Hoppa till innehållet

Storytel expanderar till Ryssland och Indien

Börsraketen Storytel expanderar till fyra nya marknader. Ljudboksbolaget ska locka lyssnare i Ryssland, Spanien, Indien och Förenade Arabemiraten. Aktien stiger på börsen.

Jonas Tellander, vd Storytel.
Jonas Tellander, vd Storytel.Bild: Oskar Omne

Börsnoterade Storytel fortsätter sin snabba expansion i världen. Under fredagen meddelade ljudbolagsbolaget att man expanderar till fyra nya marknader: Ryssland, Spanien, Indien och Förenade Arabemiraten. Satsningen ska väsentligt bredda verksamheten med hjälp av egna kontor och lokala produktionsteam.

“Vi investerar för framtiden och bygger från grunden när vi går in i ett land eller en region”, säger Jonas Tellander, vd Storytel.

Han betonar att lokal förankring blir nyckeln till framgång.

Vi är medvetna om att det finns begränsningar i den ryska yttrandefriheten.

“Samarbete med de ledande förlagen är viktiga faktorer, liksom de lokala teamen som vi handplockar för att passa in i den entreprenöriella kultur Storytel har. Det är en långsiktig och målmedveten strategi som har tjänat oss väl på våra befintliga marknader”, säger han.

Läs mer: Storytel slår förväntningarna under fjärde kvartalet

Storytel, som är noterat på Aktietorget, steg i fredagens inledande handel med 5 procent till 78,50 (följ kursen här).

Satsningen är ett stort steg i Storytels internationella expansion. Fram till nu har bolaget varit verksamt i Norden, Holland och Polen. De internationella marknaderna står för cirka 38 procent av bolagets streamingintäkter och sedan 2016 är bolaget lönsamt i både Norge och Danmark.

”Vi lanserar i dessa fyra länder mycket för att vi kommit i kontakt med duktiga entreprenörer som vill driva detta lokalt. På sikt kan ljudboken lyckas i stora delar av världen”, säger vd:n.

Först ut är Ryssland där Storytel släpper sin tjänst redan i april. Fokus ligger på underhållningslitteratur, men även sakprosa ska finnas bland de 1500 ljudböcker som erbjuds i tjänsten vid lanseringen. Katalogen ska sedan växa till 4000 titlar på ryska mot slutet på året, heter det.

“Vi bryter ny mark och siktar på att göra ljudboken riktigt stor i Ryssland. Nu har vi en bra setup med ett starkt lokalt team på plats som kommer arbeta hårt för att Storytel ska lyckas med det uppdraget”, säger vd Jonas Tellander.

I fjol chockade ljudboksbolaget det svenska kulturetablissemanget genom att köpa det anrika förlaget Nordstedts. Totalt har bolaget gjort 11 förvärv sedan starten 2006. Senaste affären var köpet av Danmarks fjärde största förlag People’s Press för 97 miljoner kronor i början av mars.

Läs mer: Storytel köper danska People's Press

För närvarande producerar Storytel årligen ca 2000 ljudböcker på ett tiotal språk. Bolaget, som grundades 2006, beskriver numera sig själva som en av världens största producenter av ljudböcker.

Den senaste tiden har Storytel lagt stora resurser på egenproducerat innehåll, under varumärket ”Storytel Original”. Men på grund av begränsningar i den ryska yttrandefriheten så undviker man att ge ut egna berättelser där, enligt vd Jonas Tellander.

Läs mer: Storytel investerar i arabiska böcker

“Berättelser skrivna av lokala författare är ofta mer populära och vi har därför även börjat utveckla och producera Storytel Original-innehåll genom våra lokala team. Men vi nöjer oss med att fungera som en renodlad distributör och ljudproducent av redan publicerat material i Ryssland. Vi är medvetna om att det finns begränsningar i den ryska yttrandefriheten och har därför i nuläget valt att inte ge ut egna berättelser där”, säger vd:n.

I takt med att utbudet av ljudböcker på de lokala språken växer hoppas Storytel att redan under hösten 2017 kunna erbjuda sin tjänst på den spanska, indiska och arabiska marknaden, heter det.

Läs mer: Storytel stiger på börsen – tar in 100 Mkr till nya förvärv

Storytels gjorde under hösten en nyemission på 100 miljoner kronor för att utveckla verksamheten. Utlandsexpansion som nu presenteras är redan budgeterad för verksamhetsåret, enligt bolaget.

De senaste 12 månaderna har Storytels aktie stigit med 317 procent till ett börsvärde på 3,6 miljarder kronor. 
Foto:

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera