Hoppa till innehållet

”Spotify nobbade Cristina Stenbeck – nu har hon trumf på hand”

Cristina Stenbeck sitter på en pusselbit som har blivit allt mer värdefull för Spotify, skriver Di Digitals Sven Carlsson.

Sven Carlsson är reporter på Di Digital.
Sven Carlsson är reporter på Di Digital.Foto: Patrik Olsson

För nästan exakt två år sedan satt Cristina Stenbeck på Grand Hotels scen i Stockholm.

I ett tillbakalutat sammanhang, på Spotifys egen stjärnprydda techkonferens Brilliant Minds, berättade hon om sitt arbete som Kinneviks ordförande. Och om när hon uppvaktade Spotify för att samarbeta men fick kalla handen.

Nu framstår Stenbecks erbjudande som betydligt mer lukrativt

Nu är Kinneviks storägare plötsligt aktuell för Spotifys styrelse.

För att förklara detta får vi backa cirka tio år i tiden och rikta våra blickar mot USA.

Redan från början har Spotifys sikte varit inställt på USA. Det var där som Sean Parker grundade Napster, fildelningstjänsten som kring millennieskiftet gav Daniel Ek en flitigt återgiven aha-upplevelse som tonåring i Rågsved.

Läs mer: Uppgifter: Cristina Stenbeck in i Spotifys styrelse

Det var där som de sega förhandlingarna med skivbolagen avgjordes. Det är där som flera av Spotifys storägare har sin bas. Och det är där som Spotify planerar att börsnotera sig, något som kan ske så tidigt som inom ett halvår.

Nu blickar man mot länder i Latinamerika och Afrika

Spotify har i dag, minst sagt, foten i dörren i USA. Man är i princip synonym med Apple Music, och borde enligt Statista ha ungefär lika många användare som elektronikjättens eget Apple Music.

Samtidigt dras Spotify med stora förluster. I fjol tömde man fickorna på 3,9 miljarder kronor, enligt de senaste uppgifterna.

Börsnoteringen ger frågan om lönsamhet total prioritet på att göra-listan. Där kan det nya licensavtalet med Universal vara avgörande.

Det kan också tillväxten vara. Och här någonstans kommer vi till Cristina Stenbeck.

Läs mer: Bekräftat: Spotify noteras i New York

Rekryteringen av Cristina Stenbeck tyder på att Spotify känner sig tryggt på den amerikanska marknaden. Nu blickar man delvis mot länder i Latinamerika och Afrika. Stenbeck kan nämligen en del om att sälja tjänster och varor just där.

Spotify lanserade till exempel i en rad latinamerikanska länder 2013, två år efter att man klev in i USA. Redan för två år sedan ska Mexiko har varit på väg till bli en större marknad för Spotify än Tyskland.

Läs mer: Spotifys vd har ett brevlådebolag på Cypern

Sveriges största techbolag har bara ett val när man ska slå mynt av sin affär. Det handlar om att skala upp så kraftigt att den så eftertraktade vinstmarginalen inte behöver vara så stor. 

Med USA som en allt tryggare hamn och musikbranschens skepsis bakom bolaget har Spotify börjat se sig om i världen.

Då framstår Cristina Stenbecks erbjudande som betydligt mer lukrativt.

Mer om Spotify i Digitalpodden:

https://embed.acast.com/digitalpodden/danieleksbrevladebolag-annieloofsskamskuddeochhbo-seriensiliconvalley

Du hittar även Digitalpodden på Acast och direkt i iTunes


Har du lyssnat på Digitalpodden? Vad tyckte du? Ge oss gärna feedback! Vi finns på Twitter, Facebook och givetvis även på mejl

Missa inget viktigt från Di Digital. Följ oss på Facebook och anmäl dig till vårt nyhetsbrev:

Foto:

 

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera