Hoppa till innehållet

Stark tillväxt för Hero Gaming – siktar på börsen

Malmögrundade spelbolaget Hero Gaming vill kombinera betting med klassiska mobilspel. Efter ett år med stark tillväxt siktar bolaget nu på en börsnotering.

Georg Westin är grundare av Hero Gaming och vd för den svenska delen av spelbolaget.
Georg Westin är grundare av Hero Gaming och vd för den svenska delen av spelbolaget.Foto: Bolaget

I takt med att konkurrensen mellan betting- och casinoföretagen ökar vill Hero Gaming locka spelare genom att spelifiera casinot ytterligare, där spelaren får lösa uppdrag längs vägen. I bolagets ena plattform, Casino Heroes, befinner sig spelaren på en ö och ska bland annat ta tillbaka en guldkrona som en drake har stulit.

”Vi är inte det vanliga spelbolaget, vi tror på en underhållningsfaktor och vill vara bäst på upplevelsesidan”, säger Georg Westin, grundare av Hero Gaming och vd för den svenska delen av spelbolaget. 

Läs mer: Hero Gaming tar in 19 Mkr – ska ”spelifiera” nätcasinot 

Hero Gaming grundades 2014 och består i dag av 90 medarbetare. Av dessa jobbar 30 med teknik och produktutveckling i det svenska bolaget i Malmö och 60 personer jobbar med spelverksamheten, som är baserad på Malta.

Bolaget har verksamhet i Sverige, Norge, Finland och Japan, där Sverige står för 50 procent av insättningarna. Under 2016 växte bolaget med över 40 procent och insättningarna uppgick till 50 miljoner euro samtidigt som spelöverskottet nådde 20 miljoner euro.

Läs mer: ”Sunda magplask på börsen i maj” 

”2016 gjorde vi ett plusresultat, men det är inga stora siffror. Vi investerar i fortsatt tillväxt och vill växa lika mycket i år."

I slutet av förra året lanserade Hero Gaming plattformen Betser och gick in på marknaden för sportsbetting. Spelarna tävlar mot varandra i ett ligaspel där man får poäng för varje rätt resultat. Under året ska Hero Gaming etablera sig på den brittiska marknaden med sin casinoverksamhet. Georg Westin ser en stor potential i Storbritannien.

”Det blir den första reglerade marknaden som vi går in på, men det är också Europas största spelmarknad. Det är en okomplicerad marknad och folk spelar mycket. Konkurrensen om spelarna är hård men vi tror att det som saknas där är den typen av casino som vi erbjuder”, säger han.

Hero Gaming förbereder sig för en börsnotering under 2018

Grundaren Georg Westin är största ägare i bolaget, som hittills har tagit in 40 miljoner kronor i riskkapital. I januari 2016 tog Hero Gaming in 19 miljoner kronor från bland andra Optimizer Invest. Georg Westin ser inte att det finns något behov av mer kapital i dagsläget.

”Vi klarar oss fint och ser en bra tillväxt månad för månad."

Hero Gaming förbereder sig för en börsnotering under 2018. Styrelsen har förstärkts med bland andra Gustav Radell, Head of Consumer Marketing Google Northern Europe och Tony Siberg, finanschef på MQ Retail AB.

”Vi höjer bolagsstrukturen och styrelsens mål är att vi ska vara redo för börsen i slutet av nästa år”, säger Georg Westin.

Varför är börsen rätt väg för Hero Gaming?

”Vi har tagit in investerare längs vägen som måste få en chans att få betalt för att de trodde på mig. En försäljning skulle kännas som ett avslut, jag vill att vi ska fortsätta utvecklas och bli ett starkt, fint och stort bolag om fem år."

Innehåll från Publicis SapientAnnons

Från hype till att göra skillnad i den stora AI-eran

Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient
Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient

Allt fler företag står inför utmaningen att integrera AI-teknologi i sin verksamhet på ett effektivt sätt. Publicis Sapient är drivande i att stötta ledande företag att nå maximal effekt från framtidens affärsmodeller, att integrera relevant digital teknik och stärka kundupplevelser – områden där AI har en betydande roll.

Från att förstå de grundläggande stegen för att ta AI i bruk till att undvika potentiella fallgropar är det avgörande för företagsledare att driva rätt strategier för att dra nytta av AI:s fulla potential. Shivaun Anderberg, Nordic Lead Data & AI på det globala konsultföretaget Publicis Sapient, poängterar den enorma affärsnytta som AI kan generera. Hon rekommenderar starkt att det första steget, för alla aktörer, är att bedöma sin befintliga infrastruktur och kapacitet att hantera data.

– I den AI-era som vi befinner oss i är data det absolut mest värdefulla som ett företag kan ha. Det blir därför särskilt viktigt att faktiskt se över vilken typ av data ni besitter, likaså hur tillgänglig den är. Det vi har sett med våra svenska, såväl som nordiska, kunder är att alla har stora mängder data som omfattar samtliga delar av verksamheten. Det innebär att de aktivt letar efter effektiva sätt att koppla ihop och använda den för att frigöra värde – som i praktiken ska innebära effektivitetsförbättringar, kostnadsbesparingar och innovation.

Första stegen mot AI-integration

Shivaun fokuserar även på vikten av att definiera specifika, mätbara mål för vad AI ska uppnå inom bolaget, annars är risken överhängande att projekten varken blir värdeskapande eller lönsamma.

– Vi rekommenderar att börja med ett pilotprojekt, som man kan skala upp och som visar på konkret värde, innan större investeringar görs. Att etablera tydliga framgångskriterier och kontinuerlig uppföljning är helt avgörande för att säkerställa att investeringen leder till önskade resultat.

Utmaningar och lösningar

Trots de många fördelar som AI kan leda till finns det också betydande risker och utmaningar att hantera. Dålig datakvalitet kan leda till felaktiga slutsatser och beslut, och en bristfällig förändringsledning kan undergräva de anställdas engagemang och acceptans av nya system. 

– För att undvika dessa fallgropar bör företag investera i utbildning och utveckling av sina anställda samt etablera starka principer för dataskydd och etik. 

Skalning av AI i företagsmiljö

En central fråga som ofta diskuteras bland företagsledare är hur man effektivt kan skala AI från experimentella projekt till full verksamhetseffekt. 

– Det är en nyckelfråga som kommer att vara högt upp på agendan i alla styrelserum under de kommande fem åren, säger Shivaun och fortsätter: 

– För att lyckas med detta krävs en stark organisatorisk struktur, kompetensuppbyggnad och tydliga ansvarsområden. Företagen måste också hantera relevanta relationer med AI-partners och ha robusta dataflöden och system som stödjer AI-applikationer kontinuerligt. Dessutom är det viktigt att upprätthålla och säkerställa tydliga ansvar och etisk användning av tekniken.

Genom att förstå dessa nycklar kan företag förbättra sina operativa processer och säkerställa hållbara AI-strategier. Det är en investering i framtiden som kräver noggrann planering och stort engagemang på alla nivåer i organisationen, menar Shivaun och avslutar: 

– I slutändan beror skillnaden mellan ett rent AI-experiment och framgångsrik verksamhetsutveckling på vilka stöd- och ledningsfunktioner som finns tillgängliga för projekten. 

Läs mer om Publicis Sapient här

 

 

Mer från Publicis Sapient

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Publicis Sapient och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera