Hoppa till innehållet

Soundcloud i avtal med Sony - utmanar Spotify

Streamingjätten Soundcloud bekräftar uppgifter om att man tecknat ett avtal med Sony Music. Det svenskgrundade bolaget, med 175 miljoner lyssnare, står nu redo att utmana Spotify och Apple Music med en egen prenumerationstjänst i USA och andra länder senare i år.

Soundclouds svenska grundare Alexander Ljung och Eric Wahlforss.
Soundclouds svenska grundare Alexander Ljung och Eric Wahlforss.

“Idag är en stor dag för bolaget. Med Sony Music Entertainment ombord har vi nu avtal med alla de stora skivbolagen”, säger Alexander Ljung, vd och medgrundare på Soundcloud med bas i Berilin.

Det var i torsdags som uppgifter om affären läckte till nyhetssajten Music Business Worldwide, MBW. Nu bekräfar Soundcloud avtalet med Sony, som bland annat kommer att öka antalet låtar tillgängliga i tjänsten och ge Sonys artister en extra intäktsström.

Enligt ett pressmeddelande fån Soundcloud ska avtalet ses som ytterligare ett steg i bolaget kommercialisering. I augusti 2014 lanserade man en annonsplatform och senare i år ska man introducera en prenumerationstjänst i USA och flera andra länder, heter det.

Enligt MBW betalar Soundcloud i alla fall delvis med aktier i det egna bolaget vilket innebär att Sony blir aktieägare i Soundcloud. Sony ska också delta när Soundcloud tar in sin nästa finansieringsrunda, enligt sajten. Soundcloud har dock inte bekräftat dessa uppgifter, enligt Techcrunch.

Läs mer: Musiktjänsten Soundcloud tar jättelån

Soundcloud grundades av svenskarna Alexander Ljung och Eric Wahlforss, men har sitt huvudkontor i Berlin. Sedan starten har bolaget varit känt för att locka miljontals musikskapare och musikälskare till sin plattform som byggt på kreativitet, snarare än royalties och andra rättighetsintäkter. Hela 175 miljoner människor världen över använder idag tjänsten varje månad. Men kostnaderna har varit höga och intäkterna har hittills varit små.

Hoppet knyts nu till denna nya prenumerationstjänst som utmanar konkurrenter som Spotify, Apple Music, Pandora, Deezer och Tidal.

Avtalet med Sony Music är avgörande eftersom det japanska skivbolaget är världens största. Ett avtal med Warner Music har varit färdigt sedan länge och tidigare i år meddelade Soundcloud att avtalet med Universal är klart.

Läs mer: Soundcloud i avtal med skivjätten Universal

Eftersom alla de viktigaste avtalen nu är på plats, och att lanseringen av streamingtjänsten redan är ett kvartal försenad, kan man gissa att Soundclouds Spotify-utmanare snart kommer att ha premiär.

Läs mer: Sjunger Soundcloud på sista versen?

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera