Hoppa till innehållet

Uppgifter: Cristina Stenbeck in i Spotifys styrelse

Spotify lägger till en radd namnkunniga personer i sin styrelse inför börsnoteringen. Bland de fyra nytillskotten finner vi Cristina Stenbeck.

Kinnevik, med storägaren Cristina Stenbeck, har nu varit utan ordinarie vd i över fem månader.
Kinnevik, med storägaren Cristina Stenbeck, har nu varit utan ordinarie vd i över fem månader.Foto: Jack Mikrut

Spotify förbereder en börsnotering som ska ske i New York, något bolaget nyligen bekräftade själva efter år av flitigt förekommande uppgifter. Noteringen kan ske med en värdering så hög som 13 miljarder dollar, eller 113 miljarder kronor.

Streamingjätten har sedan i fjol köpt elva bolag på två år. Det har främst rört sig om uppköp av teknik eller personal snarare förvärv som ska få kortsiktig inverkan på bolagets tillväxt.

Nu plockar Spotify dessutom in fyra nya namn till styrelsen, däribland Kinneviks storägare Cristina Stenbeck. Det rapporterar Financial Times och hänvisar till två anonyma källor.

Läs mer: Bekräftat: Spotify noteras i New York

Walt Disneys förre operative chef Tom Staggs ska också ta plats i Spotifys styrelse liksom tidigare Youtube-chefen Shishir Mehrotra och en toppchef inom det kinsesiska elbilsföretaget Next EV.

Spotify har ännu inte har uppvisat lönsamhet. Enligt de senaste uppgifterna såg musiktjänsten förlusterna växa snabbaren än försäljningen i fjol.

Streamingtjänsten ska ha gått back med upp till 4 miljarder kronor samtidigt som omsättningen steg med 50 procent till 29 miljarder kronor. En notering ska vara aktuell i slutet av 2017 eller tidigt 2018.

Läs mer: Spotifys vd har ett brevlådebolag på Cypern

Daniel Ek, Spotifys ena grundare och vd, äger i dag drygt 10 procent av bolaget, något Di Digital nyligen kunde berätta.

Martin Lorentzon, bolagets andra grundare, är inte längre ordförande men sitter i det Luxemburg-baserade bolagets styrelse.

Läs mer: Så motarbetar Spotify nya skatter världen över

Kommentar: ”Spotify nobbade Cristina Stenbeck – nu har hon trumf på hand”

Foto: Patrik Olsson

Mer om Spotify i Digitalpodden:

https://embed.acast.com/digitalpodden/danieleksbrevladebolag-annieloofsskamskuddeochhbo-seriensiliconvalley

Du hittar även Digitalpodden på Acast och direkt i iTunes


Har du lyssnat på Digitalpodden? Vad tyckte du? Ge oss gärna feedback! Vi finns på Twitter, Facebook och givetvis även på mejl

Missa inget viktigt från Di Digital. Följ oss på Facebook och anmäl dig till vårt nyhetsbrev:

Foto:

 

Innehåll från Publicis SapientAnnons

Från hype till att göra skillnad i den stora AI-eran

Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient
Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient

Allt fler företag står inför utmaningen att integrera AI-teknologi i sin verksamhet på ett effektivt sätt. Publicis Sapient är drivande i att stötta ledande företag att nå maximal effekt från framtidens affärsmodeller, att integrera relevant digital teknik och stärka kundupplevelser – områden där AI har en betydande roll.

Från att förstå de grundläggande stegen för att ta AI i bruk till att undvika potentiella fallgropar är det avgörande för företagsledare att driva rätt strategier för att dra nytta av AI:s fulla potential. Shivaun Anderberg, Nordic Lead Data & AI på det globala konsultföretaget Publicis Sapient, poängterar den enorma affärsnytta som AI kan generera. Hon rekommenderar starkt att det första steget, för alla aktörer, är att bedöma sin befintliga infrastruktur och kapacitet att hantera data.

– I den AI-era som vi befinner oss i är data det absolut mest värdefulla som ett företag kan ha. Det blir därför särskilt viktigt att faktiskt se över vilken typ av data ni besitter, likaså hur tillgänglig den är. Det vi har sett med våra svenska, såväl som nordiska, kunder är att alla har stora mängder data som omfattar samtliga delar av verksamheten. Det innebär att de aktivt letar efter effektiva sätt att koppla ihop och använda den för att frigöra värde – som i praktiken ska innebära effektivitetsförbättringar, kostnadsbesparingar och innovation.

Första stegen mot AI-integration

Shivaun fokuserar även på vikten av att definiera specifika, mätbara mål för vad AI ska uppnå inom bolaget, annars är risken överhängande att projekten varken blir värdeskapande eller lönsamma.

– Vi rekommenderar att börja med ett pilotprojekt, som man kan skala upp och som visar på konkret värde, innan större investeringar görs. Att etablera tydliga framgångskriterier och kontinuerlig uppföljning är helt avgörande för att säkerställa att investeringen leder till önskade resultat.

Utmaningar och lösningar

Trots de många fördelar som AI kan leda till finns det också betydande risker och utmaningar att hantera. Dålig datakvalitet kan leda till felaktiga slutsatser och beslut, och en bristfällig förändringsledning kan undergräva de anställdas engagemang och acceptans av nya system. 

– För att undvika dessa fallgropar bör företag investera i utbildning och utveckling av sina anställda samt etablera starka principer för dataskydd och etik. 

Skalning av AI i företagsmiljö

En central fråga som ofta diskuteras bland företagsledare är hur man effektivt kan skala AI från experimentella projekt till full verksamhetseffekt. 

– Det är en nyckelfråga som kommer att vara högt upp på agendan i alla styrelserum under de kommande fem åren, säger Shivaun och fortsätter: 

– För att lyckas med detta krävs en stark organisatorisk struktur, kompetensuppbyggnad och tydliga ansvarsområden. Företagen måste också hantera relevanta relationer med AI-partners och ha robusta dataflöden och system som stödjer AI-applikationer kontinuerligt. Dessutom är det viktigt att upprätthålla och säkerställa tydliga ansvar och etisk användning av tekniken.

Genom att förstå dessa nycklar kan företag förbättra sina operativa processer och säkerställa hållbara AI-strategier. Det är en investering i framtiden som kräver noggrann planering och stort engagemang på alla nivåer i organisationen, menar Shivaun och avslutar: 

– I slutändan beror skillnaden mellan ett rent AI-experiment och framgångsrik verksamhetsutveckling på vilka stöd- och ledningsfunktioner som finns tillgängliga för projekten. 

Läs mer om Publicis Sapient här

 

 

Mer från Publicis Sapient

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Publicis Sapient och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera