Hoppa till innehållet

Soundcloud tog in 650 miljoner i nödkapital

Soundcloud står alltjämt på ruinens brant, kan Di Digital avslöja. Den förlusttyngda musiktjänsten tog in 650 miljoner kronor under 2015 men behöver fortfarande mer kapital. Bolaget räknar med förluster de närmaste tre åren, enligt en färsk årsredovisning.

Soundclouds medgrundare Eric Wahlforss
Soundclouds medgrundare Eric Wahlforss

Musiktjänsten Soundcloud, grundad i Berlin av två svenskar, har trots höga värderingar haft det betydligt knackigare kommersiellt än Spotify.

Nyligen kunde Di Digital avslöja att bolaget lånade 35 miljoner dollar, eller knappt 300 miljoner kronor, under förra våren för att säkra sin framtid.

Läs mer: Musiktjänsten Soundcloud tar jättelån

Men den kapitalinjektionen räckte inte.

Av bolagets senaste årsredovisning framgår att Soundcloud tog in totalt 77 miljoner dollar ny finansiering år 2015, motsvarande ungefär 650 miljoner kronor. 

I november i fjol gav Soundclouds styrelse klartecken för bolaget att låna ytterligare 72 miljoner dollar i konvertibler, vilket Di Digital tidigare rapporterat om. 

Läs mer: Sjunger Soundcloud på sista versen?

I en kommentar till Di Digital bekräftar Soundcloud att pengarna kommer från amerikanska Tennenbaum Capital Partners, som specialiserar sig på lånefinansiering till unga teknikföretag och även stod bakom förra vårens nödlån till musiktjänsten.

Tennenbaum är "ett attraktivt alternativ för företag som Soundcloud, som har en solid kreditvärdering och är på tydlig väg mot global framgång", skriver företaget i sin kommentar.

Ändå tycks krisen vara långt ifrån över. Soundclouds affärsplan ”visar att ytterligare kapitalinvesteringar kommer att behövas inom de närmsta tolv månaderna”, skriver bolaget i årsredovisningen.

Tennenbaum är ett attraktivt alternativ för ett företag som Soundcloud.

Mot slutet av 2014 stod Soundcloud på ruinens brant. Bolaget hade då endast 130 miljoner kronor kvar i kassan, vilket med Soundclouds kapitalförbrukning endast hade räckt i sex månader till.

Soundcloud drogs under 2014 med förluster på totalt 370 miljoner kronor, skriver nyhetssajten Breakit.

Nyligen slöt Soundcloud ett avtal med Universal Music som kan bli avgörande för bolagets framtid. Ändå räknar Soundcloud med att gå med förlust under de närmsta tre åren, enligt årsredovisningen.

Läs mer: Klart: Soundcloud i avtal med Universal

Enligt Soundcloud har musiktjänsten 18 miljoner användare och 175 miljoner lyssnare per månad. Artister som Kanye West har under början av året valt Soundcloud som första kanal för att släppa ny musik.

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera