Hoppa till innehållet

Svenska Zenith fortsätter investera i Truecaller

Zenith Venture Capital går in med 20 miljoner kronor till i Truecaller och öser lovord över telefonboksappen.

Truecallers vd och medgrundare Alan Mamedi (tv), Zeniths Tommy Jacobsson (mitten) och Truecallers medgrundare Nami Zarringhalam.
Truecallers vd och medgrundare Alan Mamedi (tv), Zeniths Tommy Jacobsson (mitten) och Truecallers medgrundare Nami Zarringhalam.

På tisdagen presenterade Truecaller (NTL) flera nya funktioner, däribland en betaltjänst som lanseras på indiska marknaden. Dessutom säger grundarna, i en exklusiv intervju med Di Digital, att man i fjol drog in 50 miljoner kronor i annonsintäkter.

Läs mer: Truecaller om framtiden: ”Vi står på egna ben”

Samtidigt kommer nyheten att Zenith Venture Capital, som i vintras köpte optioner i Truecaller och omvandlade dem till aktier till en total kostnad av 100 Mkr, investerar igen.

Truecaller är ett extremt spännande bolag i en genombrottsfas

Även denna gång rör det sig om befintliga aktier, som Zenith köper för sammanlagt 20 Mkr, enligt ett pressmeddelande.

”Jag tror aldrig att jag varit med om en investering där så gott som alla parametrar som låg till grund för investeringsbeslutet så konsekvent har överträffat det som ledningen förutskickade. Truecaller är ett extremt spännande bolag i en genombrottsfas rent kommersiellt och jag ser det som en ära att få investera tillsammans med entreprenörer som Alan och Nami. När vi nu fick chansen att investera ytterligare 20 miljoner var det ett mycket lätt beslut att fatta”, säger Tommy Jacobsson (NTL), ordförande i Zenith, enligt pressmeddelandet.

I mitten på 2015 ryktades bolaget leta efter nytt kapital till en värdering på 1 miljard dollar. Senare drog sig bolaget dock tillbaka från riskkapitalmarknaden.

Truecaller säger i tisdagens intervju med Di Digital att bolaget inte letar efter externt kapital. Dock har man sedan sin förra stora finansieringsrunda 2014 tagit in kapital från Zenith Venture Capital och från familjen Wattins investmentbolag Inbox Capital (NTL).

I Truecallers ägarkrets ingår riskkapitaljättar som Sequoia Capital (NTL), Niklas Zennströms Atomico (NTL) och Kleiner Perkins (NTL). Vid slutet av 2015 ägde Sequoia Capital 25 procent av bolaget, medan grundarna Alan Mamedi (NTL) och Nami Zarringhalam (NTL) vardera ägde 12 procent. 

Läs mer: Truecaller tar in 100 miljoner från Zenith

NTL-länkarna i texten går till nordictechlist.com, en databas om investerarna, bolagen och entreprenörerna inom den nordiska techsektorn.

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera