Hoppa till innehållet

Toca Boca såldes för mindre än 500 miljoner

Det har spekulerats i prislappar på nära 2 miljarder kronor. I själva verket sålde Bonnier Toca Boca för under en halv miljard, enligt Di Digitals uppgifter.

Bonnier sålde app-utvecklaren Toca Boca för under 500 miljoner kronor, enligt Di Digitals uppgifter.
Bonnier sålde app-utvecklaren Toca Boca för under 500 miljoner kronor, enligt Di Digitals uppgifter.

Redan i höstas kunde Di Digital avslöja Bonniers avsikter att sälja app-utvecklaren Toca Boca.

Bolaget, som startades år 2010, har sedan dess utvecklats till en internationell framgångssaga med mer än 140 miljoner nedladdningar.

Igår blev det känt att det börsnoterade kanadensiska bolaget Spin Master köper Toca Boca från Bonnier, som också äger Dagens industri. 

Någon prislapp på affären har inte offentliggjorts, men på flera håll har det spekulerats i skyhöga försäljningssummor.

Källor inom riskkapitalvärlden har för Di Digital spekulerat i en prislapp på mellan 500 Mkr och 1 miljard kronor. En analys av sajten Tech.eu indikerade att bolaget kunde värderas till nära 2 miljarder kronor.

Den verkliga försäljningssumman blev betydligt lägre än så, enligt Di Digitals källor. Av allt att döma dessutom lägre än vad säljaren Bonnier först hade hoppats på.

Enligt källor nära affären förhandlade Bonnier med flera intresserade spekulanter på Toca Boca redan i somras. Då ska en prislapp på runt 700-800 miljoner kronor ha diskuterats.

Ulrika Saxon, vd på Bonnier Growth Media och styrelseledamot i Toca Boca, bekräftade under torsdagen för Di Digital att man fört dialog med över tio potentiella köpare

Den faktiska försäljningen till Spin Master skedde dock på en nivå strax under 500 Mkr, enligt uppifter till Di Digital.

I värderingen av bolaget lades stor vikt vid att den marknad bolaget verkar på – alltså appar som säljs för en engångskostnad och ej bygger på återkommande in-app-purchases – anses vara på nedåtgående och ha begränsad lönsamhetspotential.

År 2014 omsatte Toca Boca 82 miljoner kronor och gjorde ett rörelseresultat på 11 Mkr. 

Di Digital har sökt Ulrika Saxon, vd för Bonnier Growth Media samt styrelseledamot i Toca Boca, för en kommentar. 

Läs även: Bonnier säljer Toca Boca – läs allt om storaffären här

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera