Sedan 2008 har Zound Industries (NTL) har slagit mynt av att paketera telefoner, hörlurar och högtalare under varumärken som Marshall och Urbanears.
I fjol nådde försäljningen 758 miljoner kronor med ett rörelseresultat på 34 Mkr. Samtidigt investerade Time Equity Partners i Zound till en värdering på 1 miljard kronor.
Vi är väl Audio Pros största kund
Men telefonförsäljningen, som Zound drog igång i fjol, gick bara hälften så bra som det var tänkt. Det rapporterade Di Digital i juni.
Läs även: Zound Industries lurar på börsnotering
Nu drabbas också Zound av två tunga avhopp. Den sista augusti slutar såväl finanschefen Nils Ankarcona som den globala säljchefen Jens Henriksen, kan Di Digital avslöja.
Zound Industries mottog uppsägningarna i maj, säger bolagets ordförande Tommy Jacobsson.
”Det är jättetråkigt när två väldigt duktiga medarbetare lämnar. Vi är en attraktiv arbetsgivare så vi kommer nog att gå ut ännu starkare när rekryterngsprocessen är klar”‚ säger Tommy Jacobsson (NTL).
Men tre månader efter att avhoppen presenterades internt står Zound alltjämt utan sälj- och finanschef.
Båda Zound-topparna har valt att gå till Helsingborgsbolaget Audio Pro, som i fjol såg sin omsättning stiga till över 300 Mkr.
”Det är ett väldigt intressant bolag med intressanta produkter som man kan utveckla och driva framåt. Stora i Norden men inte ute i världen”, säger Zounds avgående finanschef Nils Ankarcrona om bytet.
Audio Pro är en underleverantör till Zound och står enligt Tommy Jacobson ”för en hygglig del” av tillverkningen av Zounds Marshall-högtalare. Audio Pro dubblade sin omsättning till 60 Mkr 2013, året efter att Marshall-högtalaren lanserades.
Läs även: Helsingborgs högtalarsuccé håller i sig
Enligt upgift till Di Digital är Zounds Marshall-högtalare byggd helt på teknik från Audio Pro, med ett Marshall-skall ovanpå.
Den beskrivningen vänder sig Tommy Jacobson emot. Han tillstår dock att Zound står för en stor del av Audio Pros försäljning.
”Vi är väl by far Audio Pros största kund”, säger Zounds ordförande.
Varken Tommy Jacobson eller Zounds vd Pernilla Ekman vill för Di Digital kommentera huruvida samarbetet med Audio Pro kommer att fortsätta.
Audio Pros vd Stefan Pantzar vill inte kommentera relationen med Zound men säger att han ser fram emot att expandera.
”Nu startar vi upp i Amerika och i Asien. Därför har vi förstärkt organisationen. De som ansluter har gjort den här resan tidigare”, säger han.