Börsnoterade Storytel fortsätter sin snabba expansion i världen. Under fredagen meddelade ljudbolagsbolaget att man expanderar till fyra nya marknader: Ryssland, Spanien, Indien och Förenade Arabemiraten. Satsningen ska väsentligt bredda verksamheten med hjälp av egna kontor och lokala produktionsteam.
“Vi investerar för framtiden och bygger från grunden när vi går in i ett land eller en region”, säger Jonas Tellander, vd Storytel.
Han betonar att lokal förankring blir nyckeln till framgång.
Vi är medvetna om att det finns begränsningar i den ryska yttrandefriheten.
“Samarbete med de ledande förlagen är viktiga faktorer, liksom de lokala teamen som vi handplockar för att passa in i den entreprenöriella kultur Storytel har. Det är en långsiktig och målmedveten strategi som har tjänat oss väl på våra befintliga marknader”, säger han.
Läs mer: Storytel slår förväntningarna under fjärde kvartalet
Storytel, som är noterat på Aktietorget, steg i fredagens inledande handel med 5 procent till 78,50 (följ kursen här).
Satsningen är ett stort steg i Storytels internationella expansion. Fram till nu har bolaget varit verksamt i Norden, Holland och Polen. De internationella marknaderna står för cirka 38 procent av bolagets streamingintäkter och sedan 2016 är bolaget lönsamt i både Norge och Danmark.
”Vi lanserar i dessa fyra länder mycket för att vi kommit i kontakt med duktiga entreprenörer som vill driva detta lokalt. På sikt kan ljudboken lyckas i stora delar av världen”, säger vd:n.
Först ut är Ryssland där Storytel släpper sin tjänst redan i april. Fokus ligger på underhållningslitteratur, men även sakprosa ska finnas bland de 1500 ljudböcker som erbjuds i tjänsten vid lanseringen. Katalogen ska sedan växa till 4000 titlar på ryska mot slutet på året, heter det.
“Vi bryter ny mark och siktar på att göra ljudboken riktigt stor i Ryssland. Nu har vi en bra setup med ett starkt lokalt team på plats som kommer arbeta hårt för att Storytel ska lyckas med det uppdraget”, säger vd Jonas Tellander.
I fjol chockade ljudboksbolaget det svenska kulturetablissemanget genom att köpa det anrika förlaget Nordstedts. Totalt har bolaget gjort 11 förvärv sedan starten 2006. Senaste affären var köpet av Danmarks fjärde största förlag People’s Press för 97 miljoner kronor i början av mars.
Läs mer: Storytel köper danska People's Press
För närvarande producerar Storytel årligen ca 2000 ljudböcker på ett tiotal språk. Bolaget, som grundades 2006, beskriver numera sig själva som en av världens största producenter av ljudböcker.
Den senaste tiden har Storytel lagt stora resurser på egenproducerat innehåll, under varumärket ”Storytel Original”. Men på grund av begränsningar i den ryska yttrandefriheten så undviker man att ge ut egna berättelser där, enligt vd Jonas Tellander.
Läs mer: Storytel investerar i arabiska böcker
“Berättelser skrivna av lokala författare är ofta mer populära och vi har därför även börjat utveckla och producera Storytel Original-innehåll genom våra lokala team. Men vi nöjer oss med att fungera som en renodlad distributör och ljudproducent av redan publicerat material i Ryssland. Vi är medvetna om att det finns begränsningar i den ryska yttrandefriheten och har därför i nuläget valt att inte ge ut egna berättelser där”, säger vd:n.
I takt med att utbudet av ljudböcker på de lokala språken växer hoppas Storytel att redan under hösten 2017 kunna erbjuda sin tjänst på den spanska, indiska och arabiska marknaden, heter det.
Läs mer: Storytel stiger på börsen – tar in 100 Mkr till nya förvärv
Storytels gjorde under hösten en nyemission på 100 miljoner kronor för att utveckla verksamheten. Utlandsexpansion som nu presenteras är redan budgeterad för verksamhetsåret, enligt bolaget.
De senaste 12 månaderna har Storytels aktie stigit med 317 procent till ett börsvärde på 3,6 miljarder kronor.