Hoppa till innehållet

Steven ska lösa krånglet med notor – backas av tunga investerare

Fintechbolaget Stevens app ska göra det smidigt att hantera notor och utlägg vänner emellan, efter exempelvis en weekendresa. Nu tar bolaget in 9 miljoner kronor från tunga investerare.

Stevens grundare Jens Saltin och Fredrik Olofsson.
Stevens grundare Jens Saltin och Fredrik Olofsson.Foto: Press

”Vi vill hjälpa folk att lösa problemen kring gruppbetalningar som uppstår vid till exempel weekendresor, möhippor eller när man ska dela notan på krogen. I dag finns det ingen som löser hela problemet”, säger Fredrik Olofsson som är medgrundare av bolaget Steven till Di Digital.

Syftet med appen är att den ska hålla koll på vem som ska betala vad och när och påminner de som kanske har glömt att betala efter en resa, ett restaurangbesök eller en möhippa.

”Vi tror på ett positivt grupptryck. De som är med på utlägget ser vilka andra som har betalat och genom automatiska påminnelser från appen tas pinsamma situationer bort vänner emellan”, säger Fredrik Olofsson.

Nu tar bolaget in 9 miljoner kronor i riskkapital från bland andra familjen Andreen via Nordic Capital-grundaren Robert Andreen (NTL), familjen Siemiatkowski via Klarna-grundaren Sebastian Siemiatkowski (NTL), Pejoni-grundaren familjen Edenström via Johan Edenström (NTL), Mellby Gård-vd:n Johan Andersson (NTL), Ryska Posten-grundaren Daniel Pilotti (NTL) och riskkapitalbolaget Wellstreet (NTL).

Grundare av Steven är Jens Saltin och Fredrik Olofsson (NTL). Den förre jobbade i sju år på betaljätten Klarna och var senast chef för bolaget i Storbritannien. Den senare är en investerare och apputvecklare som bland annat ligger bakom anteckningsappen Mobilenotes och dejtingtjänsten Maybe.

Läs även: Klarna och Izettle-veteraner ska pressa räntor

Appen är i dagsläget i en öppen betaversion. En skarp lansering planeras till våren 2018.

”Vår plan är att lansera i Sverige och att sedan ta oss ut i Europa. Det tillståndet vi har kan översättas till resten av Europa ganska friktionsfritt”, säger Jens Saltin.

Han menar att Steven går längre än andra appar som försökt lösa utläggsproblematiken genom att erbjuda flera olika betalsätt direkt i appen:

”Den stora skillnaden är att vi inte bara räknar ut vem som är skyldig vad utan att man även kan genomföra betalningar i appen. Sedan försöker vi göra användarupplevelsen så friktionsfri som möjligt.”

Exakt hur affärsmodellen ser ut vill de inte berätta.

”Där har vi lite smarta idéer men det kan vi inte dela med oss i dagsläget. Vi har en plan för att tjäna pengar från dag 1. Vi är inte ett bolag som ska bränna massa pengar”, säger Jens Saltin.

Namnet Steven anspelar på det engelskspråkiga uttrycket "even Steven".

”Framöver vill vi få in ett AI-element där en bot som heter Steven hanterar alla problem åt användaren. Det kommer exempelvis alltså att vara Steven och inte en vän som påminner om skulden”, säger Fredrik Olofsson.

Läs även: Fintech – en magnet för investerare

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera