Hoppa till innehållet

Moor skrotar fondplanerna

Det avhoppstyngda riskkapitalbolaget Moor skrotar planerna på en ny fond med 400 till 800 miljoner kronor.  “Istället tar vi in ett urval av likasinnade investerare i bolaget”, säger Kerstin Cooley, vd och partner.

Kerstin Cooley (i mitten), partner och vd på Moor, med Katja Bergman (partner) och Bengt Häger (tidigare partner)
Kerstin Cooley (i mitten), partner och vd på Moor, med Katja Bergman (partner) och Bengt Häger (tidigare partner)

Riskkapitalbolaget Moor har de senaste åren gjort investeringar flera i högprofilerade startupbolag som Volumental, Instabridge, Universal Avenue och Acast. Kapitalet kommer i huvudsak från Angry Birds-miljardären Kaj Hed, som velat återinvestera delar av sin förmögenhet i unga startupföretag.

Planen har länge varit att höja ambitionsnivån. Sedan i fjol har Moor arbetat på att stänga en ny fond på mellan 400 och 800 miljoner kronor, vigd åt snabbväxande teknikbolag med hemvist i Norden.

”Vi hoppas resa fonden ganska snabbt och räknar med att stänga innan årsskiftet”, sa Katja Bergman, partner på Moor, i en intervju med Di Digital i juli 2015.

Men nu lägger Moor ner de planerna. Det bekräftar Kerstin Cooley, vd och partner på Moor för Di Digital.

”Istället för att starta en traditionell fond så kommer vi ta in ett urval av likasinnade investerare direkt i bolaget”, säger hon.

“Vi tror att en evergreen-struktur passar mycket bättre för de investeringar vi gör och den typen av bolag vi är intresserade av”, fortsätter Kerstin Cooley.

Den nya planen är alltså att knyta till sig ett mindre antal investerare, på samma sätt som med den nuvarande finansiären Kaj Hed, som äger majoriteten av Angry Birds-skaparna Rovio.

“Det handlar inte nödvändigtvis om privatpersoner. Vi pratar med family offices och lite större investerare, framförallt med sådana som är likasinnade och som är intresserade av att bygga långsiktiga bolag”, säger Kerstin Cooley.

Den ändrade kursriktningen innebär framförallt att institutionella investerare, till exempel de pensionsfonder som annars står för en stor del av kapitalet hos de svenska riskkapitalaktörerna, inte kommer att gå in som finansiärer.

Kerstin Cooley vill inte säga någonting om hur kursriktningen påverkar Moors ambitioner.

Ni har tidigare sagt att ni siktar på mellan 400 och 800 miljoner kronor. Blir det mer eller mindre pengar nu?

“Jag vill inte säga några siffror, vi får ta det när det är klart. Vi är väldigt nära att stänga den rundan vi håller på med nu”, säger hon.

Moor är långt ifrån den enda svenska investeraren som haft svårt att ta in pengar till en fond.

I slutet av april kunde Di Digital berätta om spelet bakom nybilade EQT Ventures, som tar in hela 4,6 miljarder kronor i sin första fond för investeringar i unga, europeiska techbolag. Fonden är rekordstor, men processen har kantats av förseningar och ingen av storspelarna Skandia, AP3 och AP6 deltar, enligt källor till Di Digital.

Tidigare under fredagen kunde Di Digital berätta att både Bengt Häger och Mikael Morineiro, tidigare partners på Moor, lämnat bolaget.

Kerstin Cooley förnekar att avhoppen har något med de skrotade fondplanerna att göra.

“Det är helt olika saker. Dessutom är det en slump att de båda lämnar så nära inpå varandra”, säger hon.

Hon förnekar vidare medieuppgifter om att även Valerie Wilson McCarthy, tidigare “entrepreneur in residence” på Moor, har lämnat bolaget.

“Valerie har varit ganska löst knuten till oss så att säga att hon lämnar är helt fel. Hon finns kvar i vårt nätverk och det kan säkert bli så att vi jobbar ihop igen”, säger Kerstin Cooley.

Bengt Häger går från Moor till en roll som finanschef på Universal Avenue, som också är ett av Moors portföljbolag. Mikael Moreira, med en bakgrund som jurist, lämnar Moor för en roll som advokat på byrån Synch Law.

“Det är inte ovanligt att investerare går till portföljbolag. Universal Avenue är ett fantastiskt bolag och Bengt är en jätteduktig CFO. Vi är glada att han stannar kvar inom familjen”, säger hon.

Rekryteringen av nya partners pågår för fullt, säger hon vidare.

“Vi kommer ha klart med två eller tre nya partner inom kort”, fortsätter Kerstin Cooley.

Läs även: Ännu en partner lämnar Angry Birds-nästet Moor

Innehåll från Publicis SapientAnnons

Från hype till att göra skillnad i den stora AI-eran

Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient
Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient

Allt fler företag står inför utmaningen att integrera AI-teknologi i sin verksamhet på ett effektivt sätt. Publicis Sapient är drivande i att stötta ledande företag att nå maximal effekt från framtidens affärsmodeller, att integrera relevant digital teknik och stärka kundupplevelser – områden där AI har en betydande roll.

Från att förstå de grundläggande stegen för att ta AI i bruk till att undvika potentiella fallgropar är det avgörande för företagsledare att driva rätt strategier för att dra nytta av AI:s fulla potential. Shivaun Anderberg, Nordic Lead Data & AI på det globala konsultföretaget Publicis Sapient, poängterar den enorma affärsnytta som AI kan generera. Hon rekommenderar starkt att det första steget, för alla aktörer, är att bedöma sin befintliga infrastruktur och kapacitet att hantera data.

– I den AI-era som vi befinner oss i är data det absolut mest värdefulla som ett företag kan ha. Det blir därför särskilt viktigt att faktiskt se över vilken typ av data ni besitter, likaså hur tillgänglig den är. Det vi har sett med våra svenska, såväl som nordiska, kunder är att alla har stora mängder data som omfattar samtliga delar av verksamheten. Det innebär att de aktivt letar efter effektiva sätt att koppla ihop och använda den för att frigöra värde – som i praktiken ska innebära effektivitetsförbättringar, kostnadsbesparingar och innovation.

Första stegen mot AI-integration

Shivaun fokuserar även på vikten av att definiera specifika, mätbara mål för vad AI ska uppnå inom bolaget, annars är risken överhängande att projekten varken blir värdeskapande eller lönsamma.

– Vi rekommenderar att börja med ett pilotprojekt, som man kan skala upp och som visar på konkret värde, innan större investeringar görs. Att etablera tydliga framgångskriterier och kontinuerlig uppföljning är helt avgörande för att säkerställa att investeringen leder till önskade resultat.

Utmaningar och lösningar

Trots de många fördelar som AI kan leda till finns det också betydande risker och utmaningar att hantera. Dålig datakvalitet kan leda till felaktiga slutsatser och beslut, och en bristfällig förändringsledning kan undergräva de anställdas engagemang och acceptans av nya system. 

– För att undvika dessa fallgropar bör företag investera i utbildning och utveckling av sina anställda samt etablera starka principer för dataskydd och etik. 

Skalning av AI i företagsmiljö

En central fråga som ofta diskuteras bland företagsledare är hur man effektivt kan skala AI från experimentella projekt till full verksamhetseffekt. 

– Det är en nyckelfråga som kommer att vara högt upp på agendan i alla styrelserum under de kommande fem åren, säger Shivaun och fortsätter: 

– För att lyckas med detta krävs en stark organisatorisk struktur, kompetensuppbyggnad och tydliga ansvarsområden. Företagen måste också hantera relevanta relationer med AI-partners och ha robusta dataflöden och system som stödjer AI-applikationer kontinuerligt. Dessutom är det viktigt att upprätthålla och säkerställa tydliga ansvar och etisk användning av tekniken.

Genom att förstå dessa nycklar kan företag förbättra sina operativa processer och säkerställa hållbara AI-strategier. Det är en investering i framtiden som kräver noggrann planering och stort engagemang på alla nivåer i organisationen, menar Shivaun och avslutar: 

– I slutändan beror skillnaden mellan ett rent AI-experiment och framgångsrik verksamhetsutveckling på vilka stöd- och ledningsfunktioner som finns tillgängliga för projekten. 

Läs mer om Publicis Sapient här

 

 

Mer från Publicis Sapient

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Publicis Sapient och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera