Hoppa till innehållet

Sur börsdebut för nybakat spelbolag

Det Skellefteå-baserade spelbolaget Gold Town Games backar vid sin börsdebut på NGM Nordic under onsdagen. I samband med noteringen tar bolaget in 11,4 Mkr för att färdigställa sitt första spel ”World Hockey Manager”.

Gänget på Gold Town Games. Vd Pär Hultgren längst ut till höger.
Gänget på Gold Town Games. Vd Pär Hultgren längst ut till höger.Foto: Gold Town Games

Entusiasmen var stor när det nystartade, Skellefteå-baserade spelbolaget Gold Town Games i maj beslutade att ta in kapital och listas på NGM Nordic. Totalt lyckades man ta in 11,4 Mkr i en företrädesemission som blev övertecknad 3,4 gånger om.

Redan innan börsnoteringen hade bolaget fått in kapital från bland annat har Starbreeze-grundaren Lars Hagelin och Skellefteå AIK:s lagkapten Jimmy Ericsson.

När handeln inleddes under onsdagen hade det nybakade bolaget lockat hela 1800 aktieägare.

Det är klart att det är en riskfaktor att vi inte utvecklat spel tidigare.

Men succédebuten uteblev och många tycks vilja sälja sina aktieinnehav. Vid 10.50-tiden handlades aktien till kursen 5,3 kronor. Det är 15 procent lägre än teckningskursen på 6,25 kronor.

”Jag har inga kommentarer till aktiekursen”, säger vd Pär Hultgren.

Kapitalet ska primärt användas för att färdigställa bolagets första ”World Hockey Manager”, ett mobilspel som låter användaren skapa sitt eget hockeylag.

”Vi jobbar på med utvecklingen och siktar på en mjuk lansering i slutet av året. Jag hoppas vi kan hålla det”, säger vd Pär Hultgren.

Spelbolaget Gold Town Games är ett nybakat bolag och hade endast en anställd under sitt första verksamhetsår 2015.

”Idag är vi sex anställda och två konsulter. Vi söker även tre nya medarbetare, en programmerare, en grafiker och en statistiker”, säger Pär Hultgren.

Han har tidigare jobbat på den digitala reklambyrån North Kingdom, som även gjort spel.

Att investera i ett spelbolag som ännu inte lanserat ett färdigt spel är ofta förenat med stora risker. Det visar inte minst noteringen av bolaget Gaming Corps, ett spelbolag som i fjol noterades på First North utan att ha vare sig ett färdigt spel eller några intäkter att tala om. Ett drygt år senare har aktien bakat med drygt 72 procent mot teckningskursen.

Läs mer: Börsflopp för Gaming Corps – aktien ner 80 procent

”Det är klart att det är en riskfaktor att vi inte utvecklat spel tidigare. Men vi tror att konkurrensen är ganska låg inom managerspel för hockey. Vi tror även att det kommer finnas möjligheter lägre fram inom fotbollssektorn”, säger vd Pär Hultgren.

Läs även: "Se upp för lycksökare på spelundrets bakgård"

Innehåll från Publicis SapientAnnons

Från hype till att göra skillnad i den stora AI-eran

Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient
Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient

Allt fler företag står inför utmaningen att integrera AI-teknologi i sin verksamhet på ett effektivt sätt. Publicis Sapient är drivande i att stötta ledande företag att nå maximal effekt från framtidens affärsmodeller, att integrera relevant digital teknik och stärka kundupplevelser – områden där AI har en betydande roll.

Från att förstå de grundläggande stegen för att ta AI i bruk till att undvika potentiella fallgropar är det avgörande för företagsledare att driva rätt strategier för att dra nytta av AI:s fulla potential. Shivaun Anderberg, Nordic Lead Data & AI på det globala konsultföretaget Publicis Sapient, poängterar den enorma affärsnytta som AI kan generera. Hon rekommenderar starkt att det första steget, för alla aktörer, är att bedöma sin befintliga infrastruktur och kapacitet att hantera data.

– I den AI-era som vi befinner oss i är data det absolut mest värdefulla som ett företag kan ha. Det blir därför särskilt viktigt att faktiskt se över vilken typ av data ni besitter, likaså hur tillgänglig den är. Det vi har sett med våra svenska, såväl som nordiska, kunder är att alla har stora mängder data som omfattar samtliga delar av verksamheten. Det innebär att de aktivt letar efter effektiva sätt att koppla ihop och använda den för att frigöra värde – som i praktiken ska innebära effektivitetsförbättringar, kostnadsbesparingar och innovation.

Första stegen mot AI-integration

Shivaun fokuserar även på vikten av att definiera specifika, mätbara mål för vad AI ska uppnå inom bolaget, annars är risken överhängande att projekten varken blir värdeskapande eller lönsamma.

– Vi rekommenderar att börja med ett pilotprojekt, som man kan skala upp och som visar på konkret värde, innan större investeringar görs. Att etablera tydliga framgångskriterier och kontinuerlig uppföljning är helt avgörande för att säkerställa att investeringen leder till önskade resultat.

Utmaningar och lösningar

Trots de många fördelar som AI kan leda till finns det också betydande risker och utmaningar att hantera. Dålig datakvalitet kan leda till felaktiga slutsatser och beslut, och en bristfällig förändringsledning kan undergräva de anställdas engagemang och acceptans av nya system. 

– För att undvika dessa fallgropar bör företag investera i utbildning och utveckling av sina anställda samt etablera starka principer för dataskydd och etik. 

Skalning av AI i företagsmiljö

En central fråga som ofta diskuteras bland företagsledare är hur man effektivt kan skala AI från experimentella projekt till full verksamhetseffekt. 

– Det är en nyckelfråga som kommer att vara högt upp på agendan i alla styrelserum under de kommande fem åren, säger Shivaun och fortsätter: 

– För att lyckas med detta krävs en stark organisatorisk struktur, kompetensuppbyggnad och tydliga ansvarsområden. Företagen måste också hantera relevanta relationer med AI-partners och ha robusta dataflöden och system som stödjer AI-applikationer kontinuerligt. Dessutom är det viktigt att upprätthålla och säkerställa tydliga ansvar och etisk användning av tekniken.

Genom att förstå dessa nycklar kan företag förbättra sina operativa processer och säkerställa hållbara AI-strategier. Det är en investering i framtiden som kräver noggrann planering och stort engagemang på alla nivåer i organisationen, menar Shivaun och avslutar: 

– I slutändan beror skillnaden mellan ett rent AI-experiment och framgångsrik verksamhetsutveckling på vilka stöd- och ledningsfunktioner som finns tillgängliga för projekten. 

Läs mer om Publicis Sapient här

 

 

Mer från Publicis Sapient

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Publicis Sapient och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera