Hoppa till innehållet

Spotify-veteran investerar i Sofi Fahrmans mode-Tinder

Nu lanserar bloggaren Sofi Fahrmans sin modeapp Left or Right. Nyligen tog bolaget in 2 miljoner kronor från affärsänglar som Spotify-veteranen Sophia Bendz.

Left or Rights team består av såväl Wrapp- som Schibsted-avhoppare. Från vänster: Lisa Rytter, Anna Kult, Maryam Ghahremani, Pelle Almquist, Sofi Fahrman, Henrik Sandström.
Left or Rights team består av såväl Wrapp- som Schibsted-avhoppare. Från vänster: Lisa Rytter, Anna Kult, Maryam Ghahremani, Pelle Almquist, Sofi Fahrman, Henrik Sandström.Foto: Press

I samband med Stockholms modevecka lanseras modeappen Left or Right. Samtidigt tar appens skapare in 1,8 miljoner kronor från bland andra affärsänglarna Sophia Bendz (NTL), Gustav Söderström (NTL) och Ludvig Linge (NTL).

I samband med investeringen värderas bolaget till 18 miljoner kronor, enligt uppgifter från Bolagsverket.

Bakom Left or Right står bloggaren och journalisten Sofi Fahrman tillsammans med Anna Kult och Maryam Ghahremani, tidigare VD respektive affärsområdeschef på Schibsteds modesatsning Lifestyle Online.

Övriga medgrundare är Lisa Rytter, Henrik Sandström och Pelle Almquist, som samtliga har en bakgrund på startupbolaget Wrapp.

”De är ett starkt team som kompletterar varandra väl. Ett skönt gäng och en spännande och nytänkande produkt. Grundidén är enkel, men har aldrig genomförts på ett bra sätt tidigare”, säger affärsängeln Ludvig Linge, som sålde sitt bolag TAT till Blackberry 2010.

Sophia Bendz beskriver Sofi Fahrman som en ”proffsig entreprenör med drivet och erfarenheten man letar efter i en grundare”.

Left or Rights app låter användare publicera bilder som andra sedan kan ge feedback på. Sofi Fahrman beskriver tjänsten som ”en rådgivare i din ficka”.

“Detta är ett tydligt fenomen i sociala medier. Det finns ett behov av att ta in feedback från omgivningen. Inte enbart i köpsituationer utan även i vardagssituationer som ‘vilken outfit jag ska bära på jobbintervjun’, säger Sofi Fahrman.

Om du till exempel ska köpa väska på Nathalie Schuterman så kan du betala för att få köpråd av ett proffs.

I framtiden skall användare även kunna få råd från modeexperter via appen. Dessa mikrobetalningar ser bolaget som en framtida intäktskälla.

”Om du till exempel ska köpa väska på Nathalie Schuterman så kan du betala för att få köpråd av ett proffs”, säger Sofi Fahrman.

Planen är att framöver även erbjuda tjänsten till varumärken som vill göra användarundersökningar.

Hur många användare behöver ni för att tjänsten ska fungera?

”Vi har kört appen i beta under sommaren med några hundra användare, och även då kunde vi se en tydlig trend i vilka bilder som är mest populära. Men självklart måste vi nå en kritisk massa användare för att ta produkten vidare. Vi har stora planer och nästa steg är att bredda appen till fler segment, just nu beta-testar vi mot mode men plattformen lämpar sig för allt från inredning till mat”, säger Sofi Fahrman.

Left or Right är inte den enda modestartup som tagit in nytt kapital den senaste tiden.

Under sommaren har Di Digital rapporterat att både modesajten Frontmen, grundad av TV4-profilen Oscar Arrsjö, och e-handelsprofilen Jarno Vanhatapios modenätverk NA-KD (uttalas "naked") fyllt på sina kassor.

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera