Hoppa till innehållet

Telia vill pinga dig om du har glömt att låsa dörren

Tidigare i år presenterade Telia satsningen Telia Zone, för att koppla upp sina kunders hem. Nu tar låsföretaget Glue klivet in på plattformen.

Rickard Damm är innovationschef på Telia.
Rickard Damm är innovationschef på Telia.Bild: Jesper Frisk

Operatören Telia vill ge sig in på marknaden för smarta hem. I juni i år presenterade operatörern sin digitala tjänsteplattform Telia Zone, som låter bolagets bredbandskunder ta del av olika smarta hem-tjänster.

Tidigare har man i samarbete med Spotify presenterat tjänsten Telia Coplay. Nu är det dags för Glue att ansluta sig till satsningen. 

Glue har utvecklat ett digitalt lås som låter användare släppa in personer i sina bostäder utan att själva behöva vara hemma. Bolaget har samarbetat med bland annat Ica för att leverera matvaror direkt in i kundernas kylskåp. 

Läs mer: Låsbolaget Glue släpper in brevbäraren – utan att du är hemma

”Det är kul att få förtroendet av ett stort bolag som Telia att jobba tillsammans. Vi har en långsiktig plan för att jobba nära Telias kunder och utveckla saker tillsammans med bolaget inom ramen för det smarta hemmet”, säger Glues vd Carl Johan Grandinson.

Samarbetet innebär att de Teliakunder som använder Telia Zone och har Glues lås får notifieringar om de lämnar hemmet utan att låsa. När Glue lanserat sin tjänst för hemma hos-leveranser kommer även det ingå.

Telia Zone är än så länge pilottest med en begränsad användarskara, men i början av nästa år kommer plattformen lanseras skarpt till samtliga av Telias bredbandskunder.

Rickard Damm är innovationschef på Telia och står bakom projektet.

”Målet är att skapa ett öppet ekosystem där vi samlar olika smarta hem-tjänster som vi låter våra bredbandskunder ta del av. Vi för diskussioner med en lång rad olika bolag av skiftande storlek som är på väg att bygga tjänster som skulle kunna passa in. Många är intresserade men Glue är, tillsammans med några andra utvalda partners, först ut", säger han.

De tjänster som i dag är anslutna till Telia Zone, utöver Glue och Spotify, är värmestyrningsbolaget Manetos, elbolaget Bright och Jaramba.

Läs mer: Tesla-chef och Angry Birds-grundare går in i Glue

Innehåll från Publicis SapientAnnons

Från hype till att göra skillnad i den stora AI-eran

Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient
Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient

Allt fler företag står inför utmaningen att integrera AI-teknologi i sin verksamhet på ett effektivt sätt. Publicis Sapient är drivande i att stötta ledande företag att nå maximal effekt från framtidens affärsmodeller, att integrera relevant digital teknik och stärka kundupplevelser – områden där AI har en betydande roll.

Från att förstå de grundläggande stegen för att ta AI i bruk till att undvika potentiella fallgropar är det avgörande för företagsledare att driva rätt strategier för att dra nytta av AI:s fulla potential. Shivaun Anderberg, Nordic Lead Data & AI på det globala konsultföretaget Publicis Sapient, poängterar den enorma affärsnytta som AI kan generera. Hon rekommenderar starkt att det första steget, för alla aktörer, är att bedöma sin befintliga infrastruktur och kapacitet att hantera data.

– I den AI-era som vi befinner oss i är data det absolut mest värdefulla som ett företag kan ha. Det blir därför särskilt viktigt att faktiskt se över vilken typ av data ni besitter, likaså hur tillgänglig den är. Det vi har sett med våra svenska, såväl som nordiska, kunder är att alla har stora mängder data som omfattar samtliga delar av verksamheten. Det innebär att de aktivt letar efter effektiva sätt att koppla ihop och använda den för att frigöra värde – som i praktiken ska innebära effektivitetsförbättringar, kostnadsbesparingar och innovation.

Första stegen mot AI-integration

Shivaun fokuserar även på vikten av att definiera specifika, mätbara mål för vad AI ska uppnå inom bolaget, annars är risken överhängande att projekten varken blir värdeskapande eller lönsamma.

– Vi rekommenderar att börja med ett pilotprojekt, som man kan skala upp och som visar på konkret värde, innan större investeringar görs. Att etablera tydliga framgångskriterier och kontinuerlig uppföljning är helt avgörande för att säkerställa att investeringen leder till önskade resultat.

Utmaningar och lösningar

Trots de många fördelar som AI kan leda till finns det också betydande risker och utmaningar att hantera. Dålig datakvalitet kan leda till felaktiga slutsatser och beslut, och en bristfällig förändringsledning kan undergräva de anställdas engagemang och acceptans av nya system. 

– För att undvika dessa fallgropar bör företag investera i utbildning och utveckling av sina anställda samt etablera starka principer för dataskydd och etik. 

Skalning av AI i företagsmiljö

En central fråga som ofta diskuteras bland företagsledare är hur man effektivt kan skala AI från experimentella projekt till full verksamhetseffekt. 

– Det är en nyckelfråga som kommer att vara högt upp på agendan i alla styrelserum under de kommande fem åren, säger Shivaun och fortsätter: 

– För att lyckas med detta krävs en stark organisatorisk struktur, kompetensuppbyggnad och tydliga ansvarsområden. Företagen måste också hantera relevanta relationer med AI-partners och ha robusta dataflöden och system som stödjer AI-applikationer kontinuerligt. Dessutom är det viktigt att upprätthålla och säkerställa tydliga ansvar och etisk användning av tekniken.

Genom att förstå dessa nycklar kan företag förbättra sina operativa processer och säkerställa hållbara AI-strategier. Det är en investering i framtiden som kräver noggrann planering och stort engagemang på alla nivåer i organisationen, menar Shivaun och avslutar: 

– I slutändan beror skillnaden mellan ett rent AI-experiment och framgångsrik verksamhetsutveckling på vilka stöd- och ledningsfunktioner som finns tillgängliga för projekten. 

Läs mer om Publicis Sapient här

 

 

Mer från Publicis Sapient

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Publicis Sapient och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera