Hoppa till innehållet

Spotify ökar förlusten inför börsdebuten

Spotify såg sin rörelseförlust stiga till någonstans mellan 2,9 och 3,9 miljarder kronor förra året. Det uppger den börsaktuella musikjätten för sina investerare, rapporterar The Information.

Spotifys vd och grundare Daniel Ek.
Spotifys vd och grundare Daniel Ek.Foto: Joey Abrait

Börsaktuella Spotify fortsätter att växa. Men förlusterna ökar också. 

I fjol steg Spotifys rörelseförlust till någonstans mellan 2,9 och 3,9 miljarder kronor (300 miljoner och 400 miljoner euro), enligt nyhetssajten The Information. Uppgifterna ska ha lämnats från Spotify till sina investerare, enligt nyhetssajten. 

Siffran kan jämföras med en rörelseförlust på cirka 1,8 miljarder kronor (184 miljoner euro) under 2015. 

Samtidigt steg Spotifys intäkter med 50 procent till hela 28,3 miljarder kronor (2,9 miljarder euro), enligt The Information, som hänvisar till två anonyma källor som briefats av musikjätten.

Bekräftat: Bekräftat: Spotify noteras i New York 

Nyheten kommer en knapp vecka efter det att Spotify bekräftat att man går till börsen. Noteringen väntas ske någon gång under fjärde kvartalet 2017, eller första kvartalet nästa år.

Uppgifter gör gällande att musikjätten väljer en okonventionell metod för att sälja aktier vid sin notering. Istället för att bjuda ut aktier till investerare på förhand via en nyemission kan Spotify bli det första stora bolaget som använder de nya reglerna för direktnotering på New York-börsen. Det innebär att inga nya aktier skapas utan att de befintliga ägarna säljer sina existerande aktier.

Läs mer: Daniel Ek har sålt aktier i Spotify för 300 miljoner

Direktnoteringen sparar mycket pengar som i normala fall skulle ha lagts på avgifter till ofta mer än dussintalet banker som annars hade deltagit i att sälja och fördela aktier inför en notering.

Metoden skulle även ge Spotifys storägare chansen att sälja sina aktier utan att först behöva spä ut sina innehav i bolaget.

Spotify har i dag 50 miljoner betalande prenumeranter. Musikbolagets värdering på 13 miljarder dollar, eller 115 miljarder kronor, motsvarar en ökning på drygt 50 procent sedan den senaste nyemissionen i mitten på 2015.

Sedan i fjol har Spotify genomfört totalt åtta bolagsförvärv. Flera av dem syftar till att stärka streamingjättens musikrekommendationer, medan andra har att göra med musikrättigheter eller teknik som ska hjälpa bolaget värna sina prenumeranter.

Läs mer: Spotifys köpräd fortsätter: Köper AI-startup 

Storbankerna Morgan Stanley, Goldman Sachs och Allen & Co ska enligt uppgift agera rådgivare vid noteringen.


Mer om Spotifys börsdebut i senaste Digitalpodden:

https://embed.acast.com/digitalpodden/danieleksbrevladebolag-annieloofsskamskuddeochhbo-seriensiliconvalley

Du hittar även Digitalpodden på Acast och direkt i iTunes


Har du lyssnat på Digitalpodden? Vad tyckte du? Ge oss gärna feedback! Vi finns på Twitter, Facebook och givetvis även på mejl

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera