra digitala bokföringstjänster och långt före program där man får sköta bokföringen själv.

 – Det är alltid skönt att få det svart på vitt att man gör något riktigt bra. Det Wint gör är unikt. Vi är bäst på att automatisera bokföring och i och med det, frigör vi mest tid åt våra användare. Ingen annan gör det vi gör på den här nivån, oavsett vad de säger. Det ligger i hela vår affärsidé, för att inte säga vårt DNA att leverera högst automatisering på marknaden. Vår tjänst står helt enkelt ut, säger Daniel Johansson, vd på Wint. 

Extern länk: Mer läsning – IT-konsulten som bytte sin traditionella byrå mot Wint 

Stora skillnader mellan olika aktörer

Genom att utse årets bästa bokföringstjänst vill Bokföringssystem.se sätta ljus på skillnader i en bransch där många kommunicerar på samma sätt, och där många insett att automatisering är något fler och fler efterfrågar. Det finns många aktörer idag som säger sig erbjuda automatiserad bokföring och det är svårt att avgöra vem som verkligen automatiserar och lyfter bort allt jobbet, och vem som snarare faktiskt bara tillhandahåller ett arbetsverktyg.

– Det är bra att jämföras. Som fullservicetjänst gör vi mycket mer än de debet- och kreditprogram som är det många andra faktiskt är. Utöver den löpande bokföringen sköter vi både betalningar, löner, deklarationer och bokslutet samt är kopplade till både Skatteverket och företagets bank. Det innebär att de som använder Wint slipper tung administration och sparar mycket tid, avslutar Johansson.

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera