Innehållet filmades under en septembervecka i Pyongyang när Marcus Olsson, medgrundare av och vd för SceneThere, var inbjuden till Nordkorea av organisationen Choson Exchange för att föreläsa om entreprenörskap och startups. Under veckan kunde Marcus Olsson tillsammans med en guide gå runt och filma miljön i staden med 6 sammanlänkade Gopro-kameror. I VR-modellen visas 10 platser i Pyongyang upp.
”Det var en spännande resa. Vi har jobbat hårt med videoredigeringen och när nyhetsläget kring Nordkorea hettade till bestämde vi oss för att lansera”, säger han.
Läs mer: Facebook satsar på AR och VR
VR-modellen släpps dels på den egenutvecklade plattformen för headset och dels för webb så att tittare kan ta del av innehållet även utan headset. SceneTheres plattform för interaktiv 360-video går ut på att tittaren, i ett VR-headset, flyttar blicken till små blåa punkter i filmen som tar tittaren vidare till nästa upplevelse och nästa film. Den tekniska lösningen gör det möjligt för tittaren att gå från video till video genom hyperlänkar mellan högupplöst innehåll.
360-video har en enorm potential, men en begränsning är att de flesta närmar sig mediet linjärt.
”360-video har en enorm potential, men en begränsning är att de flesta närmar sig mediet linjärt. Då är det regissören som flyttar användaren mellan punkterna, men vi vill ge tittaren själv kontroll över upplevelsen."
Enligt Marcus Olsson visar filmen på ett bra sätt potentialen med virtuell verklighet.
”Vi vill visa vad man kan göra med tekniken. Video ger ett starkt intryck och VR ger en fantastisk möjlighet att komma till platser och miljöer dit det annars är svårt att ta sig."
Marcus Olsson säger att målet med filmen är att ge en objektiv bild av Nordkorea och låta andra se det han såg under resan.
Läs mer: AR- och VR-marknaden kan tiofaldigas på fem år
”Jag har inte gått in för att göra en undersökande journalistiskt reportage och gör inte anspråk på att ge en rättvisande bild av läget i Nordkorea. Upplevelsen är begränsad till dit jag fick gå i staden, men vi har försökt förmedla en så neutral och objektiv bild som möjligt baserat på det jag såg."
Jag hade kamerorna med mig och de röntgades i tullen, kontrollerades och släptes igenom.
Marcus Olsson berättar att han är förvånad över hur enkelt det var att få filma i Pyongyang.
”Jag hade kamerorna med mig och de röntgades i tullen, kontrollerades och släptes igenom. Jag frågade våra värdar om det var okej att filma och fick ett ja. Men en 360-kamera ser lite annorlunda ut och det var ingen på gatorna som kände igen utrustningen.”
Vilka är de starkaste intrycken från Nordkorea?
”Alla de frågor som man fick av människor som aldrig varit i kontakt med internet. Många känner till internet, men har aldrig upplevt det. Det kändes som en tidsresa. Sen fanns det i princip inga fordon och ingen reklam någonstans."
SceneThere är under våren en del av acceleratorn Fast Track Malmö. Bolaget har tidigare bland annat gjort 360-filmen "Voices of the Favela” som visats upp på FN:s Habitat 3. Närmast väntar uppdrag för ett finskt chokladföretag där Scene There ska dokumentera kakaoplantage och hur de påverkar arbetarna där och det kringliggande samhället.
”Det här är en teknik som ger möjlighet till transparens och vi ser intresse från företag som Sony Pictures och Spotify”, säger Marcus Olsson.