Spotify har sedan starten år 2008 betalat över 5 miljarder dollar, motsvarande nära 43 miljarder kronor, i royalties till musikbranschen. Det avslöjade bolaget i samband med lanseringen i Japan tidigare i veckan.
Siffrorna kommer ungefär 15 månader efter det att Spotify gick ut med liknande siffror sist. I juni 2015 meddelade bolaget att utbetalningarna till skivbranschen nått över 3 miljarder dollar, vilket sajten Music Business Worldwide var först med att uppmärksamma.
Slutsatsen? Spotifys utbetalningar till skivbranschen ökar – och det rejält.
Utslaget på månadsbasis har Spotify, sedan sommaren 2015, betalat i genomsnitt 133,3 miljoner dollar – motsvarande drygt 1,14 miljarder kronor – i royalties varje månad.
Med samma siffror går det att uppskatta royaltyutbetalningarna under de första nio månaderna 2016, som då landar på över 1,2 miljarder dollar, motsvarande drygt 10 miljarder kronor.
De faktiska utbetalningarna är med stor sannolikhet högre, då antalet betalande Spotify-användare ökat kraftigt den senaste tiden. Nyligen meddelade Spotify att man har över 40 miljoner betalande lyssnare – dubbelt så många som i juni 2015.
Som en jämförelse har huvudkonkurrenten Apple Music 17 miljoner betalande lyssnare.
Nyligen framkom uppgifter om att Spotify är nära ett uppköpsbud på den svenskgrundade konkurrenten Soundcloud. Frågan är om de två parterna kan enas om ett rimligt pris.
Di Digital kunde igår avslöja att Soundcloud sålde aktier för reapris när man fyllde på kassan med nytt kapital tidigare i år. I den finanseringsrundan, där Twitters riskkapitalbolag deltog, värderades Soundcloud till 5,4 miljarder kronor.
Det är betydligt mindre än de 8,6 miljarder kronor som Soundclouds grundare har sagt sig vilja ha vid en försäljning av bolaget.
“En affär skulle ge Spotify möjligheten att ta klivet från mobil musikspelare till social plattform”, skriver Di Digitals Sven Carlsson i en kommentar om affären.