Hoppa till innehållet

Tunga avhopp drabbar svenska succébolaget

Både finans- och säljchefen lämnar Zound Industries för att gå till leverantören Audio Pro, kan Di Digital avslöja.

Zound Industries samtliga grundare, med Konrad Bergström i mitten.
Zound Industries samtliga grundare, med Konrad Bergström i mitten.Foto: Press

Sedan 2008 har Zound Industries (NTL) har slagit mynt av att paketera telefoner, hörlurar och högtalare under varumärken som Marshall och Urbanears.

I fjol nådde försäljningen 758 miljoner kronor med ett rörelseresultat på 34 Mkr. Samtidigt investerade Time Equity Partners i Zound till en värdering på 1 miljard kronor.

Vi är väl Audio Pros största kund

Men telefonförsäljningen, som Zound drog igång i fjol, gick bara hälften så bra som det var tänkt. Det rapporterade Di Digital i juni.

Läs även: Zound Industries lurar på börsnotering

Nu drabbas också Zound av två tunga avhopp. Den sista augusti slutar såväl finanschefen Nils Ankarcona som den globala säljchefen Jens Henriksen, kan Di Digital avslöja.

Zound Industries mottog uppsägningarna i maj, säger bolagets ordförande Tommy Jacobsson.

”Det är jättetråkigt när två väldigt duktiga medarbetare lämnar. Vi är en attraktiv arbetsgivare så vi kommer nog att gå ut ännu starkare när rekryterngsprocessen är klar”‚ säger Tommy Jacobsson (NTL).

Men tre månader efter att avhoppen presenterades internt står Zound alltjämt utan sälj- och finanschef.

Båda Zound-topparna har valt att gå till Helsingborgsbolaget Audio Pro, som i fjol såg sin omsättning stiga till över 300 Mkr.

”Det är ett väldigt intressant bolag med intressanta produkter som man kan utveckla och driva framåt. Stora i Norden men inte ute i världen”, säger Zounds avgående finanschef Nils Ankarcrona om bytet.

Audio Pro är en underleverantör till Zound och står enligt Tommy Jacobson ”för en hygglig del” av tillverkningen av Zounds Marshall-högtalare. Audio Pro dubblade sin omsättning till 60 Mkr 2013, året efter att Marshall-högtalaren lanserades.

Läs även: Helsingborgs högtalarsuccé håller i sig

Enligt upgift till Di Digital är Zounds Marshall-högtalare byggd helt på teknik från Audio Pro, med ett Marshall-skall ovanpå.

Den beskrivningen vänder sig Tommy Jacobson emot. Han tillstår dock att Zound står för en stor del av Audio Pros försäljning.

”Vi är väl by far Audio Pros största kund”, säger Zounds ordförande.

Varken Tommy Jacobson eller Zounds vd Pernilla Ekman vill för Di Digital kommentera huruvida samarbetet med Audio Pro kommer att fortsätta.

Audio Pros vd Stefan Pantzar vill inte kommentera relationen med Zound men säger att han ser fram emot att expandera.

”Nu startar vi upp i Amerika och i Asien. Därför har vi förstärkt organisationen. De som ansluter har gjort den här resan tidigare”, säger han.

Innehåll från Publicis SapientAnnons

Från hype till att göra skillnad i den stora AI-eran

Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient
Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient

Allt fler företag står inför utmaningen att integrera AI-teknologi i sin verksamhet på ett effektivt sätt. Publicis Sapient är drivande i att stötta ledande företag att nå maximal effekt från framtidens affärsmodeller, att integrera relevant digital teknik och stärka kundupplevelser – områden där AI har en betydande roll.

Från att förstå de grundläggande stegen för att ta AI i bruk till att undvika potentiella fallgropar är det avgörande för företagsledare att driva rätt strategier för att dra nytta av AI:s fulla potential. Shivaun Anderberg, Nordic Lead Data & AI på det globala konsultföretaget Publicis Sapient, poängterar den enorma affärsnytta som AI kan generera. Hon rekommenderar starkt att det första steget, för alla aktörer, är att bedöma sin befintliga infrastruktur och kapacitet att hantera data.

– I den AI-era som vi befinner oss i är data det absolut mest värdefulla som ett företag kan ha. Det blir därför särskilt viktigt att faktiskt se över vilken typ av data ni besitter, likaså hur tillgänglig den är. Det vi har sett med våra svenska, såväl som nordiska, kunder är att alla har stora mängder data som omfattar samtliga delar av verksamheten. Det innebär att de aktivt letar efter effektiva sätt att koppla ihop och använda den för att frigöra värde – som i praktiken ska innebära effektivitetsförbättringar, kostnadsbesparingar och innovation.

Första stegen mot AI-integration

Shivaun fokuserar även på vikten av att definiera specifika, mätbara mål för vad AI ska uppnå inom bolaget, annars är risken överhängande att projekten varken blir värdeskapande eller lönsamma.

– Vi rekommenderar att börja med ett pilotprojekt, som man kan skala upp och som visar på konkret värde, innan större investeringar görs. Att etablera tydliga framgångskriterier och kontinuerlig uppföljning är helt avgörande för att säkerställa att investeringen leder till önskade resultat.

Utmaningar och lösningar

Trots de många fördelar som AI kan leda till finns det också betydande risker och utmaningar att hantera. Dålig datakvalitet kan leda till felaktiga slutsatser och beslut, och en bristfällig förändringsledning kan undergräva de anställdas engagemang och acceptans av nya system. 

– För att undvika dessa fallgropar bör företag investera i utbildning och utveckling av sina anställda samt etablera starka principer för dataskydd och etik. 

Skalning av AI i företagsmiljö

En central fråga som ofta diskuteras bland företagsledare är hur man effektivt kan skala AI från experimentella projekt till full verksamhetseffekt. 

– Det är en nyckelfråga som kommer att vara högt upp på agendan i alla styrelserum under de kommande fem åren, säger Shivaun och fortsätter: 

– För att lyckas med detta krävs en stark organisatorisk struktur, kompetensuppbyggnad och tydliga ansvarsområden. Företagen måste också hantera relevanta relationer med AI-partners och ha robusta dataflöden och system som stödjer AI-applikationer kontinuerligt. Dessutom är det viktigt att upprätthålla och säkerställa tydliga ansvar och etisk användning av tekniken.

Genom att förstå dessa nycklar kan företag förbättra sina operativa processer och säkerställa hållbara AI-strategier. Det är en investering i framtiden som kräver noggrann planering och stort engagemang på alla nivåer i organisationen, menar Shivaun och avslutar: 

– I slutändan beror skillnaden mellan ett rent AI-experiment och framgångsrik verksamhetsutveckling på vilka stöd- och ledningsfunktioner som finns tillgängliga för projekten. 

Läs mer om Publicis Sapient här

 

 

Mer från Publicis Sapient

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Publicis Sapient och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera