Hoppa till innehållet

Tictail säger upp en av åtta medarbetare

Den svenska e-handelsplattformen Tictail säger upp 10 av sina 76 medarbetare. Orsaken är nödvändiga förändringar i laguppställningen, enligt bolagets grundare och vd Carl Waldekrantz.

Tictails vd och grundare Carl Waldekrantz
Tictails vd och grundare Carl WaldekrantzFoto: Oskar Omne

Svenskgrundade Tictail har utvecklat en plattform som låter oberoende återförsäljare sätta upp en e-handel på bara några minuter.

Trots att man i alla fall tidigare haft närmast obefintliga intäkter har Tictail lockat investerarna till sig. I somras tog man in närmare 200 miljoner kronor i riskkapital från namnkunniga investerare som svenska Creandum och engelska Balderton Capital. Investeringen var ett rejält kliv framåt för den unga, svenska e-handelsplattformen, som grundades så sent som 2012 och idag har kontor i både Stockholm och New York.

Det är med ett tungt hjärta som vi nu släpper några Tictail-anställda

I oktober i fjol gick Tictail ut med att över 100.000 butiker nu använde e-handelsplattformen. Samtidigt släppte bolaget en tjänst för direktmeddelanden som ska knyta kunder och återförsäljare närmare varandra.

Under tisdagen nåddes Di Digital av uppgiften att bolaget säger upp tio medarbetare. Bolagets grundare och vd Carl Waldekrantz bekräftar uppsägningarna i ett mejl till Di Digital. Bolaget har tidigare haft 76 medarbetare, heter det. Efter uppsägningarna blir man 66 medarbetare: 25 på kontoret i New York och 41 på kontoret i Stockholm.

Tre av de tio uppges ha avgått frivilligt, enligt en källa till Di Digital.

”I början av 2016 gjorde Tictail ett medvetet val att utöka sitt fokus på konsumenterbjudanden, det vill säga bygga nästa stora sociala shoppingdestination. Vi har en långsiktig syn på vår verksamhet och vi tror på att bygga en stark marknadsplats för att bäst tjäna de märken som använder vår plattform. Vi gör detta genom att erbjuda försäljning och distribution över hela världen”, säger han i ett skriftligt uttalande.

Carl Waldekrantz fortsätter:

”På kort sikt innebär detta att vi har varit tvungna att göra några ändringar i vårt team. Det är med ett tungt hjärta som jag meddelar att vi har släppt några Tictail-anställda som har spelat en viktig roll i att göra Tictail till det framgångsrika företag det är idag. Vi önskar dem väl och gör vårt bästa för att övergången ska fungera så smidigt som möjligt.”

Tictails kanske främsta konkurrent är det amerikanska, börsnoterade Etsy, även det en plattform för e-handlare med fokus på små och oberoende återförsäljare. Etsy har tappat drygt 60 procent av sitt börsvärde det senaste året.

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera