”Vi vill hjälpa folk att lösa problemen kring gruppbetalningar som uppstår vid till exempel weekendresor, möhippor eller när man ska dela notan på krogen. I dag finns det ingen som löser hela problemet”, säger Fredrik Olofsson som är medgrundare av bolaget Steven till Di Digital.
Syftet med appen är att den ska hålla koll på vem som ska betala vad och när och påminner de som kanske har glömt att betala efter en resa, ett restaurangbesök eller en möhippa.
”Vi tror på ett positivt grupptryck. De som är med på utlägget ser vilka andra som har betalat och genom automatiska påminnelser från appen tas pinsamma situationer bort vänner emellan”, säger Fredrik Olofsson.
Nu tar bolaget in 9 miljoner kronor i riskkapital från bland andra familjen Andreen via Nordic Capital-grundaren Robert Andreen (NTL), familjen Siemiatkowski via Klarna-grundaren Sebastian Siemiatkowski (NTL), Pejoni-grundaren familjen Edenström via Johan Edenström (NTL), Mellby Gård-vd:n Johan Andersson (NTL), Ryska Posten-grundaren Daniel Pilotti (NTL) och riskkapitalbolaget Wellstreet (NTL).
Grundare av Steven är Jens Saltin och Fredrik Olofsson (NTL). Den förre jobbade i sju år på betaljätten Klarna och var senast chef för bolaget i Storbritannien. Den senare är en investerare och apputvecklare som bland annat ligger bakom anteckningsappen Mobilenotes och dejtingtjänsten Maybe.
Läs även: Klarna och Izettle-veteraner ska pressa räntor
Appen är i dagsläget i en öppen betaversion. En skarp lansering planeras till våren 2018.
”Vår plan är att lansera i Sverige och att sedan ta oss ut i Europa. Det tillståndet vi har kan översättas till resten av Europa ganska friktionsfritt”, säger Jens Saltin.
Han menar att Steven går längre än andra appar som försökt lösa utläggsproblematiken genom att erbjuda flera olika betalsätt direkt i appen:
”Den stora skillnaden är att vi inte bara räknar ut vem som är skyldig vad utan att man även kan genomföra betalningar i appen. Sedan försöker vi göra användarupplevelsen så friktionsfri som möjligt.”
Exakt hur affärsmodellen ser ut vill de inte berätta.
”Där har vi lite smarta idéer men det kan vi inte dela med oss i dagsläget. Vi har en plan för att tjäna pengar från dag 1. Vi är inte ett bolag som ska bränna massa pengar”, säger Jens Saltin.
Namnet Steven anspelar på det engelskspråkiga uttrycket "even Steven".
”Framöver vill vi få in ett AI-element där en bot som heter Steven hanterar alla problem åt användaren. Det kommer exempelvis alltså att vara Steven och inte en vän som påminner om skulden”, säger Fredrik Olofsson.
Läs även: Fintech – en magnet för investerare