Hoppa till innehållet

Spotify har betalat mer än 10 miljarder till skivbolagen – bara i år

Nya siffror visar att Spotifys royalty-utbetalningar till skivbranschen ökar i rekordfart.

Spotifys vd och grundare Daniel Ek
Spotifys vd och grundare Daniel Ek

Spotify har sedan starten år 2008 betalat över 5 miljarder dollar, motsvarande nära 43 miljarder kronor, i royalties till musikbranschen. Det avslöjade bolaget i samband med lanseringen i Japan tidigare i veckan. 

Siffrorna kommer ungefär 15 månader efter det att Spotify gick ut med liknande siffror sist. I juni 2015 meddelade bolaget att utbetalningarna till skivbranschen nått över 3 miljarder dollar, vilket sajten Music Business Worldwide var först med att uppmärksamma. 

Slutsatsen? Spotifys utbetalningar till skivbranschen ökar – och det rejält. 

Utslaget på månadsbasis har Spotify, sedan sommaren 2015, betalat i genomsnitt 133,3 miljoner dollar – motsvarande drygt 1,14 miljarder kronor – i royalties varje månad. 

Med samma siffror går det att uppskatta royaltyutbetalningarna under de första nio månaderna 2016, som då landar på över 1,2 miljarder dollar, motsvarande drygt 10 miljarder kronor. 

De faktiska utbetalningarna är med stor sannolikhet högre, då antalet betalande Spotify-användare ökat kraftigt den senaste tiden. Nyligen meddelade Spotify att man har över 40 miljoner betalande lyssnare – dubbelt så många som i juni 2015. 

Som en jämförelse har huvudkonkurrenten Apple Music 17 miljoner betalande lyssnare. 

Nyligen framkom uppgifter om att Spotify är nära ett uppköpsbud på den svenskgrundade konkurrenten Soundcloud. Frågan är om de två parterna kan enas om ett rimligt pris. 

Di Digital kunde igår avslöja att Soundcloud sålde aktier för reapris när man fyllde på kassan med nytt kapital tidigare i år. I den finanseringsrundan, där Twitters riskkapitalbolag deltog, värderades Soundcloud till 5,4 miljarder kronor. 

Det är betydligt mindre än de 8,6 miljarder kronor som Soundclouds grundare har sagt sig vilja ha vid en försäljning av bolaget. 

“En affär skulle ge Spotify möjligheten att ta klivet från mobil musikspelare till social plattform”, skriver Di Digitals Sven Carlsson i en kommentar om affären. 

Innehåll från Techstep SwedenAnnons

Mac som nyckelverktyg för attraktiva arbetsgivare

Pontus Palmgren, strategisk rådgivare på Techstep, belyser vikten av att företag tillgodoser medarbetarnas tekniska preferenser genom att erbjuda Mac-datorer. Foto: Techstep
Pontus Palmgren, strategisk rådgivare på Techstep, belyser vikten av att företag tillgodoser medarbetarnas tekniska preferenser genom att erbjuda Mac-datorer. Foto: Techstep

Införandet av Mac i en organisation inrymmer mer än bara val av hårdvara; det är ett strategiskt beslut som ger konkurrensfördelar i kampen om talangerna.

– Att tillgodose medarbetarnas tekniska preferenser är ett måste, säger Fredrik Larsson, lösningsarkitekt på Techstep.

I takt med att det moderna arbetslandskapet förändras står företag inför nya utmaningar och möjlighet när det kommer till att locka till sig och behålla de bästa talangerna. En framträdande trend i både USA och Storbritannien är att fler företag erbjuder Mac till sina anställda jämfört med de nordiska länderna, även om företag i Norden börjar förstå fördelarna med att inkludera Mac i sin IT-miljö.

Användarperspektiv och viktiga överväganden

Pontus Palmgren, strategisk rådgivare på Techstep, förklarar att många unga talanger växer upp med Apple-produkter idag och föredrar Macs användargränssnitt. 

– Om de anställda får jobba med teknik de är bekväma med har det en direkt inverkan på prestation, motivation och lojalitet mot företaget. Att tappa personal kostar pengar och man går miste om talang och innovation, säger han.

Fredrik Larsson, lösningsarkitekt på Techstep, förklarar att företag ofta bara ser till den initiala kostnaden för en Mac, men jämfört med en PC är den totala ägandekostnaden ofta lägre.

– Mac-datorer kräver färre IT-resurser för hantering och support, vilket ger en lägre driftkostnad. 

Pontus tillägger att Mac:en, jämfört med andra PC-maskiner, har ett avsevärt högre andrahandsvärde vilket förbättrar kostnadskalkylen ytterligare samtidigt som återbruk av IT-utrustning är ett måste för att nå hållbarhetsmål.

Utmaningar och lösningar för implementering av Mac i företag

Fredrik lyfter även fram de utmaningar som företag kan stöta på när de inför Mac i sin tekniska miljö. Han berättar att många IT-avdelningar i Norden varit tveksamma till att ta in Mac.

– Jag tror att det bottnar i en osäkerhet kring hur klienterna ska hanteras. Det, i kombination med att det saknas resurser och kompetens, gör att företag tvingas tacka nej även om de egentligen vill tacka ja och erbjuda Mac till sina medarbetare.

Mac är en otroligt företagsvänlig plattform. Med verktyg som Jamf för enhetshantering föreligger inga tekniska hinder som möjliggör ett effektivt införande. 

– Saknas kompetens internt kan man anställa eller ta konsulthjälp, men det blir allt vanligare att företag köper en tjänst där klient och managering paketeras tillsammans. Vilken väg man än väljer måste onboardingen av Mac göras ordentligt, annars riskerar man att skapa skugg-IT på företaget då användarna kommer ta saken i egna händer.

Fredrik säger avslutningsvis: 

– Att tillgodose medarbetarnas tekniska preferenser och erbjuda Mac-datorer är inte bara ett sunt affärsbeslut från ett produktivitets-, kostnads- och hållbarhetsperspektiv, utan ett måste för att attrahera talanger, bolagets viktigaste resurs, och det är avgörande för att bibehålla konkurrenskraft. 

 

 

Mer från Techstep Sweden

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Techstep Sweden och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera